Isopurjeen reivauksesta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Isopurjeen reivauksesta

Post by Peik »

Sattuipa tässä maanantaina:...

Oltiin jo koko päivä suunniteltu kaverin kanssa että tänään lähdetään duunin jälkeen purjehtimaan.
Normaali reiti, eli kierros Westendin ja Lauttasaaren ulkopuolella. Kun huomasin että veneen
moottorin avaimet olivat jääneet kotiin niin se ei saanut estää täydellistä iltapurjehdusta.

Eli purjeilla ulos laiturista ja rauhallisesti ulos satamasta. Olosuhteiden ansiosta tämä toimenpide
sujui mallikkaasti. Sitten vaan t-paidat pois ja hakemaan paikkaa jossa vaikka pulahtaa uimaan,
sinilevää kun ei ollut näkyvissä :)

Ajankohta oli siinä kello 5 joten ilma oli (viellä) mitä ihanin. Kun gasti siinä ulosmennessä kysyi
että "laitetaanko genua, vai fokka" niin onneksi huomasin epäilyttäviä tummansinisiä pilviä horisontissa
ja totesin että "fokka".

Kun olimme päässeet hyvän matkaa ulos niin tuuli oli jo yltynyt niin että uimapuuhat ja rauhallisen
purjehduksen sai unohtaa. Ukkospilvet lähestyivät sellaista vauhtia että totesimme että tänään purjehditaan
lyhyempi reitti ja käännyimme takaisin Larua kohti. Sitten melkeen jo satamassa se iski. Ukkospuuskien
rintama juuri kun virsikirja oli auki. Hetki oli otollinen tahattomaan jippiin koska puuskat tulivat
n. 20 astetta eri suunnasta kun normaali tuuli. :oops: Siitä onneksi selvittiin kunnialla ja todettiin että nyt
vähennetään purjeita. Purjehdimme siis läheisen saaren suojan pulelle, jos sitä suojaksi nyt voi kutsua,
reivaamaan storaa. Puuskat olivat jo siinä vaiheessa niin voimakkaita että pelkäsin maston puolesta.
Pahin mahdollinen tuulensuunta ukkospuuskille taitaa olla suoraan takaapäin, isopurjetta kun on vaikeata
päästää löysäksi...

Nyt päästään kysymykseeni. Miten on eri FE83:lla isopurjeen reivaus toteutettu :?:
s/y La FE'e:lla se on toteutettu niin että isopurjeen peräliikissä olevien reivausreikien läpi on vedetty
reiviköydet jotka tulevat ulos puomin päästä. Sen jäkeen kun köydet menevät reivausreikien läpi niin ne on
vedetty alas kiinni puomiin. Tämähän on ihan normaali viritys.
Mastonpuolella olevien reivausreikien kiinnittäminen on sitten erikoisempi viritys. Olemme virittäneet niistä
läpi lyhyet köydet joissa on lenkit molemmissa päissä. Nämä lenkit pujoitetaan sitten molemminpuolin
rautakoukkuihin jotka ovat maston ja puomin kiinnityskohdassa.

Kyseiset koukut näkyät seuraavassa kuvassa:http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000259

Ongelmaa syntyy siitä että reivaus toimenpide vaati että yksi miehistönjäsen pitää köysilenkkejä paikoillaan
sen ajan kun toinen kiristää isoapurjetta. Mikäli lenkkejä ei pidä paikoillaan niin ne hypäävät ulos koukuista
ja koko homma pitää tehdä uudestaan. Ja kun viellä yhden pitää ohjata venettä niin reivaaminen kahdella
henkilöllä ei ole yksinkertaista. Varsinkaan kun ukkosmyrsky on päässyt yllättämään. :)

