harald wrote:Jousella! Miten olisi tuollainen:
Tervehdys
Nykyisin eräillä moottorisahavalmistajilla kuten Stihllä on mallit, joissa on ns. easy start systeemin. Tässä järjestelmässä narusta vetämällä jännitetään jousi joka käynnistää moottorin. Helppoa ja kevyttä, eikö totta.
harald wrote: Onko kukaan teistä muuten ikinä saanut Yanmar 1GMän käyntiin käsin, veivillä? Voisiko joku opettaa miten tuo tapahtuu?
Täytyy tunnustaa, että kyllä olen saanut Yammun veivillä käyntiin, tosin vain kerran

.
Homma noin periaatteessa toimii seuraavasti:
- Otetaan kampi siis se veivi ja asetetaan se vauhtipyörän akseli päähän koloonsa.
- Testataan kevyesti mikä on oikea pyörityssuunta. Veivi toimii vain toiseen suuntaan. Jos pyörität väärään suuntaan niin kampi pyrkii ulos akselin päästä.
- Otetaan hyvä veivausasento kyykystä / polviltaan
- Toisella kädellä avataan puolipuristin ja toisella kädellä pyöritetään epätoivoisesti koneeseen vauhtia.
- Sopivassa kohdassa (mikä se sopiva nyt sitten on

), kun kammella on saanut vaudin päälle, lasketaan puolipuristin ja yritetään kynsin hampain pitää kammella vauhtia yllä.
- Kone joko hyrähtää käyntiin tai sitten EI. Yleensä siis ei.
Alkuaikoina kokeilin käynnistää koneen joka kesä kammella. Meni 15 vuotta ennen kuin onnistuin. Päätin lopettaa yrittämisen jatkossa ensimmäisen onnistumisen jälkeen. Toivon hartaasti, etten ole koskaa tilanteessa missä kammella on pakko onnistus. Voi tulla ahdistus.
Ei tuo puolipuristin kuitenkaan ole aivan turha kapine. Jos akut ovat syystä tai toisesta huonolla virralla taikka vain tyhjentyneet itsestään ja virta ei oikein riitä kunnolla startille, voi puolipuristimella saada koneen pyörimään starttia käyttäen ja a'vot kone yleensä hörähtää käyntiin

.