2-lapaisen potkurin (taittolapa) tehottomuus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

tapolah
alokas
Posts: 9
Joined: Wed Sep 25, 2002 22:08 pm
Location: Tampere

2-lapaisen potkurin (taittolapa) tehottomuus

Post by tapolah »

Morjensta!

Näyttää muutamissa veneissä olevan tuollainen samanlainen 2-lapainen taittopotkuri kuin Britneyssä.

Tuossa eilen taas totesin että sen toiminta pakilla on aivan onnetonta eli siis jarrutusta ei juuri lainkaan tapahdu ja pienelläkin tuulella on toivotonta koittaa pakittaa...

Oletteko huomannut samaa ilmiötä vai onko meidän vermeessä mahdollisesti jotain muuta vikaa??

Eli siis tuossa näkyy tuo potkuri juuri ja juuri kuvan kulmassa
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSCF0005
Heikki
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

juu

Post by Jari »

samanlainen on potkuri Nyytissäkin. Itse en ole ongelmiin joututun, mutta viime syksynä mielenkiinnosta kyselin kolmilapaisia.

gorin nettisivuilla täytin jonkun planketin ja lopputulos oli:

huomaa, moottori on liian pieni antamasi veneiden mittoihin

noin pientä kolmilapaista ei tehdä..

päätin jättää tutkimisen tähän ja ajaa vanhalla potkurilla.
tapolah
alokas
Posts: 9
Joined: Wed Sep 25, 2002 22:08 pm
Location: Tampere

Post by tapolah »

Onhan tuo 6,5hp tietysti liian onneton teho tuolle veneelle... Mutta tosiaan yllättävän pitkän aikaa saa pakilla jurmuttaa täysillä, jos vaikka solmun vauhdista haluaa pysäyttää veneen.
Mitäs jos tuonnne paiskaisi ihan arvalla jonkun 3-lapaisen. Vaikka pienimmän mahdollisen... Toimisikohan?
Heikki
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

Post by Jari »

voi tulla ongelmia kierrosten kanssa (siis jos on liian iso potkuri). toisaalta jo kone kiertää liiankin hyvin ja potkurissa ei ole tehoa, niin eikö se silloin ole liian pieni?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo pysähtymisen tehottomuus ei meillä ole, paria ensimmäistä kokemusta lukuunottamatta, ollut
mikään ongelma. On totta että se vaattii ronskia kaasun käyttöä ja vauhdin vähenemisen
seuraamista silmällä vedestä mutta jos tuon on kerran oppinut niin osaa kyllä varautua.
Muutaman sekunnin saa kyllä vetää 3/4 kaasulla ennen kuin se pysähtuu 1.5kn vauhdista,
olisiko noin 10s?

Pitäisin enemmän ominaisuutena kuin vikana. Koska kone on noinkin vanha niin me olemme
pyrkineet siihen että konetta ei käytetä jarruttamiseen vaan tähdätään siihen että vauhti
saadaan pois poijuliinalla tjms. Yksi hyvä keino ottaa vauhtia pois on tehdä tiukkoja 90°
käännöksiä, tai oikeammin ensin 45° esim paapuuriin, sitten 90° styyrpuuriin ja sitten 45°
takaisin suoraan. Tämä ottaa kevyesti 0.5kn pois vauhdista. Noin vanhassa vehkeessä ei
kannata luottaa siihen että pakki todella tulee päälle, puhumattakaan siitä että tehoa olisi
saatavana juuri sillä sekunnilla kun sitä tarvitsisi.

Taitaa olla niin että FE on vähän herkempi kuin Gori uskoo tai arvoista voisi uskoa?

Mielestäni tuo 6.5hv on vähän liikaakin. Tuohan kulkee jo 5+kn paljon vähemmälläkin. Jos ei
kulje 5 kn vastatuuleen niin silloin on purjehtimisen aika :) Kertoihan tuo Eki että se kulkee
yli 5kn 5hv perämoottorillakin. Tuskin siihenkään täyttä tehoa tarvita...

Ja kiinteää potkuria ei missään nimessä kannata laittaa tällaiseen (purje)veneeseen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

vielä pakittamisesta

Post by Jari »

itselläni on tapana lasektella "vapaalla" lähestyttäessä ja ylipäätään lähestyä maltillisella vauhdilla. pakkia käyttäessa muistan isä vainaan viisaat sanat, että maltti on valttia. jos runnoo pakin heti täysille, niin potkuri ei saa otetta.

tökkään ekaks vaihteen taakse maltillisilla kierroksilla ja sitten lisäilen sitä hissukseen - ei siis räväkällä liikkeellä, mutta ei siinä tupakkiakaan kerkeä polttelemaan. kun sitloodan tyhjennysputkissa rupee kurlaan, tiedän että nyt tapahtuu jo jotain - on siis aika ruveta harkitsemaan mikä on kaasukahvan oikea asento.

