Hei, minulla on vuosien varrella ollut eri veneissä kaikennäköisiä teknisiä pulmia (varmaan muillakin). Mutta nyt sattui kohdalle ihka uusi. Serenityssä on Yanmar 1GM moottori ja sen kaverina SD20 saildrive. Paketin mukana tuli v. 1984 taittolapapotkuri (14x7 LH) ura-akselinpätkään. Olin toivorikkaana lähdössä eilen lauantai seiluulle, moottori kävi ja vaihde päälle - vene pysyi hievahtamatta paikoillaan. Tarkistin vaihdevivun liikkeen vetolaitteella OK. Sukelsin ja tutkin potkurin - ei esteitä siellä, mutta potkuri pyöri erittäin herkästi (vaikka vaihde oli vetoasennossa). Kahvit juotiin laiturilla
Potkurissa on erikoinen rakenne: navassa sisäholkki, missä urat, sitten kumimassaa ja ulkoholkki, missä lavat. Ilmeisesti kumimassa irronnut ja veto ei välity ulkoholkille ja lavoille.
Onko kellään ollut vastaavaa - onko rakennetta voitu korjata ja miten?
Olisiko kellään edullista vaihtopotkuria (ura-akseliin sopivaa) tai hyviä vinkkejä!
kesäterveisin
Potkuriongelma
Potkuriongelma
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Tervehdys
Vetääkö moottori eteen tai taakse. Ettei nyt olisi se kuuluisa Yanmarin kytkin pettänyt, vai onko sail drivessa erillainen kostruktio? Jos veto on täysin kuollut niin on mahdollista, että potkurin kumiholkki on pettänyt. Jos vetää johonkin suuntaan edes vaihteella ja kaasulla houkuteltuna veikkaisin kytkintä.
Kytkimestä on puhuttu aiemminkin:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=kytkin ja
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=kytkin
Tuo kumikeskiön rikkoutuminen on perämoottorien puolelta tuttu ilmiö. Olen kuullut huhua, että sen voisi korjata, muttei ole helppoa. Ongelmaksi muodostuu helposti tasapainotus. Rusetti pyöri aika vinhasti ja epätasapaino saa aikaa kivan värinän ja saattaa mennä jo tutinankin puolelle.
Vetääkö moottori eteen tai taakse. Ettei nyt olisi se kuuluisa Yanmarin kytkin pettänyt, vai onko sail drivessa erillainen kostruktio? Jos veto on täysin kuollut niin on mahdollista, että potkurin kumiholkki on pettänyt. Jos vetää johonkin suuntaan edes vaihteella ja kaasulla houkuteltuna veikkaisin kytkintä.
Kytkimestä on puhuttu aiemminkin:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=kytkin ja
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=kytkin
Tuo kumikeskiön rikkoutuminen on perämoottorien puolelta tuttu ilmiö. Olen kuullut huhua, että sen voisi korjata, muttei ole helppoa. Ongelmaksi muodostuu helposti tasapainotus. Rusetti pyöri aika vinhasti ja epätasapaino saa aikaa kivan värinän ja saattaa mennä jo tutinankin puolelle.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Hei - kiitoksia infosta. Ei vedä eteen eikä taakse. Kun eilen sukeltelin, potkuri pyöri hyvin kevyesti sekä vasemmalle että oikealle vaikka vaihde oli kytkettynä ajoon. Vetolaitteessa ei piirustusten mukaan ole "oikeata" kytkintä - vain siirrin eteen/taakse. Mutta voihan sekin brakata. Kesäkuun alussa laskin veteen ja ajelin n. puoli tuntia kaikki OK. Nyt ulos ensimmäistä kertaa ja ei kulje moottorilla. Välillä olen käynyt lataamassa akkuja tyhjäkäynnillä laiturissa.Panu wrote:Tervehdys
Vetääkö moottori eteen tai taakse. Ettei nyt olisi se kuuluisa Yanmarin kytkin pettänyt, vai onko sail drivessa erillainen kostruktio?
Menen tekemään vielä tarkistuksia tuon vaihdevivun ja potkurin kanssa - tänään huva päivä sukellella, kun on lämmin ilmakin.
terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Tarkistuksia kannattikin tehdä, koskapa vikakin löytyi eikä tarvinnut sukeltaakaan!juhanil wrote:
Menen tekemään vielä tarkistuksia tuon vaihdevivun ja potkurin kanssa - tänään huva päivä sukellella, kun on lämmin ilmakin.
terveisin
Moottorin kaukosäätö kaapeli on kiinni vetolaitteen kyljessä vivussa, joka vuorostaan kääntää vaihteensiirrintä pakille/eteen. Vipu on kiinnitetty siirtimeen kahdella 4x20 mm ruuvilla. Toinen näistä nökötti veneen pohjalla ja oli irronnut tietenkin koneen tärinästä. Ruuvi kiinni ja siirrin toimi ja kaikki oli OK kuten ennen.
Tapauksen johdosta voisi suositella kaikille, joilla SD 20 vetolaite: "tarkistelkaa silloin tällöin ruuvien kiinnitys
terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
Tervehdysjuhanil wrote:...Tarkistuksia kannattikin tehdä, koskapa vikakin löytyi eikä tarvinnut sukeltaakaan!...
... Toinen näistä nökötti veneen pohjalla ja oli irronnut tietenkin koneen tärinästä. Ruuvi kiinni ja siirrin toimi ja kaikki oli OK kuten ennen...
Harvinainen veneen korjaus, kun ei tullut edes kalliiksi . Hyvä niin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Hei - joskus se on halpaa, mutta kop kop täytyy varmuuden vuoksi koputtaa puuta!Panu wrote:Tervehdys
Harvinainen veneen korjaus, kun ei tullut edes kalliiksi . Hyvä niin.
Ei tiedä mikä tekniikan palanen odottaa jo vuoroaan.
Purjeiden puolelta olen jo uusinut sivuvantit ja ehkä pitäisi uusia ensi syksynä myös alavantit?
terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436