FE 741??

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: FE 741??

Runkokosteudesta

by Guest » Mon Nov 07, 2005 13:51 pm

Hei Antti, Olen kuullut viisaammiltani, että Suomen oloissa haitallisen osmoosin raja kulkee siinä, onko rakkuloita näkyvissä. "Piilevä" osmoosi tuskin ketään hetkauttaa - ja meidän oloissa piilevät harvoin edistyvät näkyvän tasolle toisin kuin lämpimissä vesissä. Muuten suolavedellä on osmoosia hidastava vaikutus. Osmoosi murentaa lasikuiturunkoa ja jos se etenee riittävän pitkälle voi rungon lujuus olla vaakalaudalla :wink:

Re: Rungon kosteus

by Guest » Mon Nov 07, 2005 13:06 pm

Onko pursiseuroilla yleensä tällaisia mittareita? En usko, että täällä paikallisella seuralla on mittaria, jota voisin lainata. Kun kuulin ensimmäistä kertaa osmoosista ja lasikuiturutosta niin tsekkailin yhtenä keväänä Lappeenrannassa veneiden pohjia urakalla. Totesin silloin, että suurimmassa osassa veneitä on kuplia/rakkuloita pohjassa. Eipä se tunnu kenenkään menoa haittaavan. Harva varmaan edes tietää mistä on kyse.

- Antti
juhanil wrote:Suoritin viime viikolla kopun telakalla muutamien veneiden runkojen kosteus mittauksia. Löytyi runkoja, joissa mittarin neula ei värähtänytkään - näitä oli uudenpia sekä myös joitakin 70-luvun veneitä. Useissa 80-luvun rungoissa mittari hypähti keltaiselle ja monissa jopa punaiselle alueelle. Kun lasikuitu imee vain max 5-8 % vettä, niin punaisella alueella (tietää yli 15%) hyppivä kosteus voitaneen tulkita ainakin alkavaksi osmoosiksi. Jos osmoosin on alkanut rungossa, sen pysäyttäminen (katso: hotvac.com) on erittäin vaikeata. Jotenka mittaa runkokosteus (esim. Tramex) ja ole varovainen!
Terveisin - jussi

Rungon kosteus

by juhanil » Sun Nov 06, 2005 20:52 pm

Suoritin viime viikolla kopun telakalla muutamien veneiden runkojen kosteus mittauksia. Löytyi runkoja, joissa mittarin neula ei värähtänytkään - näitä oli uudenpia sekä myös joitakin 70-luvun veneitä. Useissa 80-luvun rungoissa mittari hypähti keltaiselle ja monissa jopa punaiselle alueelle. Kun lasikuitu imee vain max 5-8 % vettä, niin punaisella alueella (tietää yli 15%) hyppivä kosteus voitaneen tulkita ainakin alkavaksi osmoosiksi. Jos osmoosin on alkanut rungossa, sen pysäyttäminen (katso: hotvac.com) on erittäin vaikeata. Jotenka mittaa runkokosteus (esim. Tramex) ja ole varovainen!
Terveisin - jussi

by rpuustin » Mon Oct 31, 2005 09:36 am

Hei,

olet oikeassa vanhojen konstien toimivuudesta. Eli, kyllä silmämääräisesti pystyy luomaan varsin hyvän kuvan pohjan kunnosta. Eli, rakkulat näkyvät hyvin silmämääräisellä tarkastelulla. Kannattaa kierrellä talvisäilytyspaikoilla silmäillen veneiden pohjia. Pienen kierroksen jälkeen minäkin amatöörinä pystyn melko hyvin tunnistamaan hyvässä kunnossa olevan pohjan huonokuntoisesta.

Ns. wicking ilmiö, jossa kuitukerroksiin on jäänyt pieniä ilmakuplia, peittyy kuitenkin primer- ja myrkkymaalikerrosten alle eikä niitä välttämättä näe silmämääräisesti. Ko. kuplien kautta kuitukerroksiin imeytyy vähitellen kosteutta, joka ajan myötä muuntuu rakkuloiksi so. osmoosiksi. Em. mainitun ilmiön myötä runkoon imeytynyttä kosteutta pystyy parhaiten mittaamaan hyvätasoisella kosteusmittarilla. Mittaustulosten tulisi olla ns. vihreällä ja korkeintaan keltaisella alueella. Em. riippuu mittarin kaliboinnista ja asteikosta, mutta selviää mittarin käyttöohjeista. Eli, rungon ei tarvitse olla täysin kuiva.

Ulkona säilytettäessä talvipakkaset kuivaavat rungon hyvin ja keväisessä mittauksessa mittausarvojen pitäisi viimeistään olla normaalilla tasolla.

t. Raimo

Kosteus mittaus

by elmo » Fri Oct 28, 2005 10:33 am

Tämä kosteus mittaus ,millähän mittarillla siitä saa luotettavan tuloksen.Olen sellaisen käsimittarin kanssa juossut usean veneen pohjia mittaamassa telakalla,hyvin erillaisia tuloksia tulee vaikka varmasti moni pohja oli varmasti kunnossa.kannattaisi ehkä silmämääräisesti etsiä niitä kuuluisia rakkuloita ja sisällä haistella.

by Guest » Fri Oct 28, 2005 09:36 am

Hei,

tyyppivioista minulla ei ole tietoa. Venettä ostaessasi neuvoisin kiinnittämään huomiota, kuten yleensäkin, seuraaviin seikkoihin:

