Lithium AGM:n tilalle

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

jil83 wrote: Mon Oct 25, 2021 23:44 pm Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
Tuo 20 A on aika vähän. Yanmarin laturi tuotta max 35 A, joka täsmää aika hyvin mun battery monitorin näyttämään. Sterlingin kaveri sanoi että lithiumeja ladatessa tuo laturi käy täysillä koko ajan ja hän suositteli tuota 30 A DC-DC lataajaa jotta laturi ei ylikuormittuisi. Paljonko tuo heidän tuotevalikoimansa (30 A tai 60 A) vaikutti suositukseensa en suostu arvailemaan.

Parempi olisi tietenkin että laturista saisi sen täyden 35 A koko latauksen ajan, ja kun tuota laturia tehdään myös 40 A versiona en olisi kovin huolestunut siitä etteikö se kestäisi sitä.

Periaatteessa tuon laturin suojauksen voisi tehdä bilteman latausreleellä. Siinä on samanlainen toiminto että se sulkeutuu automaagisesti tietyn kynnysjännitteen ylittyessä. Tämä olisi paljon halvempi ratkaisu, mutta tuossa voi hyvin käydä niin että joko latausjännite pysyy bulk-vaiheessa koko litiumin latauksen aikana ja tämä on liikaa starttiakulle pitkässä juoksussa tai sitten latausjännite laskee starttiakun täyttyessä ja litium ei lataannu enää nopeasti.

Sterlingin edustaja oli vähän epävarma siitä miten esim Ctek laturi kytkeyttynä starttiakkuun toimii jos tuossa on vielä tuo DC-DC laturi lataamassa LiFePo4-akustoa DC-DC laturin läpi. Hyppiikö se eri tilojen välillä?

OIkeasti tuo moottorilataus pitäisi olla sellaisella lataussäätimellä joka juttelee BMS:än kanssa ja osaa lopettaa latauksen laturin päästä kun akku on täynnä mutta tuo American Power Systems APS-500 / Wakespeed WS500 maksaa sen 500 € sekin. Ja silti pitää olla DC-DC laturi jos haluaa ladata starttiakkua.

Starttiakku voi olla vaikka 45 A, ja mun 220 Ah 60 kg akun korvaisi noin ~20 kg LiFePo4 akusto (ilman latureita jne).

edit:
Lataussäädin Wakespeed
https://www.offgridsoftwaresolutions.co ... regulator/
http://wakespeed.com/products.html
Lataussäädin American Power Systems (sama kuin edellinen kuulemma)
https://www.americanpowerinc.com/alternator-regulators/

BMS:
123electric https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ ... html?cur=1
Rec BMS: https://www.rec-bms.com/

Tuolla Madsilla (Sail Life youtubessa) on tuo Rec BMS mutta hänellä on 24 V akusto. Tuo halvempi versio 12 V akustoille ei taida jutella samalla tavalla kaikkien järjestelmien kanssa, ehkä.

Tuo 123electricin BMS arveluttaa kun se on vain piirikortteja joita pultataan akkumoduleihin kiinni. Mitä jos pilssiin tulee vähän merivettä, mitä se tekee noille?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jil83
kokelas
Posts: 62
Joined: Mon Nov 19, 2018 20:31 pm
Vene: Pikku Myy

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by jil83 »

