Jääkaappi / kylmäboksi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Saku
alokas
Posts: 13
Joined: Tue Oct 11, 2005 17:49 pm
Location: Turku

Jääkaappi / kylmäboksi

Post by Saku »

Olen ajatellut asentaa Solveigiin tänä keväänä jääkaapin tai oikemmin eristää tuon kylmäboksin ja hankkia höyrystimen ja kopressorin.
Minkälaisisa kokemuksia tällaisista projekteista löytyy?
Minne olette kompressorin asentaneet?
Mitä laitteita suosittelette?
Kaikki vinkit tervetulleita :shock:

Niin ja sitten vielä tuo sähkön riittävyys... Solveigissa on 2 * 75 Ah akut.
Sähköt ovat hyvin tähän asti riittäneet, mutta uuden jääkaapin kanssa hieman epäilen sen riittävyyttä.
Maasähköt toki löytyy, joten tolpan päässä ei ole ongelmia, mutta entäpä jos sähkötolpalle ei pääse / halua mennä pariin kolmeen päivään vaan on mielummin luonnonsatamissa.

Yhdeksi vaihtoehdoksi olen ajatellut maasähkölaturia, jotta akut saisi ladattua täyteen aina maasähkön ollessa saatavilla.
Vai olisiko aurinkopaneeleissa vastaus ongelmaan?

Kokemuksia asiasta kokeneemmilta kaivataan :oops:
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Meillä Olgassa on edellisen omistajan kompressorijääkaappi(pakastustehoakin löytyy) joka on asennettu pentteriin siten, että lauhduttimesta lämpö puhalletaan istumalaatikon laatikostoon seinässä olevan reiän kautta. Noin kylmennysominaisuuksien osalta kaappi on toiminut hyvin, mitä nyt sähköongelmat ovat hieman rajoittaneet laitteen käyttöä.
Akkuina meillä on kaksi 60Ah akkua ja aurinkopaneeli lataamassa, edellinen omistaja oli huhujen mukaan pitänyt jääkaappia päällä koko kesän, paneelin ladatessa akkuja jatkuvalla syötöllä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Jääkaappi / kylmäboksi

Post by Olli »

Saku wrote:Olen ajatellut asentaa Solveigiin tänä keväänä jääkaapin tai oikemmin eristää tuon kylmäboksin ja hankkia höyrystimen ja kopressorin.
Minkälaisisa kokemuksia tällaisista projekteista löytyy?
Minne olette kompressorin asentaneet?
Mitä laitteita suosittelette?
Kaikki vinkit tervetulleita :shock:

Niin ja sitten vielä tuo sähkön riittävyys... Solveigissa on 2 * 75 Ah akut.
Sähköt ovat hyvin tähän asti riittäneet, mutta uuden jääkaapin kanssa hieman epäilen sen riittävyyttä.
Maasähköt toki löytyy, joten tolpan päässä ei ole ongelmia, mutta entäpä jos sähkötolpalle ei pääse / halua mennä pariin kolmeen päivään vaan on mielummin luonnonsatamissa.

Yhdeksi vaihtoehdoksi olen ajatellut maasähkölaturia, jotta akut saisi ladattua täyteen aina maasähkön ollessa saatavilla.
Vai olisiko aurinkopaneeleissa vastaus ongelmaan?

Kokemuksia asiasta kokeneemmilta kaivataan :oops:
Lisbethin uudesta pentteriratkaisusta löytyy kuvia tuolta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=pentteri

Kompura on sijoitettu pentterin alle, jossa se on kohtuullisen viileässä paikassa vesilinjan alla. Haittapuoli on se, että se on todella ahtaassa paikassa. Ilma kyllä kiertää riittävästi, mutta asennus oli vaikea. Luonteva paikka löytyisi myös anopinlaatikon puolelta, siitähän on lyhyt veto tuonne boksiin. Kannattaa miettiä sijoitus tarkkaan, sillä yrityksiä on vain yksi... Jos ei ekalla onnistu, joutuu kutsumaan ammattiapua täyttämään uudet kylmäaineet.

Waecon pienestä koneikosta ei ole pahaa sanottavaa, Marinea myi sitä viime keväänä höyrystimen kanssa 500¤ hintaan. Teho on muistaakseni 35 tai 40 W, ja värkki käy mulla reilusti alle kolmasosan ajasta normaalioloissa. Eristettä on 50 mm, ja boksi on 34 l. Tarvittaessa kaljat saa tolla jäähän, eli vehjettä voi käyttää vaikka pakastimena...