kun muistelen perämoottorin toimintaa h-veneessä (ja ennen kaikkea käytettävyyttä), meidän 1GM toimii hätätilanteessa aivan loistavasti!

t. jari

ps. vielä viikko ja sitten alkaa kesäloma :D
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Re: 2-lapaisen potkurin (taittolapa) tehottomuus

Post by risto »

Moi
tapolah wrote: Tuossa eilen taas totesin että sen toiminta pakilla on aivan onnetonta eli siis jarrutusta ei juuri lainkaan tapahdu ja pienelläkin tuulella on toivotonta koittaa pakittaa...
Viime viikon tiistaina oli kohtalaisen napakka tuuli, ehkä 10m/s pintaan (Harald osaa varmaan sanoa paljonko oli). Tuossa tuulessa me ainakin päästiin ihan kiltisti pakilla vastatuuleen irti rannasta, kun ankkuri alkoi luistaa. :roll:

Samoin laituriinajossa olen saanut veneen ihan kiltisti pysähtymään jotenkin siten, kun Jari asian ilmaisi.

Eli ei minusta tuo potkuri nyt niin huono ole.

/Risto
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jep en kyllä itsekään tuota kovinkaan tehottomaksi kutsuisi, ainakaan itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovissakaan tuulissa. Oikeastaan enemmänkin tuntuu että ongelmia on ollut toisessa suunnassa elikä siinä että pakki on ollut liian tehokas.

Pienellä ennakoinnilla ja toisaalta merivaihteen "kolahduksen" odottelulla saa homman helpommaksi.
Kuten kaikki varmaan tietävät, pakki ei mene välttämättä sisään jos vetää kahvaa liian nopeasti jompaankumpaan suuntaan, tämä siis jo vaihde on ollut vapaalla.

Tuli tuossa eilen ajettua vähän Maxi Magicilla jossa on about samantehoinen Volvo Penta ja hieman erityyppinen potkuri, kaksilapainen kuitenkin mutta vetolaite on erityyppinen. Tällä taas tuntui että jarrutus oli kovinkin hidas, verrattuna FE:seen....eli kenties "ongelma" onkin vain korvien välissä ja asiat voivat olla huonomminkin.

Tosin myönnettäköön että tuossa Maxissa kaasuvipu on hieman jäykempi joten kierroksia tulee annettua automaattisesti hieman vähemmän.

Tuohon Ristonkin mainitsemaan tapaukseen liittyen pitääkin esittää kysymys muillekin pk-seudun purjehtijoille...eli Gåsgrundetin kiinnitykset.
Olen aivan varma että jossain vaiheessa Gåsarissa on ollut poijut joihin kiinnityttiin mutta tiistaina siellä käydessä poijuja ei enää ollut. En tosin ole siellä tuota....5 vuoteen käynytkään joten ne ovat saattaneet kadota jo vuosia sitten.

Mutta kysymys on siis, onko Gåsarissa ollut poijuja aikaisemmin?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

No on Gåsarissa poijut olleet, eikä itse asiassa ole edes kovin montaa vuotta kun viimeksi kävin (olisko 2). Ongelma taisi olla siinä, että ainakin silloin aallonmurtajan kupeessa lojui muutama pitkäaikaispotilas, jotka siis saivat ilmaisen satamapaikan. Yhteysvene kulkee kolme kertaa päivässä eikä kustanna paljoakaan, joten tarpeen vaatiessa veneelle pääsi helpolla. Kai ne kaupungin tyypit on tätä halunneet rajoittaa, ja onhan Gåsarin aallonmurtaja ja allas muutenkin aika törkeässä kunnossa. Gåsgrundet on teinijuopottelijoiden saari nro 1, ja Espoohan satsaa perheisiin, joten on siten ihan loogista, että Stora Herrö sai poijut viime kesän korvalla ja täksi kesäksi on laitettu grillikatos. Sinne kai veneilijöiden toivotaan siirtyvän, niin eivät joudu teinit ja veneilijät törmäyskurssille. Tai sitten poijut meni Gåsarista hajalle eikä ole rahaa korjata.
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Missä kohtaa Stora Herröötä on poijut?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Poijut on pohjoiskärjen länsireunalla, uuden laiturin luona. Eli siis samalla puolella kuin on yhteysvenelaituri. Poijuja on vaan vähän hintsusti, koska laituriin mahtuisi veneitä semmonen kymmenkunta, mutta poijuja on vaan 6. Oli ainakin toissa viikonloppuna. Samaan poijuun voi toki laittaa, mutta jotkut on niin herkkänahkaisia, että semmonen peli ei vetele. :shock:
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Ok, hyvä tietää. Kiinnityspaikkoja ei koskaan ole liikaa tässä lähistöllä. Paikka näyttää todella suojaiselta.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Ainoastaan länsituuli kiusaa, mutta ei sekään pahasti. Ja saarihan on itsessään kiva ja aika hyvin hoidettu. Sinne vaan!
Post Reply