Lithium AGM:n tilalle

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim »

Aika paljon olen noiden sielunelämään tutustunut, vaikkei noita omassa käytössä olekaan. Käytännössä olen havainnut, ettei LIMEn akku ota 14,2 V jännitteelläkään lainkaan virtaa eli virta oli joitain kymmeniä mA 120 Ah akulle.

Onko sinulla laturin mittaus molemmista akun navoista? Yleensä on vain + navasta, mutta tulee sitä jännitehäviötä miinuskaapeleissakin.

Tiedän, että on hyvin yleinen suositus, ettei mitään litiumakkua saa ladata jatkuvasti. Olin tuossa suunnittelemassa pienellä litiumakulla toimivaa laitetta. Sitä selvitellessä kävi selväksi, ettei tuo oikeasti pidä paikkansa. Tai pitää vain silloin, kun halutaan ladata lähes täyteen. Tavallista litiumakkua (ei LiFePO4) voi hyvin pitää "ikuisesti vaikkapa 4,0 V jännitteessä, kun 100% täysi on 4,2-4,3. Sama varmasti pätee myös LiFePO4:ään ja eihän sitä purjeveneessä pidetä edes ikuisesti, vaan ne muutaman tunnin koneajot.

Kovasti on teorioita, että Winston/LIME on täysin kelvoton. Niistä on ollut pitkät väännöt mm. Sailing Anarchyssä. Mutta käytännössä nuo ovat toimineet ihan OK.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

En minä halua lähteä riitelemään onko vaiko eikö ole, vaan haluaisin ymmärtää miksi jokin toimii kuten toimii. SA:ssa menee nopeasti riitelyn puolelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Nyt löytyi erinomainen sivu aiheesta: https://nordkyndesign.com/electrical-de ... tery-bank/

Jonkin verran pitkä, mutta paljon asiaa ja käsittelee paljon vaihtoehtoja.

Lisää aiheesta tuossa: https://nordkyndesign.com/category/mari ... y-systems/


Satuin tuossa katsomaan pari videota aiheesta;

https://youtu.be/sqT27KbxRec (Adding LEAD to your LITHIUM battery bank)
https://youtu.be/tAuPfgZgXec (Adding LITHIUM to your LEAD battery bank)

Kun asian esittelee noin kuten videoissa, niin onhan siinä järkeä kytkeä BMS:ällä varustetun LiFePO4 akun rinnalle joku lyijyakku (joka on jatkuvasti startissa ja laturissa). Tuosta ei ole kovin pitkä matka siihen että käyttää jonkin sortin relettä, jolla saadaan lyijy irti LiFePO4:sesta ettei se mahdollisesti vähän huonokuntoisena syö jatkuvasti virtaa. Riskinsä siinäkin, jos varaustasot alkavat eroamaan toisistaan.

Kommenttiosiosta:
Voltage doesn’t “control” the charging of lithium batteries at all, as I developed in another article. Any voltage above about 3.4V/cell can fully charge and overcharge a lithium battery ...
edit: 4 * 3.4 = 13.6 V
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Cell Voltage Monitoring

The need for monitoring the individual cell voltage is the main point of distinction between a lithium battery bank and a lead-acid one, where total battery voltage only is ever considered. It is made necessary by the fact that voltage excursions quickly become destructive with lithium cells and lithium cells stop accepting current when fully charged, which prevent a battery from self-equalising the way lead-acid ones do.
https://nordkyndesign.com/protection-an ... ery-banks/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Tuollainen tuli vastaan. Väittää ohjaavan laturiakin, Yanmarin jopa.

https://batterybalance.com/x2-bms-12-24/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jil83
kokelas
Posts: 62
Joined: Mon Nov 19, 2018 20:31 pm
Vene: Pikku Myy

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by jil83 »

Sunbeamin Plug & Playn markkinointitarina on kyllä houkutteleva. Väittävät, että akkuun olisi integroitu elektroniikkaa, joka emuloi lyijyakkua ja mm. suojaa moottorin laturia. Mutta onko tämä nyt taas liian hyvää ollakseen totta?
https://www.sunbeamsystem.com/smart-lithium-plug-play/
s/y Pikku Myy : FIN-2039
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Kovin halpahan tuo ei mielestäni ole, eikä tuosta sivusta nyt oikein selviä toimintaperiaate. Kun sivulla käytetään sanat unique, instantly enjoy, market leader ja "no need for planning" vetäisin kyllä korvani taakse.

