ST-fokan levanki

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

ST-fokan levanki

Post by Panu »

Tervehdys

Näin Fe-regatan jälkeen olin pakotettu selvittänään ST-fokan levankikiston merkkia, mallia ja saatavuutta. Muutaman kyselyn, etsimisen ja googletuksen jälkeen selvisi seuraavat:

Valmistaja: Ronstan
Malli:I-Beam Traveller System Series 19mm
Tuotekoodi:RC6190-1.5
Web: http://www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=043

Alkuperäinen kisko on n. 117cm pitkä, joten 1m ei riitä vaan pitää ostaa 1,5m:n pätkä.

Maahantuoja lienee Marnela: http://www.marnela.fi/
Saatavana myös jälleenmyyjien kautta.
Last edited by Panu on Fri Sep 22, 2006 10:31 am, edited 3 times in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tukijalkojen alkuperä olisi myös kiva tietää. Haluaisin asentaa lyhennetyn version
tuosta st-kiskosta, jotta kolmosen (ja nelosen) saa skuutattua sisään.

Tuota ratsastajaa saa ainakin Aquastore:sta, melkein captains shopia vastapäätä
larun itärannalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Re: ST-fokan levanki

Post by KaleviHarkonen »

Panu wrote:Alkuperäinen kisko on n. 117cm pitkä, joten 1m ei riitä vaan pitää ostaa 1,5m:n pätkä.
Millähän konstilla tuon sitten saa kaarevaksi?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se on aika helppoa, suhteellisen pehmeää tavaraa tuo kisko. Keulagastimme, joka
ei niin kovin painava ole, on saanut tuon kiskon käyräksi ihan seisomalla toisella
jalalla. Väänsin kiskon takaisin käsin. Joku mallikaari olisi ehkä hyvä olla olemassa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Se on aika helppoa, suhteellisen pehmeää tavaraa tuo kisko. Keulagastimme, joka
ei niin kovin painava ole, on saanut tuon kiskon käyräksi ihan seisomalla toisella
jalalla. Väänsin kiskon takaisin käsin. Joku mallikaari olisi ehkä hyvä olla olemassa.
Tervehdys

Itse ajattelin käyttää levy- tai putkimankelia, jolla saa nätin vakio säteen kiskoon ihan päätyjä lukuun ottamatta. Tästä ei liene haittaa, kun nuo päät joutuu kuitenkin sahaamaan pois 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Tukijalkojen alkuperä olisi myös kiva tietää. Haluaisin asentaa lyhennetyn version
tuosta st-kiskosta, jotta kolmosen (ja nelosen) saa skuutattua sisään.

Tuota ratsastajaa saa ainakin Aquastore:sta, melkein captains shopia vastapäätä
larun itärannalla.
Tervehdys

Tukijalat lienevät teräsmiehen itsensä veistämölle tekemät, eivät liene mitkään vakiokomponentit. Noita rosterisia putkikäyriä saa alan (siis putkialan) liikkeistä valmiiksi taivutettuina. Niihin sitten vaan hitsataan sopiva pätkä jatkoa jne. Hitsaussauma hiotaan, kiillotetaan ja hapotetaan, jonka jälkeen sitä ei enää silmin havaitse :?.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: ST-fokan levanki

Post by Panu »

Panu wrote: Alkuperäinen kisko on n. 117cm pitkä, joten 1m ei riitä vaan pitää ostaa 1,5m:n pätkä.

Maahantuoja lienee Marnela: http://www.marnela.fi/
Saatavana myös jälleenmyyjien kautta.
Tervehdys

Hinta 56 ¤, ei ollut tällä hetkellä hyllyssä piti tilata.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tilaa tuolta:

http://www.hjertmans.se/

Ja se on sulla ensi viikon alussa.

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... ?rubnr=230

492 SEK =~ 53¤
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: ST-fokan levanki

Post by Panu »

Panu wrote: Hinta 56 ¤, ei ollut tällä hetkellä hyllyssä piti tilata.
Tervehdys

Ei ole kisko vieläkään saapunut. Kaksi kertaa viikkossa olen perään kysellyt ja tänään kolme viikkoa alkuperäisen tilauksen jälkeen sain tietää, että Ronstanilla on kiskoa??? Mitenkähän se kisko saataisiin Suomeen?

Joka soiton jälkeen on luvattu soittaa, mutta mitään ei ole kuulunut.
Toivottavasti tämä on yksittäistapaus eikä normaali tapa toimia :!:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Re: ST-fokan levanki

Post by topi »

Panu wrote:Tervehdys

Näin Fe-regatan jälkeen olin pakotettu selvittänään ST-fokan levankikiston merkkia, mallia ja saatavuutta. Muutaman kyselyn, etsimisen ja googletuksen jälkeen selvisi seuraavat:

Valmistaja: Ronstan
Malli:I-Beam Traveller System Series 19mm
Tuotekoodi:RC6190-1.5
Web: http://www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=043

Alkuperäinen kisko on n. 117cm pitkä, joten 1m ei riitä vaan pitää ostaa 1,5m:n pätkä.

