by FE-Sillanpää » Mon Mar 09, 2015 14:57 pm
Olli wrote:nikkem wrote:Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.
Keulaluukku on siitä näppärä, että piuhan saa mukavasti rantaan, kun yleensä tulee keula edellä ajettua laituriin. Mulla oli kuitenkin ongelmia, kun liitin kastui aina kun ajoi aallosta läpi. Se piti sitten aina kuivata huolella ennen kytkemistä, ettei laukonut laiturin vikavirtasuojaa.
Asensin sitten vaatekaapin kohdalle ruffin kylkeen läpällisen pistokkeen, joka on pysynyt paremmin kuivana. Tossa Clixissä taitaa tulla mukana vähän laadukkaampi liitin, joka saattaa pitää veden paremmin ulkopuolella, mutta esim. Bilteman liittimet on syytä asentaa kuivaan paikkaan.
Keulaboxin kosteus on niin suurta, että teki mieli välttää minkäänlaisen sähköliitoksen tekemistä sinne. Ostin pitkän roikan ja katkaisin naaraspään pois. Sen sai vedettyä keulaboxista pienen läpiviennin kautta mihin tahansa veneen sisälle kuivaan paikkaan suoraan vikavirtasuojalle. Siis yhtään liitosta ei veneen keulaosaan jäänyt, eikä ainakaan kosteaan boxiin.
Tuon asennuksen TI-henkisyys (lue: mahdollinen sääntöjen vastaisuus) on siinä, että johtohan on kiinteästi asennettu boxin ja vikavirtasuojan välillä. Kiinteisiin asennuksiin tulee käyttää yksisäikeistä johtoa ainakin rakennuksissa. Mutta sen käyttö on riskialtista jos johto ei oikeasti ole kiinteä vaan voi liikkua joiltain osin, kuten runkoa vasten pilssin reunaa pitkin vedettynä on mahdollista. Näin siis tulkitsin turvallisemmaksi ratkaisuksi valovirran kulkemisen veneen sisällä keulasta keskilaivaan monisäikeisessä johdossa kuin yksisäikeisessä.
Mitä mieltä tästä olette, insinöörit?
[quote="Olli"][quote="nikkem"]Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.[/quote]
Keulaluukku on siitä näppärä, että piuhan saa mukavasti rantaan, kun yleensä tulee keula edellä ajettua laituriin. Mulla oli kuitenkin ongelmia, kun liitin kastui aina kun ajoi aallosta läpi. Se piti sitten aina kuivata huolella ennen kytkemistä, ettei laukonut laiturin vikavirtasuojaa.
Asensin sitten vaatekaapin kohdalle ruffin kylkeen läpällisen pistokkeen, joka on pysynyt paremmin kuivana. Tossa Clixissä taitaa tulla mukana vähän laadukkaampi liitin, joka saattaa pitää veden paremmin ulkopuolella, mutta esim. Bilteman liittimet on syytä asentaa kuivaan paikkaan.[/quote]
Keulaboxin kosteus on niin suurta, että teki mieli välttää minkäänlaisen sähköliitoksen tekemistä sinne. Ostin pitkän roikan ja katkaisin naaraspään pois. Sen sai vedettyä keulaboxista pienen läpiviennin kautta mihin tahansa veneen sisälle kuivaan paikkaan suoraan vikavirtasuojalle. Siis yhtään liitosta ei veneen keulaosaan jäänyt, eikä ainakaan kosteaan boxiin.
Tuon asennuksen TI-henkisyys (lue: mahdollinen sääntöjen vastaisuus) on siinä, että johtohan on kiinteästi asennettu boxin ja vikavirtasuojan välillä. Kiinteisiin asennuksiin tulee käyttää yksisäikeistä johtoa ainakin rakennuksissa. Mutta sen käyttö on riskialtista jos johto ei oikeasti ole kiinteä vaan voi liikkua joiltain osin, kuten runkoa vasten pilssin reunaa pitkin vedettynä on mahdollista. Näin siis tulkitsin turvallisemmaksi ratkaisuksi valovirran kulkemisen veneen sisällä keulasta keskilaivaan monisäikeisessä johdossa kuin yksisäikeisessä.
Mitä mieltä tästä olette, insinöörit?