Marinessa tuo on jo tilattavissa https://www.marinea.fi/sunbeamsystem-sm ... 100ah-12-v

Mitenköhän tuossa on toteutettu lataus pakkasella?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

Oman veneen Sznajder Marine 75 Ah -akkukaksikko vuodelta 2016 saattaa olla elinkaarensa ehtoopuolella. Siksi harkinnassa akkujen vaihto. Ensin mietin AGM-akkuja, mutta nyt bongasin saksalaisen Redodo-litiumakkufirman, joka myy 100 Ah -akkuja 360 eurolla.

Mitäs ajatuksia tämä herättää?

Sivujen mukaan kävisi myös veneisiin. Kerran mainitaan kuitenkin, ettei tämä käy starttiakuksi. Sama se, lienee mahdollista hommata perinteinen akku startille ja tämä hupiakuksi. Toisaalta omasta nykyisestä akusta näyttää olevan maininta "Ei suositella käytettäväksi käynnistysakkuna eikä aurinkopaneelijärjestelmissä" (veneessä vieläpä on aurinkopaneeli, jonka toimintakunnosta ei ole aavistusta, kennot näyttävät halkeilleilta, kun päällä on kävelty).

Meneekö laturit ja maasähköt väistämättä uusiksi, jos hommaa litiumakun tai -akut? Kuvittelisin, että riittää, kun hommaa vain uudenlaisen latausvahdin ja ehkä sen päälle akkulaturin. Nämä tämän akun kanssakin voi hommata, latausvahdin hinta on 120 ja laturin hinta 80 euroa. Jos nämä eivät riitä, sitten ei kannata kuin hommata perinteistä kamaa tai AGM:ää.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by olpalon »

Ari wrote: Tue Oct 24, 2023 02:25 am Oman veneen Sznajder Marine 75 Ah -akkukaksikko vuodelta 2016 saattaa olla elinkaarensa ehtoopuolella. Siksi harkinnassa akkujen vaihto. Ensin mietin AGM-akkuja, mutta nyt bongasin saksalaisen Redodo-litiumakkufirman, joka myy 100 Ah -akkuja 360 eurolla.

Mitäs ajatuksia tämä herättää?

Sivujen mukaan kävisi myös veneisiin. Kerran mainitaan kuitenkin, ettei tämä käy starttiakuksi. Sama se, lienee mahdollista hommata perinteinen akku startille ja tämä hupiakuksi. Toisaalta omasta nykyisestä akusta näyttää olevan maininta "Ei suositella käytettäväksi käynnistysakkuna eikä aurinkopaneelijärjestelmissä" (veneessä vieläpä on aurinkopaneeli, jonka toimintakunnosta ei ole aavistusta, kennot näyttävät halkeilleilta, kun päällä on kävelty).

Meneekö laturit ja maasähköt väistämättä uusiksi, jos hommaa litiumakun tai -akut? Kuvittelisin, että riittää, kun hommaa vain uudenlaisen latausvahdin ja ehkä sen päälle akkulaturin. Nämä tämän akun kanssakin voi hommata, latausvahdin hinta on 120 ja laturin hinta 80 euroa. Jos nämä eivät riitä, sitten ei kannata kuin hommata perinteistä kamaa tai AGM:ää.
Tuolta löytyy lipo ihan kivijalkakaupasta ja siihen osaavat myydä myös lipoja ymmärtävän DC-DC laturin, jolloin lataus tapahtuu starttiakun kautta ilman suurempia rakenteluja.

https://www.esconet.fi/shop/140028-powe ... 2913,32907

Pientä edittiä: Siis starttiin uusi perinteinen ja hupiakuksi lipo. Väliin ohjelmoitava DC-DC-laturi. Johdotukset niin, että starttiakulle tulee vain koneen sähköjä, kaikki muut lipolle. Lipolle vielä akkumonitori.

Vaihtoehtoja:
https://www.esconet.fi/shop/ori12122212 ... 9166,39164
Itsellä on tämä laturi: https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
ja tämä monitori https://www.esconet.fi/shop/bam01070200 ... ,5654,5658
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by toxi »

Itse hankin Lifepot toissakesänä enkä kyllä enää hetkeäkään miettisi muuta vaihtoehtoa. Akut kun ottaa käytännössä aina kaiken tarjolla olevan virran talteen niin sitä on nyt riittänyt paljon paremmin.

1gm:ssä taitaa olla 35A laturi joten sillä saa n. 40min ajolla vuorokauden jääkaapin sähköt talteen kun käytännössä kaikki "tarttuu" akkuun. Lyijyakku ei ota läheskään tuollaisia virtoja vastaan muuta kuin hetken kun ovat aika tyhjiä.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by toxi »

toxi wrote: Tue Oct 24, 2023 21:21 pm Itse hankin Lifepot toissakesänä enkä kyllä enää hetkeäkään miettisi muuta vaihtoehtoa. Akut kun ottaa käytännössä aina kaiken tarjolla olevan virran talteen niin sitä on nyt riittänyt paljon paremmin.