- mittaa/mittauta rungon kosteus vesirajasta alaspäin. Näin varmistut, että et joudu tekemään mittavaa remonttia pohjan lasikuiturakenteisiin. Eli, kunnossa oleva vedeneristys on ehdoton ja takaa pitkän käyttöajan. 80- luvun alun primerit ja niiden käyttö ei ollut saman tasoista kuin nykyisin.
- raakavesijäähdytteisen moottorin kannen jäähdytyskanavat menevät tukkoon 20 vuodessa, sanovat asiantuntijat. Charan kansiremontti jouduttiin tekemään tarkalleen tuolloin, jäähdytyskanavien ollessa piripintaan saakka täynnä kaikkea mahdollista moskaa. Pelkkä, jäähdytyslitkujen sisäänajo ei auta, vaan kuten Harald on muissa kommenteissa todennut, kunnollinen makeavesihuuhtelu on ehdoton juttu. Itse esim. käytän moottoria n. tunnin makealla vedellä noston jälkeen ja sen jatkeeksi laitan sitten 50%:sen pakkasnesteen estämään paikkojen jäätymisen. Eli, kysy mm. kuinka talvihuolto on tehty ja onko esim. kansi- tai peruskunnostusremonttia tehty.

Muuten normaali tarkka läpikäynti yleisen kunnon ja hinnan määrittämiseksi on luonnollisesti paikallaan.

t. Raimo

by Ana » Fri Oct 28, 2005 08:14 am

Kiitos vastauksesta. Osaatko mainita mitään 741:n tyyppivikoja/kompastuskiviä, joihin tulisi kiinnittää huomiota, jos käyn venettä katsomassa? Lisäksi kiinnostaa missä kunnossa noin yleisesti on -84 yanmar 1gm, joka on ikänsä ollut meriolosuhteissa? Pitääkö varautua vaihtoon/remppaan heti?

Mielenkiintoinen vene kaiken kaikkiaan. Jos LYS=1,05 niin sehän on enemmän kuin monella saman kokoisella.

Antti
rpuustin wrote:Hei,

meillä on ollut viisi kautta FE-741:n ja olemme olleet siihen varsin tyytyväisiä. Joka kausi olemme viettäneet vesillä 600-900 mailia, kolmena kesänä kiertäen kesälomalla Ahvenanmaan ja seikkaillen Turun saaristossa neljästä viiteen viikkoon. Eli, vene on varsin asuttava ottaen huomioon sen koko. Harvassa vastaavan kokoisessa veneessä on niin monipuoliset asumistilat kuin 741:ssä. Toki 185 cm elävää pituutta tarkoittaa, että seisomakorkeutta minulla ei ole kuin luukun kohdalla. Mutta, eipä se parranajoa häiritse, vaikka naapuriveneilijät sitä seuraavatkin.

Vene on eloisa so. vauhdikas ja reivikynnys alempana kuin 83:ssa, LYS -luvun ollessa 1.05.

Chara on hankittu lähinnä matka- ja perhepurjehdukseen, joten kilpailukokemuksia ei ole ainakaan vielä hankittu.

t. Raimo

by rpuustin » Fri Oct 28, 2005 07:57 am

Hei,

meillä on ollut viisi kautta FE-741:n ja olemme olleet siihen varsin tyytyväisiä. Joka kausi olemme viettäneet vesillä 600-900 mailia, kolmena kesänä kiertäen kesälomalla Ahvenanmaan ja seikkaillen Turun saaristossa neljästä viiteen viikkoon. Eli, vene on varsin asuttava ottaen huomioon sen koko. Harvassa vastaavan kokoisessa veneessä on niin monipuoliset asumistilat kuin 741:ssä. Toki 185 cm elävää pituutta tarkoittaa, että seisomakorkeutta minulla ei ole kuin luukun kohdalla. Mutta, eipä se parranajoa häiritse, vaikka naapuriveneilijät sitä seuraavatkin.

Vene on eloisa so. vauhdikas ja reivikynnys alempana kuin 83:ssa, LYS -luvun ollessa 1.05.

Chara on hankittu lähinnä matka- ja perhepurjehdukseen, joten kilpailukokemuksia ei ole ainakaan vielä hankittu.

t. Raimo

by Panu » Thu Oct 27, 2005 14:50 pm

Tervehdys

Käyppä katsomassa http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album110 , missä scannattu esite FE741 veneestä.

Venehän on kokoisekseen varsin tilava ja korkea. En ole koskaan kyseiselä veneellä purjehtinut, joten purjehdusominaisuuksista en voi kommentoida. Veneen suunnittelijana on aikansa kuuluisimpia Ron Holland. Pelkkä suunnittelijan nimi ei vielä takaa mitää. Kaikkihan riippuu millaisia suunnittelun ehtoja ja rajauksia on tilaajalta on veneelle asetettu.

Tiedän että näitäkin sivuja lukee säännöllisesti FE714 purjehtijoita, jotka voisivat varmasti auttaa antamalla oman panoksensa keskusteluun.

by pjtuomaa » Thu Oct 27, 2005 13:34 pm

Itse en aiheesta paljon tiedä, mutta täällä on jonkun verran kirjoiteltu fe74:stäkin. Klikkaapa tuota Haku- toimintoa ja kirjoita siihen fe74 niin jotain tietoja löytyy.

FE 741??

by Ana » Thu Oct 27, 2005 12:45 pm

Ensi kaudeksi pitäisi saada uusi vene. Millainen on tuo FE 741? Mikä on sen LYS-luku ja purjehdusominaisuudet verrattuna vastaavankokoisiin ja tyyppisiin veneisiin?

Kyllähän FE 83 ois vielä parempi, mutta kun......

Oma veneeni on vielä vedessä. Ensi viikonloppuna Saimaan saaristoon viettämään kiprakkaa syyspäivää.

Antti

Top