Ottakaa kuvia pressutelineistä!

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Sampsa
alokas
Posts: 7
Joined: Wed May 20, 2009 08:09 am

Post by Sampsa » Mon Sep 17, 2012 14:56 pm

Harald, vieläkö teillä on käytössä tuo Exelin pressutelineviritys? Eli onko ollut kestävä?

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9996
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Mon Sep 17, 2012 16:13 pm

Sama teline on käytössä edelleen. Todella hyvin on kestänyt, jopa sen että kiinnikkeet ovat pettäneet ja jääneet 90° väärään suuntaan vääntyneinä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 607
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo » Fri Oct 05, 2012 12:27 pm

harald wrote: kiinnikkeet ovat pettäneet...
Mitkä kiinnikkeet tarkkaan ottaen pettivät?

Suunnittelen samatyyppistä telinettä mutta olen hieman kahden vaiheilla tilaanko "multimarinen" kansitelineen Ruotsista Hjertmanssilta vai rakentelenko tuon Exelin muovisen.
Hyvä puoli tuossa Exel telineessä olisi se ettei noita jumiutuneita kaidetolppia tarvitsisi enää iroittaa ja saa rakennettua juuri veneeseen sopivan. Hintaa tulee Exelille hieman enemmän mutta se ei haittaa jos se vain kestää.

Mulla on vanha lainapeite käytössä mitä veikkaat kestääkö tuo muovinen sen vai pitäisikö peite vaihtaa kevyempään?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

Petri
FE-junkie
Posts: 3843
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Fri Oct 05, 2012 12:37 pm

Eikös Exeliltä saisi myös hiilikuituprofiilia, eihän nyt kisavenettä voi minkään lasikuitu/muovi-kehikon alle jättää :twisted:

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 607
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo » Fri Oct 05, 2012 14:11 pm

Petri wrote:Eikös Exeliltä saisi myös hiilikuituprofiilia, eihän nyt kisavenettä voi minkään lasikuitu/muovi-kehikon alle jättää :twisted:
...ja kun putken paksuuden mitottaisi sopivasti saisi siitä sitten varaosia spinnupuomiin ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9996
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Fri Oct 05, 2012 23:13 pm

asalovuo wrote:
harald wrote: kiinnikkeet ovat pettäneet...
Mitkä kiinnikkeet tarkkaan ottaen pettivät?
Meillä on ollut rikkisahattu putkenpätkä mantookitolpa päällä. Sen päällä on tuppi-hela jossa on kolmiomainen läpyskä päässä. Siihen on ruuvattu sitten C-clip yläputken ympärille.

No se rikkisahattu lasikuitu-putki ei kestä sivuttaisvoimia, vaan halkeaa kun tulee lumikuormaa. Yläputki nojasi sen jälkeen mantookin ylävaijeriin. Mutta vaikka em. tuppi-hela oli vääntynyt lumikuorman takia 90° se ei mennyt vieläkään rikki!

Näitten vuosien aikana ei ole itseasiassa yhtään orginaaliosa mennyt rikki vaikka teline on osin omaa kädettömyyttään vääntynyt aika pahastikin. Vierestä on taipunut alumiiniputkia paljonkin.

Suosittelen kyllä exeliä. Sen saa vielä yksin kannesta käsin nostettua kokonaisena veneen päälle, ja toisella kädellä voi vielä pitää veneestä kiinni.

Vielä on keksimättä mihin sen telineen pitäisi tukea. Viimetalvinen kokeilu kaidetolppien päälle ei ollut oikein hyvä. Ehkä putket maahan olisi oikea ratkaisu? Tai sitten pystypätkät teipillä kiinni kaidetolppiin?

Kaidetolpat kestää kyllä sen alaspäin suuntautuvan voiman, ja telineen levitys-voiman kantaa taas kaidevaijerit.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Petri
FE-junkie
Posts: 3843
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Mon Oct 08, 2012 15:03 pm

Toistoa toiston vuoksi, pönikät laitettu tällä kertaa riittävän ylös niin etteivät ne jää nojaamaan lumikinoksiin jos lunta tulee riittävästi.

Image

Eli vene on paketissa, konehuolto vielä tekemättä ja sitten sen voi unohtaa taas talveksi. Tolutuksen lisäksi vedimme vielä sisä(puu)pintoihin tiikkiöljyä, ainakin ulkonäkö parani paljon mutta nähtäväksi jää suojaako se yhtään paremmin kosteudelta, paljonhan riippuu loppusyksyn sademääristä mitä veneessä tapahtuu.