1gm:ssä taitaa olla 35A laturi joten sillä saa n. 40min ajolla vuorokauden jääkaapin sähköt talteen kun käytännössä kaikki "tarttuu" akkuun. Lyijyakku ei ota läheskään tuollaisia virtoja vastaan muuta kuin hetken kun ovat aika tyhjiä.
Sama toteutus kuin Ollilla eli lyijyakku moottorille ja dc-dc-laturilla lifepoille
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Ari
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

olpalon wrote: Tue Oct 24, 2023 07:14 am Tuolta löytyy lipo ihan kivijalkakaupasta ja siihen osaavat myydä myös lipoja ymmärtävän DC-DC laturin, jolloin lataus tapahtuu starttiakun kautta ilman suurempia rakenteluja.

https://www.esconet.fi/shop/140028-powe ... 2913,32907

Pientä edittiä: Siis starttiin uusi perinteinen ja hupiakuksi lipo. Väliin ohjelmoitava DC-DC-laturi. Johdotukset niin, että starttiakulle tulee vain koneen sähköjä, kaikki muut lipolle. Lipolle vielä akkumonitori.

Vaihtoehtoja:
https://www.esconet.fi/shop/ori12122212 ... 9166,39164
Itsellä on tämä laturi: https://www.esconet.fi/shop/5022400-tbs ... 1184,31181
ja tämä monitori https://www.esconet.fi/shop/bam01070200 ... ,5654,5658
Erinomaisia vinkkejä, kiitos! Täytyy ehdottomasti ottaa tämä kombo vahvaan harkintaan. Järkevä varmaan ryhtyä ostoksille ennen vuodenvaihdetta, koska kauppiaat haluaa muuttaa varastoissa makaavan pääoman rahaksi ennen tilinpäätöstä.

Miten tulisi huolehtia paloturvallisuudesta? Omassa feneessä akut sijaitsevat koneen takana istumalaatikon alla eräänlaisessa kelkassa, jonka voi työntää styyran puoleisen pistopunkan puolelta paaran puolen pistopunkkaan, mutta lähinnä silloin, kun patjat eivät ole paikoillaan. Nyt patjat ovat poissa ja "akkukelkan" saa siirtymään, mutta normaalisti patjat pitäisi kiskoa pois, että siirtely onnistuu. Joten jos lipo-akku ylikuumenisi ja roihahtaisi liekkehin, siihen olisi suht hankala päästä käsiksi.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Nämä eivät ole LiPo akkuja joten eivät roihahda. LifePo4 on erinomaisen turvallinen eikä itsestäään roihahda.

Minulla akku (220 Ah AGM) on styyran punkan alla. Mietin vain sitä että jos hankin sellaisen akun kuin suunnittelen, niin siihen tullee BMS-modulit pääälle enkä ole aivan varma onko turvallista pitää ne noin matalalla veneessä. Vene voi tulvia tuohon punkkien alusten tasolle melko helposti, siihen ei tarvitse paljoakaan vettä ja kallistusta niin punkkien aluset on täynnä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Ari »

harald wrote: Wed Oct 25, 2023 09:37 am Nämä eivät ole LiPo akkuja joten eivät roihahda. LifePo4 on erinomaisen turvallinen eikä itsestäään roihahda.

Minulla akku (220 Ah AGM) on styyran punkan alla. Mietin vain sitä että jos hankin sellaisen akun kuin suunnittelen, niin siihen tullee BMS-modulit pääälle enkä ole aivan varma onko turvallista pitää ne noin matalalla veneessä. Vene voi tulvia tuohon punkkien alusten tasolle melko helposti, siihen ei tarvitse paljoakaan vettä ja kallistusta niin punkkien aluset on täynnä.
Tilasin nyt tämän Redodon 100 Ah lifepo-akun Saksasta, hinta 299€, maksuton toimitus.

Mitä muuta täytyy vielä hommata? DC-DC-laturi? Onko MPTT-lataussäädin välttämätön tai jotenkin hyödyllinen vai koskeeko se vain aurinkopaneelin latauksen optimointia?

DC-DC-laturiksi voisi passeli olla tämä Victron, jonka pitäisi sopia sekä lyijy että lifepo-akuille (12/12 30A ja 360W -versio), hinta Suomessa noin 300€, Saksassa noin 230€.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply