by Viljami » Tue Jun 17, 2025 13:57 pm
Hei,
Olen uusi jäsen foorumilla. Ostin keväällä 2025 Finn Express 83:n, sisätilojen osalta tässä mallissa oli selkänojien takana liukukaapit ja pentteri oli sen verran leveä, että pentterin alle ulottuva punkka sopii max 180cm henkilölle.
Veneen kunnostuksen aikana erilaisia vaurioita alkoi ilmetä melkolailla ympäri venettä. Vuotoja sisään löytyi yhteensä 11 paikasta, mm:
- 3kpl kaidetolppien jalkoja tullut kannesta läpi
- molemmat ikkunat
- keulan kattoluukku
- kaapeleiden läpiviennit
- sattumanvaraiset reiät esim ruvauksista sandwich tai seinärakenteisiin
Lopputuloksena veneen sisätilat olivat päässeet vuosien mittaa niin pahasti kastumaan, että vene oli käytännössä kauttaaltaan käyttökelvoton sisältä. Sen sijaan veneen pohja/köli ja peräsin on vasta peruskorjattu Topboatilla. Moottori uusittu 2017 ja purjeet uusittu 2019. Eli ulkoa kaunis, sisältä mätä.
Päätin purkaa veneen sisältä käytännössä täysin verhoilumateriaalista sekä kaikista ei runkoon lasikuidutetuista puuosista (myös osasta lasikuidutetuistakin). Homeiset patjat lensi myös kaatopaikalle.
Toistaiseksi olen uudistamiseen käyttänyt noin 230h aikaa + kaveri ollut apuna n. 50h. Alla jo tehdyt hommat:
- Laipioiden ja muiden kiinteiden puuosien hionta, pohjamaalaus ja maalaus. Päätettiin laittaa ranttaliksi ja maalattiin siis kaikki laipiot ym. Puupintaa jää listoihin, tukikahvoihin + toki turkkilevyt ja portaat. Nämä myös kauttaaltaan hiottu ja lakattu (tai viimeistelyä vailla)
- Pentteri purettu kokonaan
- Wc ja septijärjestelmät kokonaan uusiksi + pohjan läpivienti. Vaikka käyttöä sille ei ole tarkoitus tulla, niin päätin mielummin uusia uuden läpiviennin, kuin alkaa kuiduttamaan umpeen reikää.
- Vesijärjestelmät (säiliö, pumput, hanat jne uusiksi). Ilmeisesti alkuperäinen vesisäiliö (joka oli kyllä erinomaisen muotoinen) oli pohjasta niin haperoksi mennyt, että sormella olisi voinut painaa läpi
- Sisätilojen sähköt, valot, radiot ym purin pois.
- Sisätilan verhoilu (muovikumilta PVC verhoilumatskua kontaktiliimalla seinään, oli muuten todella ärsyttävää hommaa
anopinlaatikon pohjalevyn vaihto
- uudet ikkunat ja kattoluukun irroitus ja uudelleenasennus
- kattoventtiilien poisto
- ruffin katon sandwich rakenteesta n. 60cm x 60cm delaminoituneen alueen avaus, korjaus.
- kaidetolppien jalkojen tekemien reikiän lasikuidutus
- sandwich rakenteen avaus ja vettyneen balsan poisto useilta eri alueilta, joissa jostain reiästä päässyt kapilaarisesti kulkeutumaan vettä sinne ja tänne
- uudet patjat päällisineen + selkänojat
Vielä on toki matkaa jäljellä, tekemättä:
- Sähköt uusiksi + akusto (vuodelle 2026) veneen hupiakku pimeänä, mennään tämä vuosi ilman sähköjä
- kannen heloitus uusiksi (tai oikeastaan kiinnittämisiä vailla)
- sitloodasta päin honkia asennettujen tiikkirimojen poisto, ja varmaan täytyy avata penkkien lasikuidut, kuivattaa sisältä ja lasikuiduttaa taas kiinni. (menee ensivuoteen)
- pentterin rakentaminen
- katon/seinän saumaan listojen tekeminen
- lämppärin ym varustelun takaisinasennus
- ilmanvaihtoventtiilien asennus
Laitan kommentteihin muutamia kuvia projektista.
Olisiko teillä antaa tässä vaiheessa vinkkejä tai ideoita seuraaviin aiheisiin liittyen:
- Mitä huomioisit pentteriä suunnitellessa ja toteuttaessa? Nyt on ns. puhdas pöytä mistä lähteä. Onko jotain vinkkejä mitä kannattaisi huomioida tai tehdä?
- Miten toteuttaisit ilmanvaihdon? Kannattaako laittaa aurinkokennotuulettimin varustettuja venttiilejä, vai normaaleja jne. Miten sijoittaisit? Nyt on wc:n päällä + salongin katossa venttien reiät, mietin onko ihan turha laittaa niihin aurinkokennotuulettimet kun ovat vierekkäin, mutta toisaalta jos vain toinen on, niin ottaako sitten korvausilman siitä naapurista. Pitäisikö esim keulaluukkuun saada myös korvausilmaventtiili? entä perälaatikkotilaan?
Mitä muita ajatukseja, vinkkejä, yms mieleen tulee? Nyt kun on kaikki vielä aika revällään, niin jos jonkinlaiset muutokset mahdollisia.
