yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

HansO
alokas
Posts: 4
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Yanmar 1gm10

Post by HansO » Thu Jan 30, 2020 20:02 pm

Moi kaikki,
Ostin fe83 purjeveneen jossa on yanmarin 1gm10 moottori vuodelta 2001. Olen yrittänyt saada sitä käymään, mutta kone ei tunnu jaksavan käydä itse. Polttoaineen syöttö on nyt ilmattu kolmesta kohdasta suuttimelle asti. Konetta kun starttaa se käy selvästi, mutta heti kun starttauksen lopettaa, niin kone ei jaksa jatkaa pyörimistä kuin muutaman sekunnin. Pakoputkesta tulee myös palamatonta tavaraa ulos. Osaako joku sanoa onko normaalia, että jos konetta pyörittää kampiakselin siimapyörästä kädellä, niin kone pyörii hyvin herkästi, eikä puristuksia tunnu merkittävästi. Eikös tämä viittaa, että puristukset pakenevat jotain kautta ulos sylinteristä? Vai onko tämä normaalia tälle koneelle? Olen lukenut, että näissä menee kansi 20 v jälkeen, joka sopisi koneen ikään. Vakavampi mahdollinen vaurio olisi tietenkin vaurioitunut mäntä. En ole vielä tarkistanut venttiilin välyksiä, mutta olettaisin, että venttiilit eivät olisi ruvenneet kantamaan itsekseen. Tämä mahdollinen koneremppa huomioitiin veneen hinnassa, joten tämä ei tullut täysin yllätyksenä.
Kiitos jo etukäteen vastaajille.

mihor
kokelas
Posts: 150
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Yanmar 1gm10

Post by mihor » Thu Jan 30, 2020 21:09 pm

Joo, kuulostaa että puristukset puuttuvat. Kunnossa olevaa konetta on suhteellisen vaikea pyörittää käsin puristusvaiheen ohi.

Kokeilisin ehkä näitä ihan alkuun:

Venttiilikopan kyljessä on "puolipuristusvipu", onko sillä mitään vaikutusta ja onko se varmasti puristusasennossa (muistaakseni vaakasuorassa eteenpäin).

Seuraavaksi voisi tosiaan säätää venttiilien välykset oikeaksi.

Jos venttiilien säädöstä ei ole apua ja puristukset selvästi puuttuvat, epäilisin seuraavaksi syöpynyttä sylinterinkantta.
s/y Mariko, FIN-2380

HansO
alokas
Posts: 4
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Yanmar 1gm10

Post by HansO » Thu Jan 30, 2020 21:35 pm

Kiitos vastauksesta. Näin vähän ajattelin ettei ole normaalia, että tämä pyörii noin helposti. Puolipuristin on koneessa vaakatasossa, ja startatessa kun sitä nostaan, niin kone pyörii hiukan helpommin. Tarkistan seuraavaksi ventiilien säädöt ja sitten täytyy ottaa kansi irti.

HansO
alokas
Posts: 4
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Yanmar 1gm10

Post by HansO » Sun Feb 02, 2020 20:48 pm

Moi. Kävin tänään purkamassa konetta. Katsoin ensin, että venttiilit eivät kantaneet, ja tämän jälkeen otin kannen irti. Mäntä ja sylinteri näyttivät naarmuttomilta. Kannen tiiviste oli huonossa kunnossa, ja männän päällä oli öljyä. Kansi itse näytti ehjältä, mutta tätä pitää tutkia vielä tarkemmin valossa. Olisiko käyny niin hyvä tuuri, että syy kadonneisiin puristuspaineisiin olisi rikkoutunut kannentiiviste tai venttiilit. Tuo kone on seissyt varmaankin aika monta vuotta. Kuitenkin kun kone on nyt auki niin täytyy viedä kansi huoltoon. Osaako joku suositella hyvää paikka Helsingin seudulla joka osaisi työstää kannen? Mitenkäs tuo suutin, onko joku käyttänyt sitä huollossa vai mennäänkö sillä niin kauan kuin kone käy? Hyvä asia oli, että kone tuli auki nyt, kaikki jäähdytysreiät olivat tukossa kovasta kalkista. Ilmeisesti tuota ei ole ikinä huuhdeltu hapolla.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2192
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Yanmar 1gm10

Post by Panu » Sat Feb 08, 2020 17:20 pm

HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
.... Mäntä ja sylinteri näyttivät naarmuttomilta.

Tervehdys

Tuo on hyvä lähtökohta :D
HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
....Olisiko käyny niin hyvä tuuri, että syy kadonneisiin puristuspaineisiin olisi rikkoutunut kannentiiviste tai venttiilit...

