Käynnistysongelmia

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

pstenman
alokas
Posts: 8
Joined: Thu Mar 23, 2006 18:10 pm
Location: Helsinki

Käynnistysongelmia

Post by pstenman »

Mun Yanmar vm -83 on alkanut oireilemaan siten, että kun painaa startti-nappulaa, kone käynnistyy noin joka toinen kerta. Joka toinen kerta kuuluu vain naks, mutta startti ei pyörähdä. Kun pyörähtää, kone hurahtaa heti mukavasti käyntiin.

Onkos kokemusta vastaavasta? Kannattaiskos vikaa hakea startin solenoidista vai itse startin hiilistä? Ja mistä kohti kannattaa aloittaa osien purkaminen?

Terv. Petri
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Sama juttu alku kesästä akku vaihtoon .
S/Y Aurora
FIN 2775
pstenman
alokas
Posts: 8
Joined: Thu Mar 23, 2006 18:10 pm
Location: Helsinki

Post by pstenman »

Jeps, tällä on lievä yhteys akun varaustilaan, mutta se ei selitä tätä. Mulla on kaksi ihan kunnossa olevaa akkua ja ongelma esiintyy myös, kun esim. keväällä molemmat laitettu täyteen laturilla ja molemmat kiinni samaan aikaan. Mutta tutkin tätä haaraa lisää.

Muita ideoita?
Guest

Post by Guest »

Mulla oli aikoinaan veneessä vastaavanlaista riesaa. Epäilin solenoidin olevan tiensä päässä, siitä kun saattaa sisältä ne kontaktit palaa pois. Syylliseksi paljastui sitten loppujen lopuksi hiilipölytahnaa täynnä oleva starttimoottori joka korjaantui puhdistuksella.

t:ro
pstenman
alokas
Posts: 8
Joined: Thu Mar 23, 2006 18:10 pm
Location: Helsinki

Post by pstenman »

Kiitti vinkistä vieras ro.

Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.

Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.

Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.

T. Petri
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä oli hangon regatassa joku vuosi sama ongelma, silloin ongelma taisi
johtua hiiliin kertyneestä pölystä, joka jumitti hiilet. Kun piti starttinappia pohjassa
hetken saattoi lähteä, tai sitten ei.

Irrotimme sitten startin ja koputimme hiilipölyt ulos ja takaisin kasaan josta
lähtien on toiminut pari kautta hyvin. Tämä siis ennen palkintojenjakoa, joten
hommaan ei varmaan mennyt kahta tuntia enempää. Tosin nykyisin pidämme
aina molemmat akut rinnakkasikytkettyinä, joten virtaa on paremmin saatavilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

pstenman wrote:Kiitti vinkistä vieras ro.

Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.

Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.

Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.

T. Petri
Hyvä kun kelpasi. Kone oli Yanmarin YSE8 mutta uskoisin että noissa pikkudiisseleissä startit ovat kutakuinkin samanlaisia. Homma meni kutakuinkin näin:
- pääkytkin pois päältä
- varmistetaan että pääkytkin on pois päältä
- irroitetaan akkujohdot varmuuden vuoksi ja tarkistetaan että pääkytkin on pois päältä :? (startille tulee paksu plussa suoraan akulta jolla on helppo raapia koneesta akut oikosulkuun, arvattavin seurauksin)
- startti irti koneesta; johdot ja pari pulttia
- tämän yksilön päädyssä (ei siinä joka oli koneessa kiinni) oli kaksi pientä mutteria jotka avaamalla musta hiili/laakeriasetelma lähti irti.
- tästä päädystä sai hiiliasetelman ulos nuo kaksi ruuvia avaamalla
- vanupuikkoja, paineilmaa, valkoista paitaa ja sormia käyttäen kaivetaan kupista/hiilistä ulos musta ja tahraava hiilipölymössö. Tätä toimenpidettä ei kannata välttämättä tehdä avotilassa.
- samalla kannattaa tarkistaa moottorista hiilien ja ankkurin (siinä startissa oleva pyörivä osa jossa vieri vieressä kupariliuskoja) kunto kun se nyt kerran on siinä levällään.
- Sitten palikat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Hiilien kanssa kannattaa olla varovainen jotta asettuvat nätisti [siinä startissa olevan] ankkurin ympärille.
- kokeillaan auttoiko ja keksitään vaimolle selitys joka puolelta venettä löytyville mustille tahroille ja nyttemmin harmaakuvioiselle pyhäpaidalle.

t:ro
tommi

Re: Käynnistysongelmia

Post by tommi »

pstenman wrote:Mun Yanmar vm -83 on alkanut oireilemaan siten, että kun painaa startti-nappulaa, kone käynnistyy noin joka toinen kerta. Joka toinen kerta kuuluu vain naks, mutta startti ei pyörähdä. Kun pyörähtää, kone hurahtaa heti mukavasti käyntiin.

