Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?

Post by alma »

Kaverilla oli ollut yanmar-ongelmaa n 5v sitten, lähinnä huonoa käynnistyvyyttä.Silloin oli pikkuisen kantta koneistettu ja saatu venttiilit sopimaan. Uutta kantta ei ollut tarvittu, kansi oli vielä ehjä. Ilmeisesti tuolloin oli männässäkin ollut syöpymiä.Mäntä oli rengastettu ja saatu kone toimimaan hyvin.
Nyt ongelma oli tullut uudelleen esille. Viime kesän huono käynnistyvyys oli taas johdattanut moottoripajalle. Uudelleen sama juttu. Männässä syöpymiä ja venttiilit falskaa. Kansi on vieläkin muuten ehjä,venttiilin ympärykset syöpyneet.
Vaikuttaako tämä nyt siltä,että kone lappoaa itseensä vettä pakoputken kautta vai mistä sinne vettä tulee? Vai mikä voisi syövyttää? Kone on tämmöisen normaalin FE-koneen ikäinen 1-pyttyinen Yanmar. Vene ei ole FE. Pakoputki ei ole peräpeilissä vaan suuntautuu "alaspäin". Kallistuessa pakoputken aukko on vedessä. Pakoputki on vedetty ylös laidalle ,pitkä käyrä,mutta jääkö korotus liian vähäiseksi? Voisiko vettä tulla jostain muualta??
Ja älkää luulkokaan ,minä en ole se kaveri. Almassa on Volvo!
antti
s/y Alma,FIN-2754
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

laponestoa?

Post by FE-Sillanpää »

Mielenkiintoista tämä lappoajatus. Olen miettinyt onko laponestoventtiilistämme mitään hyötyä, mutta sellainen meillä kuitenkin on. Kuva näkyy tässä: http://yammi741.spaces.live.com/photos/ , kohdassa yanmar ja kuva 3 eli 03_laponesto_oikea_irti.JPG.

Venttiili falskaa, joten pidetään siinä tulppaa päällä ajossa. Pitäisi löytää uusi kalvo tuollaiseen, mistähän saa vai pitäneekö etsiä kokonaan uusi venttiili?
petrus

Re: Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?

Post by petrus »

Ei sinne tarvitse varsinaisesti vettä tulla mistään. Se riittää että pakoventtiili jää auki kun koneen sammuttaa ja kun pakoputken vedenkerääjään jää vettä niin avonaisesta pakoventtiilistä pääsee kosteutta sylinteriin. Tätä kun tapahtuu parikymmentä vuotta niin venttiili-istukat hapertuu ja vaikka ne koneistaa niin muutaman vuoden päästä sama juttu on taas edessä.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Mitä pitäisi tehdä?

Post by FE-Sillanpää »

Entä mikä auttaisi? Eihän siitä nyt tule kuin harmia jos muutaman vuoden välein ollaan koneistamassa konetta.

nimim. eilen lähdettiin laiturista purjein ja palattiin purjein... vapaaehtoisesti.
Guest

Re: Mitä pitäisi tehdä?

Post by Guest »

Helpoimmalla (mutta kalliillla) pääsee uusimalla kannen. Jos kansi on vielä muuten hyväkuntoinen, siihen voi istuttaa uudet seetit.

Kannattaa kysyä koneistamosta tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: laponestoa?

Post by Olli »

FE-Sillanpää wrote:Mielenkiintoista tämä lappoajatus. Olen miettinyt onko laponestoventtiilistämme mitään hyötyä, mutta sellainen meillä kuitenkin on. Kuva näkyy tässä: http://yammi741.spaces.live.com/photos/ , kohdassa yanmar ja kuva 3 eli 03_laponesto_oikea_irti.JPG.
Noita 741:n kuviahan katsoo ihan kateellisena, kun tuossa moottorin sijoituksessa on ajateltu vähän huoltoystävällisyyttäkin...

Onko muuten porukalla FE83:ssa laponestoventtiili yammuissa ja muissa koneissa? Mietiskelen tässä josko laittaisi sellaisen uuteen Kubotaan. Vanhassa Vire7 asennuksessa oli jonkunlainen itse tehdyn näköinen laponestohäkkyrä, mutta tämä uusi kone tulee luonnostaan sen verran korkeammalle, että en ole ihan varma venttiilin välttämättömyydestä...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

On, anopinkotelon puolella aika korkealla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:On, anopinkotelon puolella aika korkealla.
Juu, kai se on syytä laittaa. On se kuitenkin halvempi laittaa nyt kuin sitten kun kone on niellyt merivettä...

