1GM:n vaihdelaatikon irroitus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: 1GM:n vaihdelaatikon irroitus

by Artsi » Mon Sep 23, 2013 20:54 pm

Uskon,että olet oikeassa. Halusin kuitenkin varmistaa, ettei vuotoa syntyisi kun kautta oli vielä pari kuukautta jäljellä :roll: . Jos laatikon vaihtaa telakalla, kannattaa ne stefat joka tapauksessa vaihtaa. Ainakin meillä vettä tihkuu sisään (ja öljyä ulos, varsinkin peruuttaessa) ennen kansiremontin yhteydessä tehtyä tiivisteiden vaihtoa. Siitä tulee jonkin verran lisätyötä, mutta ei tee remontista mitenkään ylivoimaista suorittaa ilman sen kummempaa tekniikan koulutusta. Peruspähkäilyllä pärjää mainiosti :D

by Panu » Mon Sep 23, 2013 17:08 pm

Tervehdys

Meillä laatikko otettiin anopinlokeron kautta pois irrottamatta konetta. Akselia joutuu hieman siirtämään taaksepäin. Kyllä stefat sen akselin siirtämisen kestää. Stefojahan on kaksi veden puolella ja sisäpuolella yksi, lisäksi öljykylpy voitelee kokonaisuutta. Jos ei kestä niin on hyvä aika uusia nekin. Sitä paitsi kausihan on jo lopuillaan, eikä mahdollinen tiivisteiden "vaurio" lomaa pilaa taikka venettä heti upota.

by Artsi » Mon Sep 23, 2013 15:39 pm

Laatikon irroitus on kaikenkaikkiaan melko helppo operaatio. Se mahtuu ainakin meillä pistopunkan huoltoluukusta. Tosin meillä luukku on omatekemä, eikä välttämättä saman kokoinen kuin muilla. Laatikko on myös erittäin kevyt , eli punttisalille ei tarvitse lähteä sitä varten. Mielestäni ainoa "vaarallinen" asia on akselin työntäminen taaksepäin. Jonkinlaisena vaarana saattaa olla tiivisteiden vaurioituminen, joka tietysti veneen ollessa vesillä ei ole toivottavaa. Päädyinkin irrottamaan myös koneen pukkeineen alustasta ja siirtämään sitä eteenpäin tarvittavat 6-10cm. Siitä kertyi puolisen tuntia ylimääräistä ruuvaamista. Kaikkineen laatikon vaihtoon kului pari tuntia, eikä ollut todellakaan vaikea homma. :D Kannatta kuitenkin varustautua hyvillä työkaluilla. Ainakin hyvälaatuinen räikkäväänniin pitkällä jatkovarrella on tarpeen alempien pulttien irroituksessa.

by Cage » Mon Sep 23, 2013 11:11 am

Arvasin, että joku tätä on jo aikaisemmin touhunnut. Pitääkin tutkailla noita loistavia kuvia illalla.

by Olli » Mon Sep 23, 2013 11:03 am

Vastaan, vaikka mulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä konetyypistä... Yleensä kuitenkin kannattaa kaikki projektit aloittaa selaamalla Marikon projektialbumia...

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 457&page=1

1GM:n vaihdelaatikon irroitus

by Cage » Mon Sep 23, 2013 10:57 am

Onko kenelläkään kokemusta 1GM:n vaihdelaatikon irroittamisesta? Mitä tulee huomioida? Saiko vaihdelaatikon säilytysboksin huoltoluukusta ulos tai mitä kautta se otettiin?

Top