Hei,
Olen uusi jäsen foorumilla. Ostin keväällä 2025 Finn Express 83:n, sisätilojen osalta tässä mallissa oli selkänojien takana liukukaapit ja pentteri oli sen verran leveä, että pentterin alle ulottuva punkka sopii max 180cm henkilölle.
Veneen kunnostuksen aikana erilaisia vaurioita alkoi ilmetä melkolailla ympäri venettä. Vuotoja sisään löytyi yhteensä 11 paikasta, mm:
- 3kpl kaidetolppien jalkoja tullut kannesta läpi
- molemmat ikkunat
- keulan kattoluukku
- kaapeleiden läpiviennit
- sattumanvaraiset reiät esim ruvauksista sandwich tai seinärakenteisiin
Lopputuloksena veneen sisätilat olivat päässeet vuosien mittaa niin pahasti kastumaan, että vene oli käytännössä kauttaaltaan käyttökelvoton sisältä. Sen sijaan veneen pohja/köli ja peräsin on vasta peruskorjattu Topboatilla. Moottori uusittu 2017 ja purjeet uusittu 2019. Eli ulkoa kaunis, sisältä mätä.
Päätin purkaa veneen sisältä käytännössä täysin verhoilumateriaalista sekä kaikista ei runkoon lasikuidutetuista puuosista (myös osasta lasikuidutetuistakin). Homeiset patjat lensi myös kaatopaikalle.
Toistaiseksi olen uudistamiseen käyttänyt noin 230h aikaa + kaveri ollut apuna n. 50h. Alla jo tehdyt hommat:
- Laipioiden ja muiden kiinteiden puuosien hionta, pohjamaalaus ja maalaus. Päätettiin laittaa ranttaliksi ja maalattiin siis kaikki laipiot ym. Puupintaa jää listoihin, tukikahvoihin + toki turkkilevyt ja portaat. Nämä myös kauttaaltaan hiottu ja lakattu (tai viimeistelyä vailla)
- Pentteri purettu kokonaan
- Wc ja septijärjestelmät kokonaan uusiksi + pohjan läpivienti. Vaikka käyttöä sille ei ole tarkoitus tulla, niin päätin mielummin uusia uuden läpiviennin, kuin alkaa kuiduttamaan umpeen reikää.
- Vesijärjestelmät (säiliö, pumput, hanat jne uusiksi). Ilmeisesti alkuperäinen vesisäiliö (joka oli kyllä erinomaisen muotoinen) oli pohjasta niin haperoksi mennyt, että sormella olisi voinut painaa läpi
- Sisätilojen sähköt, valot, radiot ym purin pois.
- Sisätilan verhoilu (muovikumilta PVC verhoilumatskua kontaktiliimalla seinään, oli muuten todella ärsyttävää hommaa
anopinlaatikon pohjalevyn vaihto
- uudet ikkunat ja kattoluukun irroitus ja uudelleenasennus
- kattoventtiilien poisto
- ruffin katon sandwich rakenteesta n. 60cm x 60cm delaminoituneen alueen avaus, korjaus.
- kaidetolppien jalkojen tekemien reikiän lasikuidutus
- sandwich rakenteen avaus ja vettyneen balsan poisto useilta eri alueilta, joissa jostain reiästä päässyt kapilaarisesti kulkeutumaan vettä sinne ja tänne
- uudet patjat päällisineen + selkänojat
Vielä on toki matkaa jäljellä, tekemättä:
- Sähköt uusiksi + akusto (vuodelle 2026) veneen hupiakku pimeänä, mennään tämä vuosi ilman sähköjä
- kannen heloitus uusiksi (tai oikeastaan kiinnittämisiä vailla)
- sitloodasta päin honkia asennettujen tiikkirimojen poisto, ja varmaan täytyy avata penkkien lasikuidut, kuivattaa sisältä ja lasikuiduttaa taas kiinni. (menee ensivuoteen)
- pentterin rakentaminen
- katon/seinän saumaan listojen tekeminen
- lämppärin ym varustelun takaisinasennus
- ilmanvaihtoventtiilien asennus
Laitan kommentteihin muutamia kuvia projektista.
Olisiko teillä antaa tässä vaiheessa vinkkejä tai ideoita seuraaviin aiheisiin liittyen:
- Mitä huomioisit pentteriä suunnitellessa ja toteuttaessa? Nyt on ns. puhdas pöytä mistä lähteä. Onko jotain vinkkejä mitä kannattaisi huomioida tai tehdä?
- Miten toteuttaisit ilmanvaihdon? Kannattaako laittaa aurinkokennotuulettimin varustettuja venttiilejä, vai normaaleja jne. Miten sijoittaisit? Nyt on wc:n päällä + salongin katossa venttien reiät, mietin onko ihan turha laittaa niihin aurinkokennotuulettimet kun ovat vierekkäin, mutta toisaalta jos vain toinen on, niin ottaako sitten korvausilman siitä naapurista. Pitäisikö esim keulaluukkuun saada myös korvausilmaventtiili? entä perälaatikkotilaan?
Mitä muita ajatukseja, vinkkejä, yms mieleen tulee? Nyt kun on kaikki vielä aika revällään, niin jos jonkinlaiset muutokset mahdollisia.