Kun totesimme että reivaaminen ei onnistunut ensimmäisellä kerralla niin teimme pikaisen päätöksen että isopurje
alas fokalla sisään satamaan. Pelkällä fokalla purjehtiminen myötätuuleen sujui maallikaasti koska pystyimme aina puuskan
tullessa päästää fokka löysäksi.
Pelkällä fokalla purjehiminen tuotti sitten toisia ongelmia kun piti satamassa kryssiä omalle paikalle laiturissa. Siinä
sai todeta että pelkällä fokalla ei pysty kryssimään. Luovuimme ajatuksesta kryssiä satamassa ja parkkeerasimme veneen parin
mutkan jälkeen turvallisesti paikaan jossa normaalisti mastot nostetaan ja lasketaan. Sitten vene kiinni ja odottamaan
tuulen tyyntymistä. Myöhemmin samana iltana La FE'e sirrettiin omalle paikalleen. :D

Eli, olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaisia ratkaisuja muissa FE83:ssa käytetään isopurjeen reivauksessa? Onko kellään
jotain hyväksi todettua patenttiratkaisua jota voisi kokeilla :?:


- Peik, s/y La FE'e

P.S. Emme olleet ainoita jotka joutuivat ukkosmyrskyn runtelemiksi kyseisenä maanantaina. Lehtien mukaan pari venettä oli
kaatunut ja pari ajautunut karille. :cry:
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Ette olleet ainoita, ei. Me päästiin just satamaan samaisena maanantaina, kun tuuli yltyi pirusti. Eli jos joskus voi päästä kreivin aikaan pois mereltä niin silloin.

Awassa on samaiset koukut puomin mastonpuoleisessa päädyssä, joista puhut, mutta ilman köysiä, sekä sitten nuo reiviköydet takaliikissä/puomin päässä. Ikinä ei olla reivattu, ja ollaankin mietitty että saattaisi olla ihan järkevää joskus vaikka harjoitella, jotta sitten tositilanteessa sen osaa hoitaa kunnialla.

Mites se luukku, vai onko se unohdettu? Nähtiin muuten sun vanhemmat joku päivä viime viikolla siinä Melkin ja Haukilahden välissä, ja olin niin keskittynyt etsimään sua sieltä veneestä etten ees tajunnut moikata, eli pyydä anteeks mun puolesta. Ei me oikeesti olla epäkohteliaita, vähän jäässä vaan välillä.

-Erkka
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olgassa on takana sama systeemi kuin La FE:ssä mutta sitten edessä olisi(jos siis olisimme jaksaneet laittaa ne keväällä) sitten sellainen systeemi että narut ovat ensin kiinni reivikoukkuissa ja siitä ne menevät maston juureen ja pylpyrän kautta sitten kantta myöten sinne minne muutkin köydet menevät, eli periaatteessa ison voi reivata ilman tarvetta kannelle menemiseen.
Viime kesänä tuli kerran tuota testattua ja ihan näppärästi tuo reivaus sujui mutta suorituskyvyn kannalta purje olisi suotavaa saada kiinni koukkuihin jotta sitä voi kiristää tehokkaammin.

Noh ensi viikonloppuna Olga seikkailee lippukunnan kesäleirin myötä Stora Brandön ympäristössä pienten skidien kanssa ja pitää toivoa ettei mainitun kaltaisia ukkospuuskia esiinny.
User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Peik »

Awa:

Teidän ajoitus taisi olla paremmassa kunnossa kun meidän. Me oltiin melkeen satamassa.. :) Olis kai pitänyt purjehtia nopeammin.
Suosittelen harjoittelemista, vaikka voi tuntua hölmöltä reivata purjetta kevyellä tuulella. Näet kun tollanen myräkkä kun viime maanantaina iskee niin homman pitäisi hoitua. Ja reivaaminen on varmasti tuplasti vaikeampaa kovalla tuulella.

Siitä luukusta.. Rahoittaja, eli veneen omistaja ilmoitti että ei ole kiinnostunut kyseisestä luukusta. Vanha kun on viellä "ihan" hyvä. Vois kyllä varmistaa ne mitat leikkaamalla pahvista demo luukku ja koittamalla sitä veneeseen. Mut nää duunit.. lopputyötä kirjoitellaan. Hyvä että ehtii purjehtimaan.

