Raymarine st1000 ja genuan fallit

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Raymarine st1000 ja genuan fallit

Post by mko »

Terve,

Kaksi erillistä ongelmaa/kysymystä:

1) Ostin pari vuotta sitten Raymarine st1000 -autopilotin. On tässä ollut hiukan kiirettä, joten asentaminen ja käyttöönotto on toistaiseksi ollut suunnitelma-asteella. Jotta toteutus pääsisi käyntiin, olisiko kenelläkään kuvaa siitä, miten ko. vekotin on asennettu FE:hen?

2) Keulapurjeiden nostinvaijerit ovat jo ohittaneet "parasta ennen" -käyttöpäivän, joten uusien hankinta on väistämätön rahanreikä. Alustavasti olen pohtinut kahta vaihtoehtoa:

a) 10-millinen köysi valmiista paketista, esim: http://www.svb.de/index.php?sid=685e392 ... nid=116450

b) alkuperäisen mallin mukainen vaijeriviritys: http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... rubnr=1089

Vaijerin puolesta puhuu ainakin se, että se mahtuu hyvin nykyiselle paikalleen. Pitänee vain uusia ylhäällä mastossa olevien rissojen välinen levy. Köysi puolestaan lienee helpompi käsiteltävä ja ehkei se jumittaisikaan niin pahasti. Lieneekö 10 -millinen sopiva?

t:Mikko
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Falleista sen verran että suosittelen 6mm dyneemaa. 8mm oli jo sen verran paksua
tavaraa että ensimmäinen puolituntinen meni köyden asettuessa fallin hieno-
säätämisessä. 6mm falli on toiminut kerralla oikein. Noita dyneemafalleja pitää
kuormittaa riittävästi jotta ne tomivat venymättömästi.

6mm köysi vaatii käytännössä uuden lukon, tai ST-vinssin. Suosittelen Spinlock
XAS mallia 4-8mm. Falliboksin rissan vaihtaminen on hyvin helppo operaatio,
ja sen takia ei vaijeri->köysimuutosta tarvitse pelätä. 5 minuutin homma.

Autopilotin olemme asentaneet styyran puolelle lokeron kanteet. Alapuolelle
epoksilla vaneripala tueksi ja poralla tiukka reikä pronssiholkille. Itse sähköliitin
tuli koneen ohjainpaneelin alle (meillä ko. paneeli on sitloodan takaseinässä).
Voisin ottaa pari kuvaa, sekä mitata tuo paikka esim. etureunasta, kunhan
muistaisi.

Pinnan alle käytössä on muistaakseni se korkein S-rauta mitä raymarinen
valikoimassa on. Koita katsoa charlottan albumista tarkemmin. Tuossa nyt
yksi kuva ainakin mistä ilmenee tuo pinnan rauta, pronssiholkki sekä virtaliitin:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000507
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Moi,

Nopea vastaus. Kiitos!

Nuo alkuperäiset köysilukot alkavat nekin lähestyä elinkaarensa loppua. Tai ainakin vaimo väittää niiden olevan jäykkiä. Voisi olla syytä päivittää nekin.

t:Mikko
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Haulla löytyy sitten noista spinlockeista enemmän. Oma mielipide on että niitä
ei tarvitse täyttä 8 reikää, neljäkin riittäisi, ja rapulukkoja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

mko wrote:1) Ostin pari vuotta sitten Raymarine st1000 -autopilotin. On tässä ollut hiukan kiirettä, joten asentaminen ja käyttöönotto on toistaiseksi ollut suunnitelma-asteella. Jotta toteutus pääsisi käyntiin, olisiko kenelläkään kuvaa siitä, miten ko. vekotin on asennettu FE:hen?
Tuosta Haraldin kuvasta ilmeneekin kaikki olennainen. Pinnapilotin manuaalista löytyvät oikeat mitat, FE:hen menee ihan heittämällä niiden suositusten mukaan, eli ei tarvitse mitään jatkopaloja ym. kikkailua. Vain tuo mutkarauta pinnan alapuolelle.

Pikku miinus asennuksessa on tietysti se, että säilytyslokeroon ei pääse silloin kun AP ajaa...

Tosiaan se luukun kansi on sen verran ohut, että suosituksen mukaan siihen pitäisi laittaa holkille vaneripala tueksi, mutta mulla on pysynyt hyvin kolme vuotta pelkällä super-epoxyllä liimattuna ilman mitään vaneripalaa. (Ajattelin asentaa vanerin sitten paremmalla ajalla, jota ei ole ainakaan vielä näkynyt...)

