Rullagenoa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rullagenoa

Re: Rullagenoa

by olpalon » Sun Oct 20, 2024 00:19 am

Hyväksi todettu rake on aika reilu näissä vehkeissä. Mittaa keulastaagin pituus tapista tappiin ja jos se on hyväksi havaitun mittainen, niin sitä voi hyvin kokeilla etummaiseen kiinnityspisteeseen ilman, että suorituskykyyn tulisi sen suurempaa kuoppaa.

Re: Rullagenoa

by Janne Nieminen » Sat Oct 19, 2024 10:22 am

Aivan. Olen purjehtinut hakaspurjeella viimeksi 90-luvulla ja unohdin tuon kokonaan. Eihän se rake harmitusta aiheuta, lähinnä mietin, onko siitä jotain haittaa. Erohan ei maston huipussa kovin suuri ole, mutta silti voisi ensi kesänä laittaa päävantteihin togglet ja kokeilla, saisiko kiinnityksen siirrettyä oikeaan kohtaan.

Re: Rullagenoa

by olpalon » Fri Oct 18, 2024 18:43 pm

Meillä on S100 etummaisessa ja mahtuu olemaan. Taaempi on alunperin hakaspurjeen "alaklipsutinta" :D varten. Jos ei nykyinen rake ole suurta harmitusta aiheuttava, niin antaisin olla noin.

Re: Rullagenoa

by Janne Nieminen » Fri Oct 18, 2024 12:40 pm

Kysymys, joka nousi taas mieleeni, kun katselin kesän kuvia.

Kannella olevassa etustaagin kiinnityshelassa on kaksi vaihtoehtoista kiinnityspistettä. Meillä rullalaite on ollut aina kiinni taaemmassa reiässä. Näin oli valokuvien perusteella jo edellisellä omistajalla. Etummaisessa reijässä rullalaitteen rumpu tulisi todella lähelle keulakaiteen askelmaa, ja oletin tässä on ehkä pyritty estämään sen tahatonta potkimista. Vasta kuluneen kauden aikana aloin tarkemmin miettiä, mikä vaikutus tuolla on veneen trimmaamiseen.

Laiturissa otetuista kuvista näkee, että rakea on aika paljon. Toisaalta edellisen omistajan veneeseen vaihtama uusi moottori on selvästi alkuperäistä painavampi ja nostaa keulaa. Se vähän vaikeuttaa todellisen kallistuksen arvioimista. Toinen huomio on, että puomin pää tulee tiukassa kryssissä hyvin alas, ja maston kallistushan vaikuttaa tähänkin, ainakin vähän.

Eli mitenkä asiaan pitäisi suhtautua? Onko tuo taaemman kiinnityksen käyttö rullalaitteen kanssa ylipäätään yleinen käytäntö? Edellisen omistajan vaihtamat päävantit on mitoitettu niin niukaksi, että kiinnittäminen etummaiseen reikään ei ehkä onnistu. Toisaalta alavanttien uusiminen on kuluvan talven listalla ja samallahan ne uusii kaikkikin, jos asialla on merkitystä. Tai voihan sinne laittaa vaikka togglet väliin, jos se riittäisi.

by harald » Fri Dec 12, 2014 23:27 pm

Rulla-laitteita tuntematta niin helpompi se on varmaan tosiaan jatkaa lyhyttä kuin lyhentää liian pitkää?

by smaigels » Fri Dec 12, 2014 20:50 pm

Ja kiitti linkeistä. Äkkiseltään derivoituna 5cm lisää etustaagia tekee 1° kallistusta taaksepäin, eikö totta?

by smaigels » Fri Dec 12, 2014 20:47 pm

Jos pin to pin mitta on 869 tai 864cm niin paljonko Haraldilla on rakea? Mun Celinassa mitta oli 851 ja mietin tässä meniskö pahasti metsään jos laitan etustaagin mitaksi esim 859cm. Eli haittaako jos ton keulaharuksen mitaksi tempasee jonkun hyvältä kuulostavan keskiarvon 858-860? Sitähän voi sitten tarvittaessa jatkaa jos innostun joskus kunnolla hifistelenään

by harald » Wed Dec 10, 2014 16:24 pm

Ei osaa sanoa tähän hätään, mutta nuo kannattaa ehkä lukae läpi myös;