Onkos kokemusta vastaavasta? Kannattaiskos vikaa hakea startin solenoidista vai itse startin hiilistä? Ja mistä kohti kannattaa aloittaa osien purkaminen?

Terv. Petri
Itsellä oli sama ongelma pari vuotta sitten 1GM:n kanssa, juhannus meni startatessa kone vasaran ja viilan avulla...
Starttiproseduuri oli siis viila lappeelleen pystyyn startin päätyyn, toinen painoi nappia ja toinen kolautti vasaralla viilan kylkeen, josta solenoidi sai pienen kolauksen ja lähti jumista... Yllä kuvatut putsausproseduurit auttaa, itse jouduin hädässä ostamaan Pukinmäen Essolta uuden startin, vanha pitäisi putsata varaosaksi...
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Käynnistysongelmia

Post by juhanil »

tommi wrote:vanha pitäisi putsata varaosaksi...
Hei - Serenityn startti on vuodelta 1984. Käynnistystuttia piti usein painaa kolmasti ennenkuin startti heräsi eloon. Otin startin irti ja avasin sen sekä puhdistin spriillä sekä paperilla 400. Koekäytössä kone käynnistyi ensimmäisellä tutin painamalla. Jos jotakuta kiinnostaa laitoin huollosta kuvakokoelman Serenityn albumiin:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album208

Muuten konetöihin on minulle ollut suureksi avuksi englanninkielinen Korjaamo käsikirja, joka löytyi netistä (saattaa olla, että Feorgin sivuilla oli sinne linkki).

terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Akkukenkien puhdistus ihan ensiksi

Post by FE-Sillanpää »

Hei, akun napojen putsaus ja akkukenkien putsaus teräksisellä "pulloharjalla" olisi ihan ensimmäinen konsti. Lika siinä välissä nostaa kovasti vastusta.
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Akkukenkien puhdistus ihan ensiksi

Post by juhanil »

FE-Sillanpää wrote:Hei, akun napojen putsaus ja akkukenkien putsaus teräksisellä "pulloharjalla" olisi ihan ensimmäinen konsti. Lika siinä välissä nostaa kovasti vastusta.
Tuo on hyvä neuvo. Vanhemmissa autoissani napojen puhdistus tuli tehtyä
ainakin kerran vuodessa - puhdistustarpeen huomasi, kun virta-avaimen kääntö tuotti vain heikon "klonks" äänen.

terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
pstenman
alokas
Posts: 8
Joined: Thu Mar 23, 2006 18:10 pm
Location: Helsinki

puhdistus tehty

Post by pstenman »

ja toimii. Tosin toisella akulla edelleen ongelmia käynnistyksen kanssa, joten sen navat puhdistukseen ja sitten akku vaihtoon, jos ei auta.

Homma meni jotakuinkin kuten ro sen kuvasi (en tosin ollut ihan yhtä neuroottinen akun kanssa). Mun startissa (vm -83) oli sellainen muovinen suojus päässä, jonka alta löytyi lukkoprikka, jonka irroittamalla sai hiilet näkyviin. En ensin huomannut sitä, kun sen päällä oli edelleen timmi maali ja osa näytti metallilta. No pieni napautus olisi paljastanut asian.

Minulla ei siis ongelmia solenoidin kanssa, vaan hiilien kontaktien, johon auttoi tuo puhdistus.

Kiitos kaikista kommenteista,
Petri
Guest

Post by Guest »

Moro,

selailin aikanikuluksi netin syövereitä aiheesta Yanmar 1 gm harness.

Startti kun ei oikein jaksa aina pyörittää konetta.

Välillä napin painallus ei aiheuta mitään toimintaa. Toisinaan yllättää ja lähtee pirteänä pyörittämään vauhtipyörää.

http://www.cruisersforum.com/forums/f54 ... 24077.html

Tuolta saattaa löytyä apua kännistysongelmiin.
Saattaapihan olla että n. 30 vuotta vanhat johdot ja liitokset ovat jo hieman hapettuneet ja hapertuneet.

Jussi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Viime sunnuntaina tuli taas todettua että 1GM ei startannut normaalisti...
Oiskos jollain asiaan perehtyneellä heittää villi arvaus mikä on vikana kun kovan kelin jälkeen starttia saa pyörittää todella pitkään ennen kuin kone käynnistyy? Oire tulee esiin ainoastaan kun venettä on keikutettu oikein kunnolla...
Voisiko syynä olla vesi tankissa ja tyhjentämätön vedenerotin?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

asalovuo wrote: Oiskos jollain asiaan perehtyneellä heittää villi arvaus mikä on vikana kun kovan kelin jälkeen starttia saa pyörittää todella pitkään ennen kuin kone käynnistyy?
Todennäköisesti syynä joko vesi tai ilma polttoainejärjestelmässä. Vettä voi tulla ainakin huohotusputken ja täyttökorkin kautta.
Post Reply