Puristuspaine voi myös kadota männän ja sylinterin välistä kampikammioon, jos männänrenkaat ovat kuluneet tai pikeentyneet, niin että ne ovat jumissa urissaan eivätkä pääse liikkumaan ja tiivistämään mäntä sylinteri rajapintaa. Renkaita voit yrittää liottaa puhtaiksi jättämällä männän päälle sopivaa liuotinta (esim petrooli), mikä sylinterin sisäpintaa pitkin alas valuessaan liuottaisi pikeymiä. Tuo hoidon voit joutua tekemään useastikin. Itse tein tuota spray öljyllä, joka ohuena mahtui tuohon rakoon. Toistin käsittelyn 5-6 kertaa 2 viikon aikana Muistathan kuitenkin vaihtaa moottorin öljyt tämän käsittelyn jälkeen koska käytetty liuotin päätyy lopulta sinne. Venttiilien tiiveyden seeteihinsä voit testata spray öljyä ruiskuttamalla imu ja pakokanavaan ja tutkimalla tuleeko se venttiileistä läpi. Sylinterin kannessa voi myös olla halkeama, josta puristuspaine pääsee karkuun. Halkeaman löytäminen voi olla vaikeaa ja vaatia koeponnistuksen.
HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
... Mitenkäs tuo suutin, onko joku käyttänyt sitä huollossa....

Moottori on liki 20 v vanha, eikä käyntitunneista tiedä kukaan. Suuttimen koeponnistus maksaa luokkaa 40% uuden suuttimen hinnasta hankinta lähteestä riippuen, joten puntaroi se mielessä asiaa
HansO wrote:
Sun Feb 02, 2020 20:48 pm
...kaikki jäähdytysreiät olivat tukossa kovasta kalkista. Ilmeisesti tuota ei ole ikinä huuhdeltu hapolla.
Kattilakiven poistoon käy apteekista saatava sitruunahappo. Itse osti 2 pussia a100g ja sekoitin sen n. 5L veteen. Moottori käyntiin ja happoliuoksen imu- ja paluuletkut ämpäriin, koneen käyntiin ja käyttö, niin että lämpö summeri soi, jäähtymisen odottelua luokkaa 1h ja sama uudelleen, jonka jälkeen systeemin huuhtelu makealla vedellä.
Ystävällisin veneily terveisin PR

HansO
alokas
Posts: 4
Joined: Wed Jan 29, 2020 22:27 pm

Re: Yanmar 1gm10

Post by HansO » Sat Feb 08, 2020 22:35 pm

Moi,
Sain kannen irti ja purettua. Syy alhaisiin puristuksiin selvisi. Pakoventtiilin ja kannen tiivistepinnat olivat ruostuneet täysin, eikä niissä ollut yhtään tasaista tiivistepintaa. Kansi on menossa moottorikoneistamoon ja pakoventtiili pitää uusia. Nyt varmaan kannattaa tarkistaa pakomutka, onko tuo vuotanut vettä pakoventtiilille vai miten kosteus on päässyt tuonne. En ole ennen nähnyt näin pahasti ruostunutta venttiiliä ja kannen seetiä. Sainkin tuosta toisesta ketjusta vinkkiä mihin kannattaa viedä Helsingin seudulla. Muuten kone vaikuttaa olevan kunnossa. Tämä yanmar on kyllä yksinkertaisin kone jonka olen aukaissut. Sen takia varmaankin ne toimivat niin kauan.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2192
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Yanmar 1gm10

Post by Panu » Sun Feb 09, 2020 16:25 pm

HansO wrote:
Sat Feb 08, 2020 22:35 pm
Moi,
Sain kannen irti ja purettua. Syy alhaisiin puristuksiin selvisi. Pakoventtiilin ja kannen tiivistepinnat olivat ruostuneet täysin, eikä niissä ollut yhtään tasaista tiivistepintaa. Kansi on menossa moottorikoneistamoon ja pakoventtiili pitää uusia.
Tervehdys

Tuo on aika yleinen syy puristusten häviämiseen. Näin kävi meilläkin.
HansO wrote:
Sat Feb 08, 2020 22:35 pm
Nyt varmaan kannattaa tarkistaa pakomutka, onko tuo vuotanut vettä pakoventtiilille vai miten kosteus on päässyt tuonne.
Mixing elbou on yksi potentiaalinen vikaantumisen paikka, muttei ainut. Meillä pakokanavan ja vesitilan väliseen seinämään oli tullut särö / halkeama, josta vesi pääsi vuoamaan pakokanavaan ja siitä alas syövyttämään venttiiliä ja sen seetiä. Meidän halkeama löytyi ihan katsomalla termostaatti kotelon reiästä sisään. Siellä näkyi vaaleassa kattilakivi pinnassa pystysuuntainen musta viiru nokea, joka oli tunkeutunut halkeamasta läpi pakokaasujen mukana. En uskonut korjaushitsauksen olevan pysyvä ratkaisu, joten hankimme uuden kannen. Kaikki rempassa tarvittavat osat dokumentoin tänne foorumiin, josta etsivä sen tiedon löytää.
HansO wrote:
Sat Feb 08, 2020 22:35 pm
Tämä yanmar on kyllä yksinkertaisin kone jonka olen aukaissut. Sen takia varmaankin ne toimivat niin kauan.
Insinööritieteessä monesti toteutetaan KISS periaatetta: Keep It Simple Stupid
Ystävällisin veneily terveisin PR

Post Reply