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... =keulaharu*

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... =keulaharu*

Meillä taitaa olla pin-to-pin mitta 864 cm. Tai 869 cm.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=12615

by smaigels » Wed Dec 10, 2014 15:55 pm

Morjes ja kiitos kommenteista,

Tavoitteena on saada masto samaan kulmaan, kuin missä se oli viime kesänä. Mulla toi rake tuntuu vaihtelevan vähän vuodesta toiseen, mutta tosiaan viime kesänä tuntui riki olevan sellaisessa tällingissä että välistä piti kryssiessä vähän toppuutella. Toinen tavoite on maksimoida purjepinta-alaa ja saada purjeen helma mahdollisimman lähelle kantta, kuten se on ollut nykyisissäkin keulapurjeissa. Danielan ratkaisu vaikuttaa hyvältä, mutta luulen että allekirjoittaneen skillsit ei riitä vastaavanlaisen konstruktion väsäämiseen.

Selasin nyt jälkeenpäin forumia ja monessa FE83:ssa on ollut tuo Furlex 100. Päädyin Furlex 50:seen 5mm etustaagilla koska Seldenin prosyyrissä luvataan tuon riittävän max 2,5 tonniseen osatakilaveneeseen. Performanssipuoli on luonnollisesti tärkeää, mutta ajattelin ens kesänä mahduttaa kuusihenkisen perheen tähän jahtiin jolloin purjepussit jää kotiin.

Mutta tosiaan, tässä ketjussa on etustaagin mitaksi annettu tähän mennessä 854, 852 ja omani oli n.851cm. Lisäksi Artsi kirjoitti Furlexin ohjeen voivan olla hieman alakanttiin, joten ei pahasti mene pieleen jos mitoitan ton rullalaitteen 854cm mittaiseksi. Ottakaa kantaa, sunnuntaina rupean leikkelemään vaijeria...

by Artsi » Wed Dec 10, 2014 10:34 am

Furlexin ohjeen mukaan tahtoo rakea tulla liian vähän. Usein näkee veneitä, joissa masto on jopa muutaman asteen etukenossa (auttaa tietysti spinnuajossa!) :lol:
Muistaakseni pelkkä etustaagin mitta ei riitä, vaan pitää ottaa myös mahdollisen vanttiruuvin (yleensä FEneissä on vanttiruuvi myös keulassa, tosin turhaan) pituus sen "normaalisäädöllä", josta yhteenlasketusta pituudesta sitten vähennetään rullan vaatima osuus. Itse lisäisin siihen vielä pari-kolme senttia, jotta masto varmuudella ei jää etukenoon. Vanttiruuvien säädöt kyllä riittävät melkoiseen rakeen: kts Danielan albumista.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album495

Meillä Furlex 100 on upotettu kanteen niin syvälle, kuin pystyy, joten en pysty auttamaan mitoituksessa, varsinkin kun vene talvehtii koemielessä masto paikallaan, mutta tällä hetkellä meillä mahtuu (tosin hieman omalaatuisilla virityksillä) rullaamaan täysikokoisen 155prosentin genoan, eli etustaagi on piiiiitkä, eikä silti lopu sivuvanttiruuvien säätö kesken.
Furlex 50 on varmaan hyvä hankinta, jos ostit sen 5mm:n vaijerilla, joka nykyisin kelvannee jopa luokkasääntöön aiemman 6mm:n tilalle. Varsinkin kilpapurjehdusta ajatellen ohuempi yhden liikkiuran profiili parantanee suorituskykyä. Turhanpäiväinen tuplaprofiili huonontaa aina jomman kumman halssin kryssiä ja "lankoihin" ajo on vaikeaa. :evil:

Keulaharuksen mitta

by smaigels » Tue Dec 09, 2014 13:09 pm

Tervehdys Finn Express 83 purjehtijat,

Onko tähän vanhaan keskusteluaiheeseen tullut uusia mielipiteitä. Ostin rullalaitteen FE83:seen ja tässä rouvan kanssa mittasin etustaagin pituudeksi 851cm +/-1cm. Tämä mitta on siis keulaharuksen reikien välinen mitta, eli vanttiruuvin alimmasta reiästä vaijerin yläpään reikään.