Mulla on 2*107Ah akkua, ja tuo kompura on kytketty kiinteästi vain hupiakkuun. Ainakin kolme vrk on mennyt putkeen lataamatta ihan heittämällä, ja siinä on ollut muutakin kulutusta mukana.

Mulla on myös Waecon kahta akkua lataava 25A maasähkölaturi, joka on myös loistava. Tohon kompuraan on lisäksi verkkolaite, joka käyttää maasähköä aina kun sitä on tarjolla.

Haraldilta löytyy sitten kompuraton vaihtoehto:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album07
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä enää lisäämään tuohon? Jos 20 minuutissa tulee tuollaisia vastauksia,
hyvä pojat.

Oma Marincool on toimiva, hiljainen ja virtapihi. Pakastus- tai edes
jäähdytystehoa on hintsunlaisesti kun huipputehoa siinä ei ole. Mutta jos
sen laittaa päälle ajoissa ja pyrkii välttämään esim juomien ja voin
pitämistä esillä liian kauan niin suosittelen ratkaisua. Virtaa tuo vie noin
1-1.2A.

Mikäli asentaisin nyt, asentaisin ehkä sittenkin tuollaisen kompressori-
mallisen. Ja silloin mieluiten vesijäähdytyksellä, mutta se on hintava
ratkaisu. Joka tapauksessa asentaisin koneikon anopinkotelon puolelle.
Sinne on helppo järjestää lisätuulestusta tjms mikäli lämpiää liikaa, toisin
kuin pentrin alle.
Last edited by harald on Mon Aug 05, 2013 10:30 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Visitor

Tsekkaa millä jännitteellä katkaisee ja millä käynnistää

Post by Visitor »

JKaapista viime kesänä huomattua: Masiina katkaisee virran luonnollisesti, kun jännite menee liian alas. Mutta valmistaja ilmoittaa myös minimijännitteen, jolla suostuu käynnistymään uudelleen! Meitillä tämä on 11.7 Volttia, joka merkitsee sitä, että illalla vielä JK toimii, mutta aamuyöstä lakkaa toimimasta, bilteman huviakku ei jaksa pitää jännitettä yllä.

Käynnistys tapahtuu kyllä sitten itsestään auringon hetken paistettua paneliin. Mutta kävipä kerran viime kesänä niin, että tultiin illalla veneeseen, pantiin ruuat kaappiin ja eiväthän ne ehtineet jäähtyä... ja sitten aamulla ilmiö aiheutti sen, että ruskistettiin kerralla koko loppuviikon liharuuat.

Eli suosittelen kiinnittämään huomiota tuohon yhteen lukuun: minimijännite, jolla suostuu käynnistymään uudelleen.

- Heikki
JJ

Kompressori

Post by JJ »

Moi,

Itse ostin viime kesänä Nautikulmasta kompressoripaketin ja omaan kylmäboksiini sopivan sopivan jäähdytyslevyn. Vitfrigossakin on Danfossin kompressori ja hinta paketille oli mielestäni pienellä käteisalennuksella n. 450 EUR.

Ohessa linkki: http://www.nautikulma.fi/index.php?modu ... 20/35ORVGR

Terv., JJ
Saku
alokas
Posts: 13
Joined: Tue Oct 11, 2005 17:49 pm
Location: Turku

Kylmäboksi

Post by Saku »

Kiitos kaikille vastanneille. :D

Tässä on jo hyvää pohjaa tulevalle projektille.
Taidan päätyä Waecon 50-sarjaan (Danfoss:n BD35F-kompura) ja sijoittaa tuon kompuran tuonne "anopin" laatikon puolelle ja siirtää sieltä akut pois.
(Missä muuten säilytätte akkuja?)

Lisäksi ajattelin asentaa tuon Waecon IU2512:n 25A maasähkölaturin, joka lataa kahta huviakkua ja starttiakkua, jos sellaisen vielä erikseen hommaisi.
Kun perheen kanssa kuitenkin aika usein ollaan maasähkön ulottuvilla, niin eiköhän tuota potkua akuista riitä jääkaapin toimintaan ilman aurinkopaneeliakin.

