harald wrote:Tuo otsoni on Charlottassa toiminut todella loistavasti. Pelkästään sillä
veneestä tuli aivan ilmeetön hajumaailmaltaan.
Tervehdys
Kuten aikaisemmin lupasin palata asiaan, niin nyt kauden puolivälissä on aika tehdä ensimmäinen raportointi:
Charlotassa ja Annelissa oli toukokuun lopulla otsonointi päällä noin vuorokauden kummassakin. Harald onkin jo kokemuksiaan hehkuttanut ja nyt täytyy minunkin yhtyä samaan lauluun. Se normaali "veneen" tunkainen hajumaailma on poissa ja ilma on raikas . Tarkoituksella olen "provosoinut" hajuja esiin pidättymällä kosteuden poistajien käytöstä tällä kaudella, jotta otsonoinnin vaikutukset saataisiin esiin raadollisimmillaan. Toistaiseksi on käsittely toiminut erinomaisesti ja siihen käytetyt rahat menivät hyvään tarkoitukseen .
Panu wrote:...Kuten aikaisemmin lupasin palata asiaan, niin nyt kauden puolivälissä on aika tehdä ensimmäinen raportointi
Tervehdys
Kausi on lopuillaan ja edelleen veneen sisäilma on raikas. Hajut loistavat edelleen poissaolollaan, vaikka vieläkään en ole kosteuden poistajia veneessä käyttänyt. En tiedä onko tämä onnea vai viinien huumaa .
Mulla on sellainen käsitys, että otsoni toimisi voimakkaana hapettimena ja aiheuttaisi siten sähkölaitteille hallaa. Otitteko tämän huomioon jotenkin otsonoinnissa?
Me emme ottaneet ainakaan. Otsonointia käytetään hyvin paljon autojen
myynti-fiksauksissa (tupakoijankin autosta tulee hajuton) ja tänä päivänä
kun autoissa on elektroniikkaa enemmän kuin keskivertokodissa luulisi
että ongelma tässä suhteessa olisi jo tiedossa.
Meillä ei ole ollut elektroniikan kanssa ongelmia tämän jälkeen. Vielä
ainakaan.
Totta. Lähinnä huolettaa autostereot (saa helposti irti) ja Bilteman laadukkaat kytkintaulut (ei saa helposti irti).
Nyt pitäisi enää päättää tekeekö otsonoinnin syksyllä vai keväällä. Syksyllä tekemällä se voisi auttaa talvikauden homeviljelmien menestymiseen, mutta keväällä taas saisi raikkaan veneen kesäksi..
Kuinka tehokkaita nuo vuokravehkeet ovat olleet? 240 eurolla saisi omaksi tuollaisen:
otsonituotto 30mg/m3/h
ilmavirtaus 2,58-3,44m3/ min
Otsonointilaitteen voisi (kai) tehdä halvalla itsekin. UV-säteily, etenkin UVC-säteily, muuttaa happea otsoniksi, joten jos laitetaan laatikkoon yksi tai kaksi ~10W UVC-loisteputkea, sisällä pitäisi muodostua otsonia. Laatikon alaosaan filttereillä varustetut ilmanottoaukot ja yläosaan pari prossutuuletinta puhaltamaan otsonoitua ilmaa ulos eri suuntiin.
Jos laatikko on riittävän suuri, ilma seisonee siellä riittävän kauan hapen yhtymiseksi otsoniksi(?).
UVC-säteily taitaa aiheuttaa sokeutumista, joten putket on syytä sytyttää vasta kun kansi on kiinni. Se pitänee ottaa huomioon myös ilmankiertoaukoissa..
Taas säästyy rahaa. Tai sitten tulee sokeeksi ja polttaa veneen. Mistäköhän noita putkia saisi?
otsonituotto 30mg/m3/h
ilmavirtaus 2,58-3,44m3/ min
mikko[/quote]
Mistä tuollainen härveli löytyy? Eihän tuo ole hinta, eikä mikään, kun on venetarvikkeista kyse. "Kavereille" vuokraamalla saisi hinnan takaisin muutamassa päivässä...
terv. Artsi
Mikko wrote:
240 eurolla saisi omaksi tuollaisen:
otsonituotto 30mg/m3/h
ilmavirtaus 2,58-3,44m3/ min
Mistä tuollainen härveli löytyy? Eihän tuo ole hinta, eikä mikään, kun on venetarvikkeista kyse. "Kavereille" vuokraamalla saisi hinnan takaisin muutamassa päivässä...
terv. Artsi
Mikko wrote:Otsonointilaitteen voisi (kai) tehdä halvalla itsekin.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin sellainen katuvalon lamppu
(elohopealamppu?) on valokaarella. Sellaisesta napauttaa lasin rikki?
Mikko wrote:
Taas säästyy rahaa. Tai sitten tulee sokeeksi ja polttaa veneen. Mistäköhän noita putkia saisi?
LOL, oikea asenne!
Tervehdys
Saahan korkeajännitteisellä sähkökentällä myös otsoonia aikaan. Otsonin muodostus on sitä tehokkaampaa mitä terävämmäksi / ohuemmaksi toisen (siis sen ionisoivan) navan saa.
Eli tehdään kehikko johon viritetään ohutta alle 1 mm terälankaa ja lankojen väliin teräspellistä pieni hila, kuin sälekaihdin ikään, ja muuntajasta törkeät 10000 - 15000 volttia jännitettä sekä koti tuuletin puskemaan ilmaa häksättimestä läpi.
Jos tällä ei otsonia synny, vene pala tai aiheudu muuta vakavaa esim "sähkö ihottumaa", niin jotain on varmasti tehty väärin...
Vähintään täytyy pystyä polttamaan paikalliskeskuksen sulakkeet .
Siis oliko teillä koekäytössä ammattitason vehkeet, vai samantasoinen tuote kuin tuo 240 eurolla hankittava? Kimppahankintanahan hinta olisi suorastaan halpa sanottuun vaikutukseen nähden. Sen otsonintuoton ei kai tarvitsisi olla maksimaalinen, jos on laituripaikka sähköllä (eikös sellainen ole jokapojalla ) voisi vehje olla vaikka viikon hajuja hätistämässä per vene.
Näyttäisi siltä, että tuo kyseinen laite on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Voisi tosiaan olla satamassa päällä, kun ei oleskele veneessä. Autofixareilla taitaa olla järeämmät koneet käytössä.
Prkl, vaikka kaikki pinnat on kahteen otteeseen pyyhitty tolulla (ensin keväällä ja sitten ennen Hankoa) niin sitkeästi olivat keulapiikin puupinnat taas pintahomeessa, märkä loppusyksy ja sateiset kisat eivät ilmeisesti ole ihan hyvä juttu veneelle. Eli pitänee Olgakin otsonoida talven aikana, voisi siis vaikka alkaa laatia listaa nyt alkuun pk-seudun veneistä joita otsonointi kiinnostaisi.