Rullalaitteen mitoituksessa on käsittääkseni yksi yritys ja jos jää liian lyhyeksi niin voi harmittaa. Rullalaite on mallia Selden Furlex 50s ja jos jollain on kokemusta ko. vempaimen asennuksesta kuuntelen kokemuksia herkällä korvalla.

by harald » Sun Dec 19, 2004 20:40 pm

Minä en ole keulaharustamme mitannut (vielä), mutta genoan hankintaan
mittasin tarkasti kiinnityslenkkien välit ja niitten mitta oli 844cm kun
maksimi etuliikin mitta LYSissä on 845. Tuohon kun laittaa 4cm sakkelia
halssikulmaan ja noin 4cm solmua/hakaa falliin niin ollaan jo aika lähellä
tuota mainitsemaasi tai oikeammin 852cm. Kun haruksen kiinnityspiste
on vielä pari senttiä fallin pylpyrää korkeammalla niin aika lähellä ollaan
samoissa mitoissa.

Muille ohjenumeroksi olisi varmaan helpoin kertoa suoraan tuo keula-
haruksen reikien välinen mitta, näin ei jäisi tilaa tulkintoihin mittaustavasta,
veneen kellumisasennosta jne jne. Pitänee mennä mittaamaan se meidän
keulaharus kuinka pitkä se on...

Etuharuksen mitta

by vieras » Sun Dec 19, 2004 20:29 pm

Terve,

Mittasin ihan mielenkiinnosta oman FE-83:n etuharuksen ja sain mitaksi 854 cm. Rakea en ole mitannut mutta en ole nähnyt kotisatamassa montakaan venettä, jossa takanojaa olisi enemmän. Olisi mielenkiintoista saada muidenkin FE-83:ten vastaavia mittoja, ollaanko edes samalla metriluvulla.

t. Arto

by harald » Mon Dec 13, 2004 21:50 pm

Mutta eikö rullaa asentaessa tarvitse lyhentää keulaharusta, jolloin sen
mitta menee uusiksi? Mitenkään helppoa tuo ei kyllä ole.. Mutta joo,
jos haluaa että rullapurjeella riki on samassa takanojassa niin pitäisi
lähteä siitä mikä on nykyisen haruksen pituus. Siitä sitten otetaan pois
sen verran haruksesta mitä rullalaite vie, asennetaan ja silloin pitäisi
takanojan olla sama.

Charlottassa me kaadetaan aika riki syksyisin niin että keulaharuksen
säätöön ei kosketa yhtään, näin rake eli takanoja on sama vuodesta
toiseen. Jos tätä menetelmää on käyttänyt niin on ehkä, kuten Panukin
mainitsi, helpointa mitata se keulaharuksen pituus reiästä reikään nyt
kun se on vielä vaakatasossa.

Mutta tietääkseni rullalaitteita on montaa eri ja niittenkin asennusohjeet
varmaan vaihtelevat jopa saman mallin sisällä joten valmistaja/myyjä on
varmaan iloinen jos saa auttaa tässä asiassa. Ei kannata luottaa meihin
tässä forumissa kun me ei veneestä, laitteesta, mallista eikä rulla-
laitteista yleisestikään välttämättä mitään tiedetä :)

Re: Rullagenoa

by Panu » Mon Dec 13, 2004 17:37 pm

vieras wrote:Ostin FE83:een uuden rullagenoan ja asennusohjeita tutkiessani huomasin, että etuharuksen tarkka mitta pitäisi mitata ensin vanhalla haruksella ja vasta sen jälkeen pystyy uuden systeemin kokoamaan sopivan mittaiseksi. Olisiko kenelläkään etuharuksen mittaa tiedossa vai pitääkö se mitata joka veneellä erikseen?
Tervehdys

Kyseinen mittahan muuttuu sen mukaan kuinka paljon sinulla on mastossa takanojaa, eli rakea. Ei liene näin talviaikaan kovin vaikeaa mitata keulaharuksen pituutta, kun masto on sopivasti valmiiksi vaaka-asennossa.

Top