Suositus noissa on kai, että venttiili olisi veneen keskilinjalla, mutta on se kyllä tuolla reunalla riittävän ylhäällä styyran halssillakin, jos sen laittaa katonrajaan.
Olli Niemi
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: laponestoa?

Post by juhanil »

FE-Sillanpää wrote:
Venttiili falskaa, joten pidetään siinä tulppaa päällä ajossa. Pitäisi löytää uusi kalvo tuollaiseen, mistähän saa vai pitäneekö etsiä kokonaan uusi venttiili?
Hei FE - irroittelin viime syksynä Serenityn 1GM:n kannen puhdetöinä ja totesin, että kansi oli ehjä,
mutta kannen tiivisteen käyttötunnit (22 vuotta) olivat juuri loppumaisillaan. Vaihdoin koko kannen uuteen.
Mäntä ja sylinteri olivat OK (katso Sy Serenityn albumista kuvat).
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 1GM-remppa

Minulle jäi projektista suhtkoht ehjä kansi työpajan pöydälle. Koneistin sen tiivistepinnan ja poistin pakosarjasta karstat.
Tällä hetkellä venttiilit odottavat vielä hiontaa.

Muuten - tuo Yammun laponesto venttiili on mielestäni jo aikapäiviä lopettanut hommansa.
Leevene myy kohtuulliseen hintaan uusia. Suosittelen venttiilin vaihtoa ensitilassa :)

Alkavaa kautta odotellessa
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

kansi on jo uusi

Post by FE-Sillanpää »

Meilläkin on kansi kuulemma pari vuotta vanha vasta ja siltä se näyttääkin.

Täytynee uusia laponestoventtiili. Kalvon saisi helposti vaihdettua ja tukevaa messinkiähän se muuten on, mutta jos ei parane sillä niin kaipa on parasta ostaa uusi venttiili kokonaan.
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Re: kansi on jo uusi

Post by juhanil »

FE-Sillanpää wrote:Meilläkin on kansi kuulemma pari vuotta vanha vasta ja siltä se näyttääkin.

Täytynee uusia laponestoventtiili. Kalvon saisi helposti vaihdettua ja tukevaa messinkiähän se muuten on, mutta jos ei parane sillä niin kaipa on parasta ostaa uusi venttiili kokonaan.
Hei Fe - Vaihda suosiolla lappoventtiili :)

Muuten minulla oli ketunhäntä kainalossa ja yritin antaa piilomainosta sy Alman kipparin kaverille, että "uudenveroinen" kansvärkki olisi vapaana :)

Lisäksi sellainen vinkki Sy Alman kipparin kaverille, että n. 80% :n varmuudella vesi on tullut moottoriin polttoaineen mukana: resepti - ime lappoputkella löpötankin pohjalta about 2 L pohjamutaa pois ja asenna moottorille menevään löpöputkeen näkölasilla varustettu vedeneroitin :)


terveisin
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Hei

Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?

kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Laturin takana, eli sisältä katsottuna noin puolessa välissä konetta oikealla puolella siis on sellainen kahdella 10 mm pultilla kiinni oleva luukku, jossa on keskellä isompi pultti. Sieltä alta löytyy sinkki. Kannattaa kokeilla, jos laturi lähtisi irti, Awan laturi eu suostunut irtoamaan joten joutui operoimaan "käskopelolla".
-Erkka / Awasome
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Kalevi_Harkonen wrote:Hei

Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?

kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Konetta takaapäin (akselin suunnasta) katsottaessa vasemmassa kyljessä. Siinä on sellainen metallilevy, joka pitää avata kahdella ruuvilla. Aika keskiosassa konetta. Siellä sisällä on sinkki.

Toivottavasti koneeseen on sivuhuoltoluukku.. Muuten aika veemäinen homma.
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Janne wrote:
Kalevi_Harkonen wrote:Hei

Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?

kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Konetta takaapäin (akselin suunnasta) katsottaessa vasemmassa kyljessä. Siinä on sellainen metallilevy, joka pitää avata kahdella ruuvilla. Aika keskiosassa konetta. Siellä sisällä on sinkki.

Toivottavasti koneeseen on sivuhuoltoluukku.. Muuten aika veemäinen homma.
Tässä vielä kuva siitä metallilevystä:
http://www.fe83.org/wiki/images/5/50/Yanmarhuolto26.png
Post Reply