Vielä kaipaisin vinkkejä tuon itse boksin tekoon. ..
Miten olette sen toteuttaneet?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Kylmäboksi

Post by Olli »

Saku wrote: Taidan päätyä Waecon 50-sarjaan (Danfoss:n BD35F-kompura) ja sijoittaa tuon kompuran tuonne "anopin" laatikon puolelle ja siirtää sieltä akut pois.
(Missä muuten säilytätte akkuja?)

Lisäksi ajattelin asentaa tuon Waecon IU2512:n 25A maasähkölaturin, joka lataa kahta huviakkua ja starttiakkua, jos sellaisen vielä erikseen hommaisi.
Kun perheen kanssa kuitenkin aika usein ollaan maasähkön ulottuvilla, niin eiköhän tuota potkua akuista riitä jääkaapin toimintaan ilman aurinkopaneeliakin.

Vielä kaipaisin vinkkejä tuon itse boksin tekoon. ..
Miten olette sen toteuttaneet?
Lisbethissä akut on keskellä venettä salongin punkan alla, yksi kummallakin puolella:

http://www.fe83.org/albums/album96/P5250113.sized.jpg

Nuo ovat suljetut AGM-akut, joista ei pääse kaasuja tai nesteitä purkautumaan. En tiedä voiko tavalliset vapaa-ajan akut sijoittaa sisätiloihin. Kannattaa selata albumeja, monessa veneessä on siirretty akut pois anopinlaatikosta.

Boksin tekoon lasikuidusta laminoimalla löytyy vinkkiä Haraldin albumista:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m07&page=2

Toinen tapa löytyy El Suenon albumista:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m31&page=3

Molemmilla tavoilla tulee siisti, eli pitkälti makuasia miten tekee, kunhan eristettä on tarpeeksi.

Jos teet laminoimalla, kannattaa kysellä vaikka Kevrasta ohjeita samalla kun ostat aineita, jos olet ensimmäistä kertaa liikkeellä.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on kaksi tavallasta akkua molemmat styyran punkan alla:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 000613_001

Tekee mm. hyvää veneen tasapainolle.

edit: Nahemassa portaikon alla:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 0614_004_x
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Kylmäboksi

Post by Olli »

Olli wrote: Jos teet laminoimalla, kannattaa kysellä vaikka Kevrasta ohjeita samalla kun ostat aineita, jos olet ensimmäistä kertaa liikkeellä.
Niin, tähän vielä vinkki, että tuo Kevra ei vaikuta Turun suunnalla, siellä hyvä tarpeiden ostopaikka on Terpol. Osaavat sielläkin neuvoa, ja nettisivuillakin on jotain ohjeita...

http://www.terpol.fi/
Olli Niemi
Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

Post by Sasu »

Tuli päivitettyä Gaiaan uudet akut ja mieleen nousi kysymys, onko teillä erikseen starttiakku ja hupiakku sitten sen lisäksi, vaiko kaksi samanlaista ns. veneakkua. Päivitin kaksi Exide nautilus 80 Ah:n akkua ja juolahti mieleen, että riittääköhän sellaisessa virta startille?
s/y Gaia
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Awassa on juuri tuollaiset. Toistaiseksi on piisannut, toinen huvikäytössä ja toinen visusti starttia varten. En oo edes hupiakkua koskaan päästänyt tyhjäksi, eli kyllä noilla jo jonkunlaisen sähköntarpeen hoitaa.
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on pari-kolme vuotta ollut molemmat akut rinnan, pysyvästi. Vaikka akut
ovat tyhjentyneet niin kyllä niissä sen verran on ollut pohjasakassa vielä virtaa
että kone on lähtenyt käyntiin. Latauskin on kuulemma tehokkaampaa kun on
enemmän akkukapasiteettia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Saku
alokas
Posts: 13
Joined: Tue Oct 11, 2005 17:49 pm
Location: Turku

Akuista vielä

Post by Saku »

Kun teillä näyttää olevan noita akkuja sijoitettuna tuonne punkan alle, niin miten olette suhtautuneet tuohon akun latauksessa syntyvään vetykaasuun. Eikö se ole hieman epäterveelistä/vaarallista, jos sitä esim. tuonne sisätiloihin syntyy eikä pääse tuulettumaan sieltä pois?

Käsittääkseni tätä ongelmaa ei ole geeliakkujen kanssa, mutta muilla akuilla on...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on tuuletusritilä laatikosta. Vetyhän on ilmaa kevyempää. Jos oikein
haluaisi hienostella pitäisi varmaan tehdä jonkinlainen hormi sekä tuloilmaaukko.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply