Kannen kahvat&sisäpuolen kahvat ja niitten irroittaminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3829
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Kannen kahvat&sisäpuolen kahvat ja niitten irroittaminen

Post by Petri » Fri Apr 27, 2007 15:05 pm

Onko kukaan (Nahema varmaankin) ottanut noita kahvoja irti kannesta/sisältä. Sisustusremppa helpottuisi kovasti jos ne voisi nykäistä irti, mutta toisaalta ei oikein innosta ottaa niitä irti, jos niitä ei saa enää kunnolla kiinni. Kahvat näyttäisivät olevan kiinni toisissaan, puristaen kantta väliinsä, joten jos toinen kahva irroittaa, taitaa liitos muuttua löysäksi ts. vesi pääsee sisään ennenkuin kahvat taas kiinnitetään kunnolla.

Ja nyt prkl loppuu tämä kylmäily, menee vesillelasku kohta jo puoliväliin toukokuuta jossei kohta taas lämpene että saisi toisen primer-kerroksen pohjaan ja sitten myrkyt...ilmastonmuutos, missä se on kun tarvitaan lämpöä.

Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa » Fri Apr 27, 2007 21:25 pm

Moi, oikein olet tulkinnut asian. Kahvathan on sellaisilla huonekaluissakin nähdyillä messinkiruuveilla kiinnitetty toisiaan vasten, kannen jäädessä siihen väliin. Eli ne kyllä kiristyvät irrotuksen jälkeenkin aivan samoin kuin ennen. Kahvat kyllä kannattaa mielestäni irrottaa jo ihan senkin takia, että väliin saa tuoreet sikaflexit, ja ei tarvitse ainakaan vuotavia kahvoja ihmetellä/kiristellä kovemmallakaan sateella. Jos pelkäät veden tuloa sisään sinä aikana kun kahvat ovat irti, niin pistäpä pieni helmi sikaa reikiin ulkopuolelta, ja laittaessasi kahvat takaisin työnnät vain sisältä helmen pois vaikka meisselillä. Toinen tapa on teipata reijät vaikka pakkausteipillä, joka pysyy hyvin kiinni pari päivää puhtaassa pinnassa (karheassakin), tosin liimojen siivoamisessa menee taas aikaa jälkeenpäin.


T:Esa

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: Kannen kahvat&sisäpuolen kahvat ja niitten irroittam

Post by juhanil » Mon Apr 30, 2007 15:09 pm

Petri wrote:Onko kukaan (Nahema varmaankin) ottanut noita kahvoja irti kannesta/sisältä. Sisustusremppa helpottuisi kovasti jos ne voisi nykäistä irti, mutta toisaalta ei oikein innosta ottaa niitä irti, jos niitä ei saa enää kunnolla kiinni.
Hei - oletko tekemässä sisäkattoon uutta pinnoitetta?
Jos olet, niin mitä materiaalia ja millä kiinni?
Sekä vielä miten teet vuotien leikkauksen?

Tiedoista kiitollinen :)
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

Petri
FE-junkie
Posts: 3829
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Mon Apr 30, 2007 15:23 pm

Joo, ollaan tekemässä sisustusremppaa, kankaasta ei ole mitään hajua kun saatiin jonkinlaisen suhdekähminnän kautta EF-veistämöiltä sisustuskangasta (ja itse en ole vielä nähnyt kangastakaan).

Kun kerta kahvat saa irti helposti (tai siis kiinni helposti, irti nyt kaiken saa aina) niin matot kiinnitetään kontaktiliimalla, minkä pitäisi toimia jo nollan yläpuolella, periaatteessa tätä kamaa mitä käytetään tässä jutussa http://www.nettisatama.fi/customers/esa ... EB00638835

Mutta taitaa olla Kiillon valmistamaa, K-raudastakin löytyi mutta tarkka merkki ei ole muistissa (ja kuten kankaatkin, myös liima on muualla säilössä). Leikkaus ajateltiin hoitaa ihan mattoveitsellä, matto on 1,45m leveällä rullalla, joten osittain esim. kajuutan katto saadaan vedettyä miltei suoraan kahdella palalla, ilman sen kummempaa kaavoitusta.
Onneksi loppupeleissä alkuperäinenkin sisustus on aika karulla metodilla laitettua, ettei paljoa rumempaa jälkeä saa tehtyä, vaikkei puurakenteita ollakaan irroittamassa.

juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Post by juhanil » Mon Apr 30, 2007 17:25 pm

Petri wrote:Joo, ollaan tekemässä sisustusremppaa, kankaasta ei ole mitään hajua kun saatiin jonkinlaisen suhdekähminnän kautta EF-veistämöiltä sisustuskangasta (ja itse en ole vielä nähnyt kangastakaan).
Kiitosta infosta!
Olisi mukava kuulla (ja nähdä) mitenkä sujui sitten kun homma on kassissa!

terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9842
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Mon Apr 30, 2007 18:38 pm

Eikös nuo vuotien leikkaukset kannata tehdä paikan päällä niin, että leikataan
molemmat palat yhtaikaa terävällä mattoveitsellä. Näin kaarevaankin saumaan
ei tule rakoa yhtään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Petri
FE-junkie
Posts: 3829
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Fri May 11, 2007 21:20 pm

Homma etenee, todettiin jo aikaisessa vaiheessa että jotta liiman käsittely olisi siedettävää, lämpötilan pitäisi olla jotain 30 astetta ja silloin höyryt kyllä tappaisivat maskista huolimatta. Eli pitää toivoa että ajan kanssa pinta tasoittuu/epätasaisuutta ei huomaa.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album253

Sitten kun vielä saisi koneen toimimaan...

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Mon May 14, 2007 10:48 am

Filiasta irrotettiin myös molemmat ulkopuoliset kahvat lakkausta varten. Helppo homma. Samat kuusiokolopultit menee läpi sisä- ja ulkopuolen kahvoista.
Perttu, satunnainen purjehtija

Post Reply