harald wrote: Tue Oct 26, 2021 10:19 am Tuo 20 A on aika vähän. Yanmarin laturi tuotta max 35 A, joka täsmää aika hyvin mun battery monitorin näyttämään. Sterlingin kaveri sanoi että lithiumeja ladatessa tuo laturi käy täysillä koko ajan ja hän suositteli tuota 30 A DC-DC lataajaa jotta laturi ei ylikuormittuisi. Paljonko tuo heidän tuotevalikoimansa (30 A tai 60 A) vaikutti suositukseensa en suostu arvailemaan.
Nyt en ihan ymmärrä, miksi laturi ylikuormittuisi. Eikö ideana tässä ole, että starttiakku ottaa sen 35A vastaan ja DC-DC-laturi sitten ottaa starttiakusta vain sen verran virtaa kuin pystyy käyttämään. Starttiakun pitää joka tapauksessa ottaa kaikki virta vastaan siinä vaiheessa, kun DC-DC-laturi lopettaa lataamisen (kun Lithium-akku on täynnä). Vai olenko nyt jotenkin hakoteillä?
Sterlingin edustaja oli vähän epävarma siitä miten esim Ctek laturi kytkeyttynä starttiakkuun toimii jos tuossa on vielä tuo DC-DC laturi lataamassa LiFePo4-akustoa DC-DC laturin läpi. Hyppiikö se eri tilojen välillä?
Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen kysymys. Ehkäpä CTEK:llä osattaisiin vastata tähän paremmin.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Minustakin on vähän outoa että laturi ylikuormittuisi. Ymmärrän jos laturi olisi joku 65 tai 90 A mutta 35 A laturia on kyllä vaikea ylikuormittaa.

Peukalosääntönä laturi tuottaa yhtä paljon lämpöä kuin sähköä, eli tässä tapauksessa 14 V * 35 A = noin 0,5 kW. Laturissa on tuuletin joka kyllä auttaa tuon lämmön poisjohtamisessa.

LiFePo4-akuissa on se ominaisuus että tuo laturi lataa aivan täydet mitä se vain voi melkein koko ajan kun lyijyakkujen kanssa latausvirta laskee aika nopeastikin tuosta täydestä. Tilannetta pahentaa jos ajaa pienemmillä kierroksilla.

Video tästä edellisestä tässä; https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug

Tuli samalla tässä Mieleen että olisi ehkä hyvä järjestää laturille ylimääräistä tuuletusta. Minulla on nyt vain yksi ~60 mm reikä konetilaan.

Totuus on vain se että jotenkin pitää varmistaa se ettei BMS tapa laturia kytkeytymällä irti. Lyijyakku voi kyllä hyvin syödä sen hetkellisen 35 A virtapiikin kun BMS irrottaa.

Ehkä se pelkkä latausrele riittäisi? Pitää lukea Sterlingin kaverin ajatuksia uudestaan.

M200 Ctekin vaihto uudempaan malliin esim. M15 joka osaa LiFePo4-akkuja ei tässä tapauksessa enää ole budjetin kaatava vaihtoehto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

No nyt selvisi että tuollainen DC-DC laturi on ihan jees, mutta aika huonolla hyötysuhteella toimiva. BBS1230 olisi noin 80% tehokkuudella melkoinen lämmöntuottaja, eikä lataus olisi niin tehokas kuin voisi olettaa.

Lähdin taas selaamaan millaisia releitä on olemassa, ja löysin Victronin CYRIX LI-CT 12/24V 120A. Tämä on automaattinen latausrele, jossa on ylimääärinen ohjauskarva jonka voi kytkeä BMS:än "saa ladata" ulostuloon.

Image

https://www.victronenergy.com/battery-i ... #downloads
Cyrix-Li-ct
The functionality of the Cyrix-Li-ct is analogous to the Cyrix-ct.
The Cyrix-Li-ct will parallel connect a lead acid starter battery and a LiFePO4 battery:
- if the Charge Disconnect output of the VE.Bus BMS is high, and
- if it senses 13,4V (resp. 26,8V) or more on one of its power terminals.
The Cyrix will disengage immediately:
- when its control output becomes free floating, signalling cell over voltage or cell over temperature, and/or
- when battery voltage drops below 13,2V.
Start assist function: a short negative pulse will close the relay during 30 seconds (see figure on page 2).