Tais muuten olla broidi ja pari sen kaveria purjehtimassa. Itse kävin (pahamaineisena) maanantaina ja sitten viikonloppulenkillä sipossa lauantai-sunnuntai. Näky muuten pari FE83 matkalla takaisin sununtaina. En ikävä kyllä muista niiden numeroita, hmm oiskohan ensimmäinen ollut 3025 tai 3023, jotain sellaista. Ei löytynyt rekisteristä.

Petri:

Eli köysi on ensiksi kiinni koukussa, sitten se menee reivausreiän läpi toiselle puolelle jossa se menee jonkun blokin/pylpyrän yms. läpi, maston juurssa ja sitten alas kannelle niin kun muut köydet.

Yritin etsiä kuvaa jossa kyseinen viritys näkyy.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1540

Viritys kuullostaa hyvältä tosin siinä voi meidän suhteen tulla ongelma koska maston sivulla oleviin pylpyröihin/blokkeihin mahtuu vain 8 kpl köyttä, samoin sisäänkäynnin vieressä oleviin lukkoihin. Ja ne ovat kaikki käytössä. Ratkaisu voisi tosin olla että käyttäisi ainoastaan yhtä reiviä ja virittäisi se valmiiksi taka- ja etu-päästä. Silloin olisi tarpeeksi paikkoja köysille. Riskinä siinä on että olisi ainoastaan yksi reivi käytössä.. :?: :)

- Peik, s/y La FE'e
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Juuh, suunnilleen tuolla tavalla se systeemi oli...en nyt tarkemmin muista kun ko. venettä on tullut laitettua kahtena keväänä ja tänä keväänä emme jaksaneet laittaa tuota viritystä.

Meillä on taas kannella paikat ..hmm 10 köydelle ja tällä hetkellä tosiaan nuo etureivien lukot ovat tyhjinä, tosin pitää sanoa että nuo meidän lukot(alkuperäiset) ovat aika huonot ja nuo 2 lisäpaikkaa eivät ole sen arvoisia.
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Heips vaan kanssaseilaajille! Kyllä ite on tullut reivausta käytettyä, Sea Legsissä ns. pikareivaus, eli puomin sisällä kulkee ykkös- ja kakkosreiviköysi, puomin päässä molemmin puolin rissa, josta köydet nousevat ison takareunassa oleviin metallireikiin ja niiden kautta takaisin puomiin kiinni, eiköhän tämä ole se yleisin tapa.
Mastonpuoleisessa päässä samanlaiset koukut ku teilläkin, joihin purjeen etureuna kiinni, mulla on ykkösreivissä isopurjeen mastonpuoleisessa päässä ylimääräinen köysilenkki, joka on kätevä pujottaa siihen mastokoukkuun.
Itse reivaus käy näppärästi, vene piihin, ison falli alas, reiviköysi kireälle(kelin mukaan ykkönen tai kakkonen, joka jättää isoa aika vähän mastoon)ja iso takaisin ylös. Okei, pitää mennä mastolle laittamaan purje kiinni koukkuun, mutta sujuu kyllä nopeasti, kun treenaa hyvissä olosuhteissa muutamaan kertaan. Joo, kannen köysilukot täynnä, mutta itse otan esim. spinnuillessa kakkosreivin pois ja laitan alagaijan sitä kautta. Harvoin kai tarvii spinnun kanssa reivailla :wink: Tässä kuvassa näkyy aika hyvin noi reiviköydet ja se köysilenkki siinä purjeen etureunassa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... Sea_Legs_1
Mielestäni siinä kuvassa Hangon regatasta Charlottasta muuten ei oo mikään reivisysteemi, vaan cunningham-säätö, jolla saa ison pussia siirrettyä lähemmäs mastoa.
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Peik »

Helle näyttä tekevät tepposiaan. :shock: Ois pitänyt katsoa tarkemmin. Olet aivan oikeassa Cunningham se kuvassa oli eikä reivaus viritykset.

- Peik, s/y La FE'e
Post Reply