Genoan halssikulman kiinnitys?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Genoan halssikulman kiinnitys?

Post by harald »

FE:ssähän on sellainen U-profiili keulassa poikittain, ja siinä on kaksi poikittaista
rikipulttia 10mm. Etummaisessa keulaharus, ja taaimmaisessa genoan halssikulman
kiinnitys.

Minkälaisia heloja teillä on tuolla? Meillä oli tuollainen pikasakkeli svirvelillä, mutta
meni eilisessä harjoituksessa niin sanotusti -skaksi. Edellinen meni helsinki-tallinna
kilpailun lähdön jälkeen noin 8m/s kryssillä.

Image
Wichardin vastaava sakkeli

Sakkeli oli tosin todella halpa ja huono, uskon että Wichard olisi pitkän päälle
halvempi ratkaisu. Halvassa sakkelissa svirvelin akseliin oli tehty kierteet, ja
siihen oli sitten päähän hitsattu mutteri. Ei ihme että ei kestänyt.. :(

Nyt olisi vain halua saada kaksi sakkelia tuohon, jotta uuden keulapurjeen
halssikulmankin saisi kiinnitettyä samaan aikaan vedossa olevan purjeen
kanssa.

Kaksi svirvelipikasakkelia on varmaan liian ahdasta. Pukinsarvet eivät toimi, koska
kryssi-lenssiradalla halssi sitten tippuu pois(?).

WB kertoi että uudemmissa veneissä tuollainen pikasakkeli halssikulmassa,
ja veneessä on vain rengas. Tämä olisi varmaan se paras ratkaisu, mutta sitten
pitäisi joka purjeeseen ommelluttaa tuollainen sakkeli :shock:

Image

Muita ideoita?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kalevi_Harkonen wrote: Mistä päästäänkin aiheeseen, mitä olen jo aiemminkin kysynyt, mutta vastauksen jo unohtanut...

Eli mikä hela sinne keulapurjeen halssikulmaan kannattaa hankkia? Meillä on tavallinen sakkeli mikä ei suinkaan nopeuta asioita.

Ja helppo vastaus yleiskielellä, kiitos... Maritimin/Vestekin tilausnumerokaan ei olisi pahitteeksi :D
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kalevi_Harkonen wrote: Mistä päästäänkin aiheeseen, mitä olen jo aiemminkin kysynyt, mutta vastauksen jo unohtanut...

Eli mikä hela sinne keulapurjeen halssikulmaan kannattaa hankkia? Meillä on tavallinen sakkeli mikä ei suinkaan nopeuta asioita.

Ja helppo vastaus yleiskielellä, kiitos... Maritimin/Vestekin tilausnumerokaan ei olisi pahitteeksi :D
Minä vain vihaan tuota maritimin flash-paperiluetteloa...

Wichard #2473.

Image

koitin löytää maritimin flash-paperiluettelosta tuon, mutta sen näköisen
kohdalla ei lukenut Wichard ja sellaisen maritim-laatuisen (ching-chong)
olemme jo räjäyttäneet.

Kliketklik vähän internet-arkeologiaa (archive.org) myöhemmin:

http://web.archive.org/web/200610070449 ... -070_2.pdf
(PDF, 3,4Mt)

12094010k taitaa olla, uudessa flash-luettelossa on kuva väärä, kuvassa
on vielä sivuttaiskäännön salliva tappi, mutta sitähän ei tarvita kun se tulee
rikipulttiin. 43¤! Piirretty kuva on oikean näköinen. Tuo alarinkula sopii
juuri sopivasti keulahelassa olevaan rikipulttiin.

Koita siis löytää maritimista tuo wichardin 2473.

Laita siihen vapautusrenkaasen noin 20cm 4mm köydenpätkä, helpottaa kummasta vapauttamista tuossa kapeassa raossa klyysin, keulaharuksen
helan ja pulpitin raossa.

Tuon pitäisi kestää melkein veneen painon :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Solveigissa asia hoidettu Wichardin haalla purjeessa ja keulan rustiraudassa on rengas johon haka kiinnitetään. Näin voidaan pitää kaksi purjetta samanaikaisesti kiinni eikä merenkäynnissäkään ole vaikeata saada halssikulma kiinni. Suosittelen lämpimästi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näinhän se pitäisi tehdä, pitäisi teettää 40¤ wichard myrskyfokkaan,
st-fokkaan, neloseen, kahteen kolmoseen ja kahteen ykköseen. No, ehkä
sitten joskus kun purjeompelimo tekee nämä ilmaiseksi.

Keulagastihan noitten kanssa tappelee, eikä minä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Meillä on noita G1:ssa, G3:ssa ja vanhassa G1:ssa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Teillä on varmaan tuonkaltainen:

Image

Wichard #2374 hihnoilla ommeltuna halssikulmaan? Ei ole näkynyt kuvia
teidän uusista läsyistä? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Enemmän tällainen(tuollaisella saadaan genua alemmas, varsinkin kuin haan alla on vielä rengas):
http://mauriprosailing.com/Merchant2/me ... gory_Code=

Sen alaosa tulee siis samalle tasolle purjeen alaliikin kanssa.


Image

Milloin tulet kokeilemaan ja meidän trimmejä parantamaan?
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Nyt olisi vain halua saada kaksi sakkelia tuohon, jotta uuden keulapurjeen halssikulmankin saisi kiinnitettyä samaan aikaan vedossa olevan purjeen kanssa.
Paljonko tuossa voittaa? Vaikka se pikasakkeli toimisi hyvin, purjeenvaihdossa luulisi ajan tärvääntyvän fallin ja hakojen irroittamiseen ja kiinnittämiseen.
harald wrote:Tuo alarinkula sopii juuri sopivasti keulahelassa olevaan rikipulttiin.
Onko teillä siinä rikipultissa joku stoppari, muutenhan pikasakkeli kaiketi kopsahtaa kannelle kun purje ei ole vedossa?
harald wrote:Koita siis löytää maritimista tuo wichardin 2473.
Minä tottelen. Kiitos neuvoista.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kalevi_Harkonen wrote:Paljonko tuossa voittaa? Vaikka se pikasakkeli toimisi hyvin, purjeenvaihdossa luulisi ajan tärvääntyvän fallin ja hakojen irroittamiseen ja kiinnittämiseen.
No en mä tiedä voittaako hirveästi, sen halssikulman voi kiinnittää samaan
aikaan kun purje nostetaan, ja vaikka ilmankin. Halssikulma on vain hyvä
pitämään tuleva uusi purje veneessä, ei hirveästi muuta.
Kalevi_Harkonen wrote:
harald wrote:Tuo alarinkula sopii juuri sopivasti keulahelassa olevaan rikipulttiin.
Onko teillä siinä rikipultissa joku stoppari, muutenhan pikasakkeli kaiketi kopsahtaa kannelle kun purje ei ole vedossa?
Öhh, nyt en ymmärtänyt? Tuossa keulahelassa (U-palkki pitkittäin) on keula-
harus etummaisessa reiässä rikipultilla, ja taaimmisessa halssikulma,
myös rikipultilla. Rikipultissa sinänsähän on reikä, johon tulee sokka.

Jos purjeen laskee niin tuo sakkelikin yleensä kääntyy niin että se makaa
kannella, ellei purjeessa sitten ole jonkinlainen taitos joka pitää sitä
ylhäällä.
Kalevi_Harkonen wrote:
harald wrote:Koita siis löytää maritimista tuo wichardin 2473.
Minä tottelen. Kiitos neuvoista.
Jep jep
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:
Kalevi_Harkonen wrote:
harald wrote:Tuo alarinkula sopii juuri sopivasti keulahelassa olevaan rikipulttiin.
Onko teillä siinä rikipultissa joku stoppari, muutenhan pikasakkeli kaiketi kopsahtaa kannelle kun purje ei ole vedossa?
Öhh, nyt en ymmärtänyt? Tuossa keulahelassa (U-palkki pitkittäin) on keula-harus etummaisessa reiässä rikipultilla, ja taaimmisessa halssikulma, myös rikipultilla. Rikipultissa sinänsähän on reikä, johon tulee sokka.
Niin sitä tarkoitin, että rikipultti on alaosastaan auki, mitä kautta se pikasakkeli pujotetaan siihen?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Koitas kuvailla vähän sitä helaa mitä teillä on kannella johon keulaharus tulee
kiinni. Tässä on nyt jotain mitä en ymmärrä.

Meillä on U-muotoinen (tai oikeammin kolmisivuinen neliö) pitkittäin, avoin osa
ylöspäin ja pitkittäin keulasuuntaan nähden. Tämän laitojen läpi on veneen
poikittaissuuntaan nähden porattu kaksi reikää, jos etummaisessa on rikipultti
ja tässä pultissa keulaharuksen vanttiruuvi. Taaiimmaisessa reiässä on toinen
rikipultti, tämä rikipultti irroitetaan sokka irroittamalla, asetetaan em. wichardin
kiinteä rengas U-profiilin sisään ja työnnetään rikipultti profiilin, wichardin ja
profiilin läpi. Sokka perään.

Rikipultti on siis pultin näköinen, mutta siinä ei ole kierteitä, ja kanta on pienempi
kuin oikeassa pultissa. "kierrettävässä päässä" on poikittainen pieni reikä, johon
voi laittaa sokan. Samanlaisia rikipultteja löytyy vanttiruuveista.

Code: Select all

       /|       /|
      / |      / |
     /  |     /  |
    / o |____/ o |
   /    /   /    /
  /    /  x/    /
  | o /    | o /
  |  /  x  |  /
  | /      | /
  |________|/
o on reikä rikipultille
x on kiinnitysreikä kannen läpi ja vahvikkeeseen joka päättyy keularankaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Meillä tuo osa on erilainen. Keulapurjeen haruskulma kiinnitetään koukkuun, missä meillä siis on se perussakkeli. Keulaharus on kiinni rikipultilla. Pitänee näpätä kuva joskus.

Mutta enköhän minä näillä tiedoilla kykene siihen haruskulmaan sopivan pikasakkelin löytämään.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

KaleviHarkonen wrote:
harald wrote:Nyt olisi vain halua saada kaksi sakkelia tuohon, jotta uuden keulapurjeen halssikulmankin saisi kiinnitettyä samaan aikaan vedossa olevan purjeen kanssa.
Paljonko tuossa voittaa? Vaikka se pikasakkeli toimisi hyvin, purjeenvaihdossa luulisi ajan tärvääntyvän fallin ja hakojen irroittamiseen ja kiinnittämiseen.
[/quote]
Haa'allisen etupurjeen vaihto menee suurinpiirtein näin;

(Yhdellä fallilla ja halssikulman kiinnikkeellä, kahdella fallilla hiukan
toisin).

* Uusi purje roudataan kannelle.
* Uudet skuutit vedetään valmiiksi jos skuuttipisteet ovat sellaista mallia että niihin mahtuu kahdet skuutit, tai on erilliset pisteet.
* Ylhäällä olevasta purjeesta irroitetaan toiseksi alin, sekä kolmanneksi alin etuliikin hakanen.
* Uuden purjeen haat kiinnitetään harukseen äsken vapautuneeseen kohtaan harukseen
* Purjetta laskiessa irroitetaan haat sitä mukaa kun niihin yletytään.
* Falli siirretään uuteen purjeeseen ja nostaminen alkaa välittömästi.
* Halssikulma kiinnitetään ennen kuin purje on topissa
* Vanha purje mereen, tai jos ei ole rahaa keulaluukusta sisään

Tuossa ei pitäisi hirveästi aikaa tärvääntyä ilman keulapurjetta
purjehtimiseen. Aikaa pitäisi mennä sen verran mitä fallin hitaahko
lasku, siirto sekä normaali nosti kestää. Alle minuutin selvästi.
Yeah right :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulipa sitten huomattua miten iso vaikutus tuolla leikarisakkelilla on purjetrimmiin. Oli ilmeisesti mennyt vanha sakkeli lomareissulla hajalle ja tilalle oli pistetty erinäisten jatkopalojen kanssa toinen sakkeli. Tuloksena siis ehkä sentin-max kahden ero halssikulman etäisyyteen kanteen.
Tämä sitten aiheutti sen, että ennen niin lattea Mylar-1G näytti ihan pussilta ja Aramid-3G:hen tuli ihan kauheita ryppyjä, siinä missä ykkösen kohdalla muoto vaikutti ihan konkreettisesti myös kulkuun, kolmosen kohdalla sillä ei tuntunut olevan niin suurta vaikutusta.

Nyt siis pitäisi metsästää uusi sakkeli, mulla on tää vanha kädessä ja siinä lukee vain SWEDEN...mulla on jo mutu, että kyse olisi Maritimin tuotteesta nro 12093010K, eli 70 mm pitkä happoterässakkeli, mutta pitää ottaa vanha sakkeli (tai siis pelkkä yläpää, se alapää on ilmeisesti heitetty pois) mukaan ja vertailla, kun muuten pitäisi varmaan muokata rikitrimmiä jos uusi sakkeli onkin eri kokoinen :)
Post Reply