Maahantuoja lienee Marnela: http://www.marnela.fi/
Saatavana myös jälleenmyyjien kautta.
Hienoa, että kiskon alkuperä on selvitetty! Nyt vain pitää miettiä, miten sen kiskon saa taivutettua malliinsa. Mun vanha (rikkinäinen) kisko tietty voi toimia mallina oikeasta kaaresta. Vissiin ne vanhat jalat kannattaa jättää paikoilleen uutta kiskoa asentaessa? Eivät käsittääkseni vaurioituneet haaverissa, vain se itse kisko meni poikki juuri siitä kolmen ruuvin oikealta puolen (ST-kisko on kolmella ruuvilla kiinni maston jalustassa, ja sitten niissä tukijaloissa). Onko kaikilla muuten varmasti samanlainen ST-kisko? Siis onko se ihan alkuperäinen veneen mukana tullut osa?

topi
s/y Lorelei, FIN-2740
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: ST-fokan levanki

Post by Panu »

topi wrote: .Hienoa, että kiskon alkuperä on selvitetty! Nyt vain pitää miettiä, miten sen kiskon saa taivutettua malliinsa. Mun vanha (rikkinäinen) kisko tietty voi toimia mallina oikeasta kaaresta. Vissiin ne vanhat jalat kannattaa jättää paikoilleen uutta kiskoa asentaessa? Eivät käsittääkseni vaurioituneet haaverissa, vain se itse kisko meni poikki juuri siitä kolmen ruuvin oikealta puolen (ST-kisko on kolmella ruuvilla kiinni maston jalustassa, ja sitten niissä tukijaloissa). Onko kaikilla muuten varmasti samanlainen ST-kisko? Siis onko se ihan alkuperäinen veneen mukana tullut osa?

topi
Tervehdys

Kyllä tuo Ronstanin kisko on se alkuperäinen profiili. Sen verran on malli matkan varrella muuttunut, että reikien jako kiskolla on hieman eri. Muistaakseni noita kolmea kiinnitysruvia varten piti kaksi pientä reikää porata isommiksi, niin että ruuvit mahtuvat.

Tuo taivuttaminen onkin sitten eri juttu. Normaalit levymankelit eivät pysty vääntämään tuota kiskoa kun se ei mahdu väliin. Neuvoisin kyselemään teräsrakenteita tekevistä konepajoista onko heillä taivutuskonetta. Itse käytin Nordic Aluminin vanhaa alihankkijaa (muistaakeni Aluosa Oy :-k ) Somerolla, joka oli ostanut Nordicin vanhat taivutusvehkeet Nordicin luovuttua taivutusliiketoiminnasta.

Tuota kiskoa kannattaa taivutta vain pikkuisen kerrallaan. Se ei kestä rikkoutumatta suurta muodonmuutosta yhdellä väännöllä. Muistaakseni minun kisko taivutettiin noin 10 - 15 vaiheessa.

Ai niin tuo suomalainen maahantuoja, joka ei sitten pystynytkään, halunnut, ehtinyt tai viitsiny (tarpeeton yliviivataan) toimittamaan kertoi, että heiltä voi tilata kiskon tehtaalta valmiiksi kaarevaksi taivutettuna. Jos toimituksella on kiire, niin kehoitan tilaamaan Webistä ja käyttämään konepajoja apuna. Oma apu on tässä tapauksessa parempi ja etenkin varmempi apu.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Handy
Hallitus
Posts: 352
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Olisiko kenelläkään vinkkiä että mistä tuota kiskon taivutusta voisi kysellä pääkaupunkiseudulla?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Handy wrote:Olisiko kenelläkään vinkkiä että mistä tuota kiskon taivutusta voisi kysellä pääkaupunkiseudulla?
Tervehdys

Minä kävin duuni keikalla Somerolla taivuttamassa omani eräässä konepajassa, jonka tiesin ostaneen Nordic Aluminiumin taivutuskaluston. Firman nimi taisi olla Aluosa Oy, mutta voi tarkistaa tuon muistiinpanoistani, jos se on tärkeää?

Katso Enirosta tai muusta nettihakemistosta teräs- / profiilitöitä tekeviä yrityksiä. Kyllä jostain tärppää.
Ystävällisin veneily terveisin PR
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Mulla vääntyi kisko niin, että ilmeisesti alkuperäinen surkea vaunu tarttui tavantakaa käännöksessä kiinni. Kyllästyin sen irroitteluun ja ajattelin vaihtaa huteralta tuntuvan kiskon kunnolliseen. Ei kun nettiin. Olihan noita tarjolla maailmalla, mutta Vene Bremerin Veikko Pilvi tuli hätiin ja tilasimme Rutgersonin kiskon heloineen. Hain sen itse Lauttasaaresta jostain tukusta. Kisko oli valmiiksi taivutettu ja sen piti sopia suoraan Feneeseen , mutta säde olikin hieman liian suuri. Korotuspalalla se selvisi. Samalla asensin maston kengän alle 10mm alumiinilevyn. Vielä ei ollut mitään näkyvää painumaa tai muuta hälyttävää, mutta varmuuden vuoksi.

Kuvia projektista

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=ST-kisko

Kaiketi tämän voi tehdä halvemmallakin, kun hankkii osat erikseen ja taivuttaa jonkin standardikiskon metallipajassa. Ainakin Harkenilla näyttää olevan kiskoa ja ohjeita. Eipä ollut oikein aikaa tai haluja tällä kertaa, maksoin mitä pyydettiin.
Handy
Hallitus
Posts: 352
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Pienen metsästyksen jälkeen Keravalta löytyi Metallikaari joka tekee tällaisia taivutuksia.
Post Reply