Lithium AGM:n tilalle

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: harald, Petri

Joakim
yliluti
Posts: 933
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim » Thu Nov 25, 2021 18:57 pm

Aika paljon olen noiden sielunelämään tutustunut, vaikkei noita omassa käytössä olekaan. Käytännössä olen havainnut, ettei LIMEn akku ota 14,2 V jännitteelläkään lainkaan virtaa eli virta oli joitain kymmeniä mA 120 Ah akulle.

Onko sinulla laturin mittaus molemmista akun navoista? Yleensä on vain + navasta, mutta tulee sitä jännitehäviötä miinuskaapeleissakin.

Tiedän, että on hyvin yleinen suositus, ettei mitään litiumakkua saa ladata jatkuvasti. Olin tuossa suunnittelemassa pienellä litiumakulla toimivaa laitetta. Sitä selvitellessä kävi selväksi, ettei tuo oikeasti pidä paikkansa. Tai pitää vain silloin, kun halutaan ladata lähes täyteen. Tavallista litiumakkua (ei LiFePO4) voi hyvin pitää "ikuisesti vaikkapa 4,0 V jännitteessä, kun 100% täysi on 4,2-4,3. Sama varmasti pätee myös LiFePO4:ään ja eihän sitä purjeveneessä pidetä edes ikuisesti, vaan ne muutaman tunnin koneajot.

Kovasti on teorioita, että Winston/LIME on täysin kelvoton. Niistä on ollut pitkät väännöt mm. Sailing Anarchyssä. Mutta käytännössä nuo ovat toimineet ihan OK.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10652
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald » Fri Nov 26, 2021 10:35 am

En minä halua lähteä riitelemään onko vaiko eikö ole, vaan haluaisin ymmärtää miksi jokin toimii kuten toimii. SA:ssa menee nopeasti riitelyn puolelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10652
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald » Wed Dec 01, 2021 20:22 pm

Nyt löytyi erinomainen sivu aiheesta: https://nordkyndesign.com/electrical-de ... tery-bank/

Jonkin verran pitkä, mutta paljon asiaa ja käsittelee paljon vaihtoehtoja.

Lisää aiheesta tuossa: https://nordkyndesign.com/category/mari ... y-systems/


Satuin tuossa katsomaan pari videota aiheesta;

https://youtu.be/sqT27KbxRec (Adding LEAD to your LITHIUM battery bank)
https://youtu.be/tAuPfgZgXec (Adding LITHIUM to your LEAD battery bank)

Kun asian esittelee noin kuten videoissa, niin onhan siinä järkeä kytkeä BMS:ällä varustetun LiFePO4 akun rinnalle joku lyijyakku (joka on jatkuvasti startissa ja laturissa). Tuosta ei ole kovin pitkä matka siihen että käyttää jonkin sortin relettä, jolla saadaan lyijy irti LiFePO4:sesta ettei se mahdollisesti vähän huonokuntoisena syö jatkuvasti virtaa. Riskinsä siinäkin, jos varaustasot alkavat eroamaan toisistaan.

Kommenttiosiosta:
Voltage doesn’t “control” the charging of lithium batteries at all, as I developed in another article. Any voltage above about 3.4V/cell can fully charge and overcharge a lithium battery ...
edit: 4 * 3.4 = 13.6 V
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10652
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald » Wed Dec 01, 2021 22:56 pm

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10652
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald » Wed Dec 01, 2021 23:20 pm

Cell Voltage Monitoring

The need for monitoring the individual cell voltage is the main point of distinction between a lithium battery bank and a lead-acid one, where total battery voltage only is ever considered. It is made necessary by the fact that voltage excursions quickly become destructive with lithium cells and lithium cells stop accepting current when fully charged, which prevent a battery from self-equalising the way lead-acid ones do.
https://nordkyndesign.com/protection-an ... ery-banks/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Post Reply