A built-in transient voltage suppressor will limit the voltage spike that may occur when the Cyrix suddenly disengages due to
cell overvoltage or over temperature.
Tuolla pitäisi saada kaikki talteen mitä tuo 35 A laturi voi tuottaa. Kun LiFePo4 akusto alkaa täyttyä voi BMS sammuttaa tuon releen ja koska laturi on edelleen lyijyakussa kiinni tämä ei räjäytä laturia.

BMS on vaikea valinta. Markkinoilla on todella paljon erilaisia, mutta hintaa niille kertyy nopeasti enemmän kuin vastaava lyijyakusto maksaa. Bluetooth olisi "kiva", mutta vähintään sen pitäisi pystyä ohjaamaan latauslähteitä niin että osaavat lopettaa lataamisen ettei LiFePo4-akusto ylilataudu. Jos normaalilla laturilla lataa LFP-akustoa sen jälkeen kun se on täysi on se nopeasti vainaa. Ylilataus rikkoo kennot melko nopeaan tahtiin. Kun ollaan päästy tavoitelataukseen pitäisi lopettaa lataaminen kokonaan.

edit: Tuossa releessä on vielä starttiavustustoiminto. Ohjauskarvaan laitetaan nappi jolla voidaan kytkeä rele 30 sekunniksi jolloin LiFePo4 akusto on rinnan starttiakun kanssa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim »

harald wrote: Thu Nov 18, 2021 16:21 pm Jos normaalilla laturilla lataa LFP-akustoa sen jälkeen kun se on täysi on se nopeasti vainaa. Ylilataus rikkoo kennot melko nopeaan tahtiin. Kun ollaan päästy tavoitelataukseen pitäisi lopettaa lataaminen kokonaan.
Ei se nyt taida ihan noin olla ja veneessä aivan älytön ajatus lopettaa lataaminen kokonaan ellei sitten kulutuskin tule jotenkin akusta ohi.

Näitähän on melko paljon Suomessa ja Ruotsissa asennuttu mitään lataussysteemille tekemättä: https://lime-power.se/sv/

Tavallinen vene/autolaturi lopettaa lataamisen 13,8-14,8 V jännitteessä eli virta menee nollaan, jos jännite tuon yli pyrkii. Varsinkin tuo veneissä yleisin 13,8-14,2 V pitäisi aivan hyvin sopia LiFePO4-lataukseen. Virta tuolla tippuu hitaasti nollaan akun täyttyessä, hyvin samaan tapaan kuin lyijyllä. Ja siis lopussa on tosiaan nolla eli hyvin reilusti alle 1 A.

Ainoa mikä tuossa on huonoa on se, että akku on 100% varauksessa aina kun ajetaan pidempään tai ollaan maasähkössä. Kaikki litiumpohjaiset akut viihtyvät huonosti lähellä 100% varausta. Mutta veneessä olisi mukava akun olla lähes 100%, jotta voi purjehtiessa ja satamassa kuluttaa sähköä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Tämä kun puhutaan LiFePo4 lataus-asteesta lähellä 100% niin kutsutaan dinosaurukseksi ja että tämä on jäänne lyjiyakku-ajoista. En näin pidä nykyään ajatella, vaan käytetään sitä sähköä kunnes se loppuu ja sitten tankataan. Jos akun varaus ei ole 100%, 80%, 60% tai edes 40% se ei ole ongelma vaan se on oikeastaan ihan hyvä LiFePo4-akulle jopa.

Mut joo, jos ajatellaan että ollaan syksyllä lähdössä viikonlopun viettoon haluaisin itsekin täyden akun. Onko se sitten 90 vai 100%, aivan sama. Käytettävissä oleva ampeerimäärä on kuitenkin paljon suurempi kuin lyijyakuilla.

14.2 V / 4 kennolla on 3.55 V. Tämän pitäisi tosiaan olla ihan OK, ongelma on vain siinä että lataus jatkuu ja jatkuu ja tuollakin jänniteellä saa ladattua liikaa ja kennot ei tykkää siitä. Oikeasti LiFePo4 akuissa latausvirran pitäisi tippua melko nopeasti nollaan kun ollaan siinä kynnyksellä että latausaste on lähellä 90% todellisesta kapasiteetistä.

Hämmentävää on kyllä ajatella aurinkopaneelia tähän soppaan. Jos akut on täydet, niin mihin tungen sen energian mitä paneeleista tulee? Pitäisi varmaan jättää lataamatta hupiakustoa jotta se ottaa vastaan paneelien latausta.

Kiva olisi kyllä löytää sellainen kombo missä akun BMS, moottorin laturin ohjain, aurinkopaneelien lataussäädin ja maasähkölaturi kaikki tekevät oikein. Tämä oli aikaisemmin helpompaa, tai tähän mennessä tiedetään miten pitäisi tehdä ja hyllyltä saa tavaraa. Tällä hetkellä kaikki LiFePo4-laitteet maksavat maltaita, softarevisioita pukkaa koko ajan ja maalit liikkuvat.

Limepowerin tuotteet on samaa luokkaa kuin bilteman akut (provo) :)

Mitä tapahtuu laturille jos Limepowerin Batterivakt päättää irroittaa piirin koska ylijännite?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim »

Aika paljon on tullut katseltua yhtä LIME-asennusta. Siinä latausjännite hyytyy 14 V paikkeille ja tuntikausien koneajon jälkeen saattaa olla 14,1-14,2 V, mutta virta on ollut jo 100 mA luokkaa pitkään. Vaikea kuvitella miten akku tuosta tuhoutuisi.

Millä mitoituksella käytettävissä oleva Ah-määrä on kuitenkin suurempi? BMS ei päästä akkua tyhjäksikään, joten alhaaltakin puuttuu ehkä 10%. 100 Ah akusta, jota ei ladata kuin 90% saa siis ehkä 80 Ah. Reilusti alle puolella hinnalla voit ostaa 100 Ah lyijyakun, jolle luvataan 600 80% sykliä. Siis samat 80 Ah saat siitäkin.

Yleensä tunnutaan ostavan reilusti pienempi LFP-akku, jolloin jo tavallinen hyvin 50% purkuja sietävä halpa-akku antaa yhtä paljon Ah.

Minua ainakin kiinnostaa se, että akku on kutakuinkin täysi kun lähtee reissuun. Ettei tarvitse konetta tai maasähköä akun latauksen takia miettiä.

LFP:llä lataus on tehokkaampaa, mutta 35 A laturin saa helposti polvilleen lyijyakullakin. Mulla 180 Ah lyijyakkuun menee usein 50-60 A melko pitkään ja tuntuu pysyvän tasapainossa kesälomareissuilla 50-80% varauksessa ilman maasähköä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Lyjyakun lataaminen kestää paljon paljon kauemmin, etenkin loppupäässä. Ja jos purat 80% lyijyakusta (tai edes 60%) pitäisi aloittaa lataus melko heti, muuten en usko että tuosta akusta saa syklejä tuon verran.

Tuollainen 70 Ah saa ladattua parilla tunnilla pienellä 35 A laturillakin LiFePo4 akun tapauksessa, mutta lyijyakun kanssa voi olla että viisi tuntia ei riitä. Minulla on 220 Ah AGM, ja Sterlingin lataussäädin ja silti tuo ei lataa kuin 31 A ehkä puoli tuntia ja sitten alkaa virta laskemaan.

Tai jos päiväannos on 20 Ah, niin tuo latautuu LiFePo4 akkuun hyvin koneella mutta lyijyyn ei.

Tuo 50-80% on tavoitetaso lyijyssä, ja minullakin pysyy kesälomareissulla tasapainossa aika hyvin. Sitten kun aurinko ei enää paista tilanne on vähän eri.

Näiden LiFePo4-akkujen kanssa pitäisi vähän unohtaa se aina lataus täyteen menttaliteetti ja mennä enemmän sille että lataa sitten kun tarve. Vähän kuin kännykällä. Toki lataan kännykän ennen kaupungille menoa. En pidä laturissa jatkuvasti vain sen takia että se olisi tarvittaessa täysi, sen verran on energiaa nykyakuissa että ei tarvitse. Vajaakin akku riittää päiväksi.

Pienikin latausvirta riittää siihen että kennot yliladataan. Lyijyakku voi hukata tuon lämpönä mutta LiFePo4 ei, vaan litium kertyy ns vääriin paikkoihin.

Pienessä veneessä painoero on aika iso. 130 Ah LiFePo4 on alle 20 kg ja mun 220 Ah AGM 60 kg+.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim »

Kyllä sen jännitteen pitää myös nousta, jotta akun saa yliladattua. LiFePO4:llä kuitenkin jännite nousee reilusti viimeisiä prosentteja ladattaessa. Laturista ei virtaa tule, kun jännite nousee yli säätöarvon.

Mihin tarvitset 220 Ah hupiakkua, kun me pärjätään 180 Ah, vaikka kylmäboksi, lämppäri ja mittarivarustus on tuplat?

AGM-akkuja en suosittelisi. Meillä on veneen mukana 2011 käytettynä tullut avoakku, joka tuntuu kestävän tarpeeksi pitkään.

Mitä paino haittaa pilssissä? Eihän nää mitään jollia ole. Tuo vaan lisää oikaisevaa momenttia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Tuo rele ei taida olla oikein hyvä idea. Siinä saattaa käydä niin että tuo 120 A ylittyy moninkertaisesta jos akkujen lataustaso on kovin erilainen.

220 Ah AGM siksi että Sulo Vilén. Näitä saa noin 250 €.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim »

Jos siis ideana on yhdistää releellä lyijystarttiakku LFP hupiakkuun, ei ole vaaraa suurista virroista akkujen välillä. Lyijyakku ei anna eikä ota suuria virtoja pienelle jännite-erolla. LFP:n jännite ei ole yli 14 V eikä alle 13 V ja starttiakku on aina "täynnä". Ei siis mitenkään tule suuren virran mahdollistavaa tilannetta. Tai no silloin voi tulla, jos starttiakusta menee yksi kenno oikosulkuun. Mutta silloin se tuskin ottaa suurta virtaa vastaan enää ja kone ei edes lähde käyntiin sillä.

Kahden LFP-akun välille voisi jo saadakin suuren virran, mutta siinä jännite-ero on vielä pienempi. Kaapeleista ja releistä tulee suurella virralla kuitenkin sen verran jännitehäviötä, että tuskin siinäkään helposti 120 A saa rikottua.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Hyvä pointti, noinhan se on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Tämä video kuvastaa aika hyvin miksi en usko Lime-konseptiin;

https://youtu.be/ruk1Ed7RYkg

Tuo Winstonin 12 V paketti on vain muovikääre erillisten kennojen ympäri.

https://youtu.be/NDgQvc0PgdM

Olkoonkin niin sitten että ovat tehtaalla valinneet hyvälaatuisia kennoja jotka ovat toisiinsa sopeutettu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by Joakim »

Olipas ärsyttävä video! Siis tuo kaverin kuvaus- ja puhetyyli. Mutta siellä oli tuo käyrä: https://youtu.be/ruk1Ed7RYkg?t=461
Tuo kertoo hyvin, miksi ei ole mitään ongelmaa ladata ihan tavallisella veneen laturilla. Ei se akku koskaan 100% täyteen tule. Lisäksi virta hyytyy jo reilusti ennen aika samaan tyyliin kuin lyijyakullakin ellei mittaa latausjännitettä akun navoilta (sekä + että -). Kaapeleissa on kuitenkin jännitehäviötä suurilla virroilla.

Jos vaikkapa lataat 14,0 V eli 3,5 V/kenno saakka, on tuossa käyrässä napajännite sen verran jo 60-70% varaustasolla (kuten lyijyakulla!). Virta on "vain" 0,5 C eli ei mikään valtava LFP:lle. Jos laturilla on 14 V, ei akun navoilla taatusti ole maksimivirralla. Voi olla jopa 1 V vähemmän, vaikka olisi latausrele. Paksuillakin kaapeleilla muutama kymmenys tulee varmasti. Sitten 90% kohdalla latausjännite pitäisi jo olla 3,6 V eli 14,4 V, mutta eihän sitä ole, jos 14 V on säätöarvo. Eli virta alkaa laskea lyijyakun tapaan jostain 60-70% paikkeilta riippuen laturin tehosta, jännitteen säätöarvosta ja kaapeleiden jännitehäviöstä.

Tiedossa oli, ettei Winston/LIME akkujen sisällä ole mitään elektroniikka. LIMEssähän käytetään ulkoista "BMS":ää, joka on siis vain vahti, joka ei päästä koko paketin jännitettä liian korkealle tai alas.

Paljon on varoiteteltu tuosta, mutta taitaa ollut jo aika kauan ja laajasti käytössä tuo Winstonin 12 V akku. Onko ollut oikeasti ongelmia?

Se alkutilanne on hyvin tarkkaa. Siitäkin on paljon juttua miten kennot pitää tasapainoittaa ennen kytkemistä yhteen. Ei riitä, että laittaa ne rinnan joksikin aikaa. Ja Winston tosiaan ainakin väittää valitsevansa kennot.

Kumpi sitten tapahtuu aiemmin? Winstonin meno niin epätasapainoon, että joku kenno vaurioituu, vai BMS:n hajoaminen akusta, jossa on kennokohtainen BMS oli se sitten ulkoinen tai sisäinen. En olisi lainkaan varma, että Winston tuon kilpailun häviää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lithium AGM:n tilalle

Post by harald »

Jos lähdetään olettamuksesta että kaikki kennot tosiaan ovat tasapainossa, eikä yksi kenno ole esimerkiksi 0,200 V muiden yläpuolella niin silloin tuo 14,0 V on ihan OK latausjännite. Ongelmaksi muodustuu vain se että kun akku täyttyy (oikeasti jos yksi kenno on täyttymässä, olkoot muut kennot mitä vaan) pitäisi lopettaa lataus. Näissä on tosi pieni sisäinen vastus eivätkä LiFePO4 osaa muuntaa ylimääräistä latausta lämmöksi kuten lyijyakku. En nyt suoraan osaa sanoa miten vastuskäyrä muuttuu latausasteen noustessa.

3,37 V on yleinen täyden kennon jännite levossa. Tämä on samalla "float" latauksen jännite, jolloin kennoon ei enää mene virtaa. Tämä on 13,48 V 4S konfiguraatiossa. Jos jännite on tämän yläpuolella tapahtuu latausta.

Jos BMS on käytössä voi se katkaista latauksen (joka rikkoo laturin). Jos ei ole BMS käytössä tapahtuu ylilatausta. Tämä vielä korostuu jos jokin kennoista on toisten yläpuolella. Sama tietenkin tapahtuu purkupäässä myös.

Minulla on muuten jännitemittaus moottorin laturia varten akun navassa.
A lead-acid charger that can be set to charge no higher than 14.6v can be used for regular charging and then MUST be disconnected after the battery is fully charged. DO NOT leave the lead-acid charger connected to maintain or store the battery, because most will NOT maintain the proper voltage charge algorithm for lithium batteries and damage will occur to the battery and this is not covered under battery warranty.
https://glider-battery.eu/post4-1/

TL;DR tuo 14,0 V on liian korkea latausjännite kun akku on täynnä.

edit: tässä on paljon juttua aiheesta: https://www.solacity.com/how-to-keep-li ... ies-happy/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply