by harald » Mon Oct 04, 2004 10:18 am
Kyllä se kiinteälapaisen vastus on luokkaa monta solmun kymmenystä
kryssillä. Veneen eteenpäin vievä voima kryssillä on vain noin 30kg
(Brummer, WB-sails, puolitonnari kyseessä). Jos ajattelee miten
paljon esimerkiksi sanko yli viiden solmun nopeudessa vetää sitä
narua niin saa kyllä jonkinlaisen käsityksen vastuksesta.
Kryssillä sitten taas kasvanut vastus vie venettä alaspäin joten voisin
arvailla että kiinteällä potkurilla saattaa kryssikulma olla jopa yli 10°
huonompi kuin taittuvalapaisella.
Arvauksihan nämä tosin ovat. Ei olla testattu itse.
Kyllä se kiinteälapaisen vastus on luokkaa monta solmun kymmenystä
kryssillä. Veneen eteenpäin vievä voima kryssillä on vain noin 30kg
(Brummer, WB-sails, puolitonnari kyseessä). Jos ajattelee miten
paljon esimerkiksi sanko yli viiden solmun nopeudessa vetää sitä
narua niin saa kyllä jonkinlaisen käsityksen vastuksesta.
Kryssillä sitten taas kasvanut vastus vie venettä alaspäin joten voisin
arvailla että kiinteällä potkurilla saattaa kryssikulma olla jopa yli 10°
huonompi kuin taittuvalapaisella.
Arvauksihan nämä tosin ovat. Ei olla testattu itse.