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää » Mon Oct 08, 2012 15:58 pm

Petri wrote:paljonhan riippuu loppusyksyn sademääristä mitä veneessä tapahtuu.
Mitenkäs tuon mittainen pressu sotkee valkoista kylkeä? Olen koittanut viime vuodet (mielestäni onnistuneesti) ylisuurella pressulla välttää sitä, ettei pressun keräämä nokivesi valuisi valkoiselle kyljelle ja ettei helma hieroisi sitä samalla. Vai onko ihmesienten aikakaudella putsausvaiva mitätön? (tänään ostettu ekat taikakalut veneenputsailuun)

Petri
FE-junkie
Posts: 3843
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Mon Oct 08, 2012 16:08 pm

Kyllähän tuo hieman sotkee, ihmesientä ei ole vielä ehditty testata mutta pitää ottaa projektiksi vielä joko nyt syksyllä tai keväällä.
Tuota vertailua on tullut ihmeteltyä mutta ei vain lähiprisman valikoimasta ole löytynyt ainakaan noita tuotteita, lienenkö vain jotenkin sokea tai muuta mutta projekti jatkuu hankinnan osalta.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2670

Handy
Hallitus
Posts: 223
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy » Tue Oct 09, 2012 11:03 am

Petri wrote:Toistoa toiston vuoksi, pönikät laitettu tällä kertaa riittävän ylös niin etteivät ne jää nojaamaan lumikinoksiin jos lunta tulee riittävästi.
Image
Olisiko jollain kuvia/mittoja että millaisen pukit kannattaa mastoa varten rakentaa? Onko tuo tuettu kahdesta vai useammasta kohdasta?
Riittääkö 6x10m pressu tällaiseen?

Petri
FE-junkie
Posts: 3843
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri » Tue Oct 09, 2012 11:24 am

Handy wrote: Olisiko jollain kuvia/mittoja että millaisen pukit kannattaa mastoa varten rakentaa? Onko tuo tuettu kahdesta vai useammasta kohdasta?
Riittääkö 6x10m pressu tällaiseen?
Sikäli on pakko todeta että ottaen huomioon että pukit ovat yours truly-designiä ja tuotantoa niin ovat kestäneet hämmästyttävän hyvin. Materiaalina siis kestopuulauta. 6x10 voi olla vähän niukka, mutta kokeilemalla se selviää.
Ainakin todistettavasti jo 2006 ovat olleet käytössä ja siis jos masto on jo kannella, koko systeemin kasaa yksinkin mutta kahdella se on jo helppoa.

Forum link tag:
Image

Tuosta nyt pystyy ehkä vähän arvioimaan mittoja (keskipukin kohdalla maston etäisyys kannesta on ehkä 1,5m), eihän tuo sinänsä mitään rakettitiedettä ole, olennaista on vain saada V tarpeeksi jyrkäksi ettei lumi jää makaamaan pressun päälle (tämä onkin toteutunut ihan hyvin pl. jos pönäkät ovat jääneet lumikinosten varaan ja alaspäin suuntautuva veto on kadonnut) ja pukit samankorkuisiksi. Muistaakseni johtoajatus oli aikalailla ulottuvuus ts. masto pitää pystyä nostamaankin pukin päälle.
Tuota kuvassa näkyvää vaakapalaa ei ole ollut käytössä vuosiin, ei tuntunut olevan tarpeellinen kun maston&pukit vakauttaa veneen suuntaan köysillä. Me käytännössä köytetään keskipukki ristivedolla kiinni itseskuuttaavan kiskoon ja genuan vinsseihin (fallilukkojakin on käytetty, toteutus on aika vapaa mutta pakollinen). Etupukki köytetään myös ristivedolla keulaköysien kiinnitysreikien ja knaapien väliin (veto enimmäkseen siis eteenpäin) ja takapukki kiinnitetään vain takakaiteeseen.

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Maston tuenta kannella

Post by FE-Sillanpää » Tue Oct 09, 2012 11:59 am

Handy wrote: Olisiko jollain kuvia/mittoja että millaisen pukit kannattaa mastoa varten rakentaa? Onko tuo tuettu kahdesta vai useammasta kohdasta?
Riittääkö 6x10m pressu tällaiseen?
Tässä on pari kuvaa ei-FE-ratkaisusta (Lohi). Tässä tukevuus on sitä luokkaa että masto kannella voidaan siirtää venettä kuorma-autolla tai ajella veneellä kanavissa masto alhaalla. Perän vanerinen tuki tukeutuu takakaiteeseen puristusliitoksilla, keskellä venettä mastonjalan kohdalla on puinen pönkkä ja keulassa on haponkestävä kolmijalka joka tukeutuu keulaknaapeihin ja keulaharuksen kiinnityskohtaan.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/D ... directlink

Image

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
Image

Cage
Hallitus
Posts: 632
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage » Sun Sep 22, 2013 00:00 am

Onko kenelläkään kokemusta tuosta Hjertmanin "Multimarine" telineestä, jonka Antti tuossa on maininnut? Näyttää vieläkin olevan myynnissä ja on varsin edullinen vaihtoehto, mutta hieman nuo muoviset liitososat epäilyttää.

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr ... j=&sokart=
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 607
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo » Sun Sep 22, 2013 10:39 am

Päädyin itse tuohon EXEL:in telineeseen ja olen ainakin yhden talven jälkeen tyytyväinen.
Hankintaa puolsi ensisijaisesti, keveys, kokoamisen helppous sekä se, että sain itse suunnitella sen veneeseen sopivaksi.
Kaidetolppia ei tarvitse enää irroitella ja kaltevuus on riittävä pitämään lumet pois pressun päältä.

Kiitokset Haraldille vinkistä :)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9996
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Mon Sep 23, 2013 09:18 am

EXELin paras puoli alumiiniputkiin on varmaan se että kuorman alla nuo EXELin putket kestävät enemmän. Alumiiniputkii taittuu aika helposti, tai sellainen kuva on ainakin jäänyt meidän planilta seuraten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Post Reply