Voit käydä Lisbethissä mittailemassa jos haluat, eikös Kumiankka ole samassa satamassa. Mulla on vene siinä ison mastokraanan lähellä, huoltorakennuksen puoleinen rivi...
Olli Niemi
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Voit käydä Lisbethissä mittailemassa jos haluat, eikös Kumiankka ole samassa satamassa. Mulla on vene siinä ison mastokraanan lähellä, huoltorakennuksen puoleinen rivi...
Kiitos, taidan käydä mittaamassa, samassa satamassa kun ollaan. Taidan muistaa syksyisen väijyvuoron jäljiltä, missä Lisbeth talvehtii. Kumiankka pääsi etelän puolelle uuden asfaltin varrelle koivujen alle :-)

t:Mikko
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Moi !

Harkitsen saman laitteen (ST1000) tilaamista. Manuskasta tosiaan löytyvät mitat ja asennuksessa ei taida olla muuta ihmeteltävää kuin mutkaraudan korkeus.

http://www.raymarine.com/raymarine/Subm ... 00plus.pdf

Kävin äsken mittaamassa oman pinnani korkeuden. Laite tulee 46cm peräsinakselista eteenpäin ja työntötangon korkeus penkistä on manuskan mukaan 47,5mm. Näin korkeusmitta "D" on mulla noin 10cm. Eli mulle näyttäisi parhaiten sopivan tuo toiseksi korkein rauta nro D159. Tuo tietty rippuu, mihin kulmaan/korkeudelle on pinnansa säätänyt.

-mikko
ipe
kokelas
Posts: 122
Joined: Tue Sep 13, 2005 18:14 pm
Location: Lahti

Post by ipe »

Omassa ST:n manuaalissa sivu 31: Tiller pilot on asennettava vaakatasoon.

Ja kuulostikin sen mutkan koko todella isolta. Villi heitto, että oikea mutka on 51 millinen.
ipe
kokelas
Posts: 122
Joined: Tue Sep 13, 2005 18:14 pm
Location: Lahti

Post by ipe »

Vastaataan itselleni, että luetaanpa tarkemmin. Mikko ihan oikeassa, riippuu pinnan kulmasta mikä pala tulee.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Niinpä. Mulla pinna on asennuskohdassa noin 15cm istuintason yläpuolella. Kun väliin laittaa noin 10cm raudan ja kun työntötanko on 5cm istuintason yläpuolella, laite tulee mun laskelmien mukaan vaakatasoon.

-mikko
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mihor wrote:Niinpä. Mulla pinna on asennuskohdassa noin 15cm istuintason yläpuolella. Kun väliin laittaa noin 10cm raudan ja kun työntötanko on 5cm istuintason yläpuolella, laite tulee mun laskelmien mukaan vaakatasoon.

-mikko
Tervehdys

Oletko tarkistanut, missä kunnossa ovat luukun saranat. Ne kun ovat kiinni mitättömän pienillä ruuveilla suoraan lasikuidussa. Paljoa ei tarvitse avonaiseen luukkuun nojata, kun ruuvit lähtevät kuin nappi housuista. Jos autopilotti olisi noiden ruuvien varassa, niin kannattanee korjata / tarkistaa ennen kuin ne tulee testattua ihan luonnostaan.

Tuo mutkarauta on aika ikävä pinnan alla. Aina kiinni jaloissa ja kolhimassa polveen, mikä näin ennakkoon mainittakoot.

Meillä autopilotti on kiinni laidassa metallisella jatkopalalla, joka ruuvataan paikalleen ja pinnan yläpuolelle on upotettu se tappi, josta pilotti sitten tökkii. Hyvin pyörii eikä tarvitse pelätä luukun tukevuutta. Jatkopinna on meillä irrotettavaa mallia a'la NicroMarine. Maksoihan se aikanaan maltaita ja on tähän mennessä korjattukin useamman kerran, viimeiksi "Jesus teipillä". Ikää härpättimellä on jo runsaat 18-20 vuotta
Ystävällisin veneily terveisin PR
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Hyvä huomio, täytyy laittaa saranat kunnolla kiinni.

Ja olen samaa mieltä noista raudoista. Tiellä ne on koko ajan. Etenkin yökisoissa tuntuu, että pinnamiestä täytyy olla koko ajan selvitelemässä irti pinnasta, kun liivit tarttuu koukkuun kiinni vendoissa. Mutta kaikkeen tottuu...

-mikko
Post Reply