by Guest » Fri Oct 28, 2005 09:36 am
Hei,
tyyppivioista minulla ei ole tietoa. Venettä ostaessasi neuvoisin kiinnittämään huomiota, kuten yleensäkin, seuraaviin seikkoihin:
- mittaa/mittauta rungon kosteus vesirajasta alaspäin. Näin varmistut, että et joudu tekemään mittavaa remonttia pohjan lasikuiturakenteisiin. Eli, kunnossa oleva vedeneristys on ehdoton ja takaa pitkän käyttöajan. 80- luvun alun primerit ja niiden käyttö ei ollut saman tasoista kuin nykyisin.
- raakavesijäähdytteisen moottorin kannen jäähdytyskanavat menevät tukkoon 20 vuodessa, sanovat asiantuntijat. Charan kansiremontti jouduttiin tekemään tarkalleen tuolloin, jäähdytyskanavien ollessa piripintaan saakka täynnä kaikkea mahdollista moskaa. Pelkkä, jäähdytyslitkujen sisäänajo ei auta, vaan kuten Harald on muissa kommenteissa todennut, kunnollinen makeavesihuuhtelu on ehdoton juttu. Itse esim. käytän moottoria n. tunnin makealla vedellä noston jälkeen ja sen jatkeeksi laitan sitten 50%:sen pakkasnesteen estämään paikkojen jäätymisen. Eli, kysy mm. kuinka talvihuolto on tehty ja onko esim. kansi- tai peruskunnostusremonttia tehty.
Muuten normaali tarkka läpikäynti yleisen kunnon ja hinnan määrittämiseksi on luonnollisesti paikallaan.
t. Raimo
Hei,
tyyppivioista minulla ei ole tietoa. Venettä ostaessasi neuvoisin kiinnittämään huomiota, kuten yleensäkin, seuraaviin seikkoihin:
- mittaa/mittauta rungon kosteus vesirajasta alaspäin. Näin varmistut, että et joudu tekemään mittavaa remonttia pohjan lasikuiturakenteisiin. Eli, kunnossa oleva vedeneristys on ehdoton ja takaa pitkän käyttöajan. 80- luvun alun primerit ja niiden käyttö ei ollut saman tasoista kuin nykyisin.
- raakavesijäähdytteisen moottorin kannen jäähdytyskanavat menevät tukkoon 20 vuodessa, sanovat asiantuntijat. Charan kansiremontti jouduttiin tekemään tarkalleen tuolloin, jäähdytyskanavien ollessa piripintaan saakka täynnä kaikkea mahdollista moskaa. Pelkkä, jäähdytyslitkujen sisäänajo ei auta, vaan kuten Harald on muissa kommenteissa todennut, kunnollinen makeavesihuuhtelu on ehdoton juttu. Itse esim. käytän moottoria n. tunnin makealla vedellä noston jälkeen ja sen jatkeeksi laitan sitten 50%:sen pakkasnesteen estämään paikkojen jäätymisen. Eli, kysy mm. kuinka talvihuolto on tehty ja onko esim. kansi- tai peruskunnostusremonttia tehty.
Muuten normaali tarkka läpikäynti yleisen kunnon ja hinnan määrittämiseksi on luonnollisesti paikallaan.
t. Raimo