Vanttien kiinnityksestä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vanttien kiinnityksestä

by Cage » Thu Jun 09, 2016 09:38 am

Cage wrote:Mites muuten voimat ylä- vs. alavanttien kohdalla? Kumpiin tulee isommat voimat? Ylävantitahan vedetään todella kireälle, mutta Rig-manista sanottiin että alavantteihin tulee huomattavasti isommat voimat kuin ylävantteihin. Missä suhteessa nuo vois Feneessä olla suunnilleen?
Joakim, olisko sulla tästä tietoa? :D

by Cage » Tue Jun 07, 2016 12:07 pm

Mites muuten voimat ylä- vs. alavanttien kohdalla? Kumpiin tulee isommat voimat? Ylävantitahan vedetään todella kireälle, mutta Rig-manista sanottiin että alavantteihin tulee huomattavasti isommat voimat kuin ylävantteihin. Missä suhteessa nuo vois Feneessä olla suunnilleen?

by Cage » Mon Jun 06, 2016 21:58 pm

Mielenkiintoista. Kävin tänään penkomassa meidän rusteja ja tarkistin niitä ennen uusien vanttien asentamista. Meillä vm -81 -mallisessa on vain salongin puolella rustien "jatke", eli se rauta joka menee laipiota pitkin ja josta menee pultit läpi. Etupuolella on meillä on mutterien alla prikat, jotka viime vuonna vaihdoin paljon aikaisempia isommiksi. Olen luullut, että uudemmissa vuosimalleissa on tuo "jatke" molemmilla puolilla ja että ne on hitsattu kiinni rustirautojen alla oleviin levyihin. Tätä keskustelua ja Danielan albumia (http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _kiinnitys) tarkastellessani huomasinkin että myös uudemmissa näyttäisi olevan vain yksi hitsaussauma. Mutta, erona on se, että meillä on tuo hitsaussauma salongin puolella ja Danielassa se näköjään on WC-kaapissa ja vaatekaapissa. Danielassa salongin puolella oleva rauta ei ole rustin alla olevassa levyssä kiinni.

Mikäköhän on aikoinaan ollut syy siihen että näitä rustirautojen tukirautoja on muutettu? Kumpikohan versio on parempi? Tai onkohan niitä asennettu ihan miten sattuu? Olisko kukaan sopivasti menossa veneelle ja voisi katsoa?

Itse mietin L-muotoisen raudan teettämistä, jolla saisi meillä myös etupuolen kiinnitettyä laipioon. Tulisi siis niin, että L:n lyhyeen osaan porattaisiin reiät rustien pulteille ja pitkään osaan laipiosta läpi meneville pulteille. Ainoa ongelma on, että rustien pultit eivät ole tähän tarpeeksi pitkiä, vaan pitäisi löytää samankokoiset rustit pidemmillä pultteilla. Ja sitten tulee tietysti se vakkari homma, että onkohan järkevää lähteä muuttamaan jo 35v toiminutta järjestelmää ja onnistuukohan siinä vaan aiheuttaan jotain suunnittelematonta ylläriä?

by harald » Tue Jul 30, 2013 21:01 pm

Tuli tuossa vanttiruuvin suojusten asennuksen aikana otettua puukko kauniiseen käteen (tai no, ei se vanttiruuvin kiristämisen jälkeen niin kaunis enää ollut) ja kiristettyä ainakin tuota paaran puolen taaimmaista rustia.

Jos taaimmaisen rustin silmukka on kallellaan eteenpäin, ja etummainen rusti on pari senttiä sisempänä niin tuostahan voi kyllä tosiaan saada sen käsityksen että ylävantin pitäisi sittenkin olla sisemmässä/etummaisessa, ja alavantin tuossa taaimmaisessa. Ellei muuta, niin tuolla saisi sen hervottoman genoan skuuttikulman edes vähän vähennettyä. Tai vähän muotoa genoan alaosaan vaikka se onkin skuutattu ylävanttiin kiinni.

Pitäisi uskaltaa kokeilla.

edit: paitsi että meillä on kyllä ne rustit -82 mallisessa köli-linjan suuntaisina;

Image

by avoipio » Wed May 15, 2013 22:45 pm

Hyvä idea, taidanpa toteuttaa. Tuli kyllä ostettua jo Wichardin lenkki, mutta vain yksi kokeeksi. Eiköhän sille jotain käyttöä löydy.

by harald » Wed May 15, 2013 21:19 pm

If it works, don't fix it.

En laittaisi hirveästi muutoksia peräkanaa tuohon rakenteeseen, joka on kuitenkin toiminut ihan ok 30 vuotta. En myöskään huolestuisi niin hirveästi toispuoleisesta latan kannatuksesta hitsillä, kun vertaan esim. vaijerin vahvuuteen. Joku muu kohta prakaa kyllä ennen kuin tuo rusti menee.

by Panu » Wed May 15, 2013 18:42 pm

avoipio wrote:Ajattelin ensin, että ne on vain asennettu väärin, mutta porausreiät eivät ole neliössä eikä kääntäminen siis onnistu. Lienee niin, että' edellinen omistaja on vaihtanut kiinnikkeet ja saanut kallistetun mallin. Ei ole huomannut tai välittänyt asiaa korjata. Tiedä tuosta.
Tervehdys

Tuli tuossa mietintämyssystä täysin "älyvapaa" ajatus. Käännä tuo etummainen kiinnike, siten että se on kallellaan taakse päin. Näin rustien alla olevaan teräkseen syntyisi molempiin päihin kiinnikkeistä momentti, joka pyrkisi vastustamaan tuon alusraudan taipumista rikirasitusten alla. :roll:

by avoipio » Wed May 15, 2013 14:25 pm

Ajattelin ensin, että ne on vain asennettu väärin, mutta porausreiät eivät ole neliössä eikä kääntäminen siis onnistu. Lienee niin, että' edellinen omistaja on vaihtanut kiinnikkeet ja saanut kallistetun mallin. Ei ole huomannut tai välittänyt asiaa korjata. Tiedä tuosta.

by Artsi » Mon May 13, 2013 09:13 am

Kappas perhanaa :shock: . Kyllä mulla on kiinnikkeet suoria. Nyt tulee mieleen, että mitäpä, jos alun perin onkin ajateltu asentaa kiinnikkeet PITUUSSUUNTAAN, jolloin ylävantit olisivat ulompana ja alavantit siempänä? :idea: Kallistus tukisi tuota ajatusta. Reijät sitten vaan olisi porattu väärin :?: ja lopulta asennettu kiinnikkeet nykyisellä tavalla. Uudempiin runkoihin sitten hankittu suorat kiinnikkeet :?

by avoipio » Mon May 13, 2013 08:19 am

Mulla on kierre 8mm 1,25.

Mutta sitä en ymmärrä, miksi kiinnikkeet eivät ole suorat, vaan niissä on 8 asteen kulma. Minulla ne ovat kallistuneena eteenpäin, josta seuraa se, että vantit eivät ole samassa linjassa kiinnikkeiden kanssa. Jos ne kääntää, niin ei siitäkään apua ole.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... n_kiinnike

Tokkopa haittaa, mutta vaihdan silti suoriin malleihin. Nyt näyttää kuitenkin olevan niin, että kaupoissa on vain 8 asteen mallia. Siis katsomaan trailerisilmukoita, joista sitten taas 40 mm haarukalla ei oikein löydy mistään mitään. Maritim lopulta myi sopivaa, Wichartin 10 mm silmukkaa, suolaiseen hintaan.

by Panu » Mon May 13, 2013 01:04 am

Olli wrote:Mulle jäi noita kiristäessä sellainen mielikuva, että tossa on M8 hienokierre...Muutaman kierroksen mäkin noita ruuvasin s...
Tervehdys

Itsekin muutama vuosi sitten vedin puukolla vinyylit auki, että pääsin rustit kiristämään. Löysää tuntui olevan useamman kierroksen verran. M8 vakiokierteen nousu on 1,25mm ja hienokirteen 0,75mm. En tosin näe mitään syytä miksi tuohon kohteeseen olisi valittu juuri hienokierre. Tarkoitushan ei ole puristaa kantta rustiraudalla kasaan vaan varmistaa tukeva kiinnitys, johon vakiokierre on riittävän hyvä. Se ettei missään veneen kannen ja rungon liitoksen, mantookin jalan taikka rustiraudan ruuvissa / mutterissa ole käytetty välissä ruuvilukitetta ihmetyttää kovastikin. Sen kun luulisi olevan tuollaiseen "ikuisesti" suljettavaan kohteeseen juuri sopivaa tavaraa.
Olli wrote: Mulla ainakin levyn ulkosyrjä oli kuorman alla n. millin irti kannesta ennen kiristystä, ja kiristyksen jälkeen kiinni kannessa.
Tuttu juttu show. Ensin ajattelin sipaista sikaa väliin. Sitten tulin toisiin ajatuksiin ja sipaisin sikaa väliin ja seuraavaksi kiristin mutterit räikkäaivaimella. Tiivis tuli ja vesikin alkoi pysyä kajuutan ulkopuolella :).

by Olli » Sun May 12, 2013 22:08 pm

Mulle jäi noita kiristäessä sellainen mielikuva, että tossa on M8 hienokierre. Ruuvin pää oli mutterin sisällä, ja kurkki kiristyksen jälkeen sieltä vain vähän ulos, joten paha nähdä varmuudella nousua. Muutaman kierroksen mäkin noita ruuvasin samalla kun seurasin ikkunasta mitä kannella tapahtuu.

Mulla ainakin levyn ulkosyrjä oli kuorman alla n. millin irti kannesta ennen kiristystä, ja kiristyksen jälkeen kiinni kannessa.

by Petri » Sun May 12, 2013 21:55 pm

No nuo kierrokset tulivat ilman suurempaa voimaa ts. lopetin kiristämisen kun olisi pitänyt tosissaan alkaa käyttämään voimaa (10cm pitkällä räikkäavaimella) ja olettaisin että sen verran tuo rakenne antaa periksi ongelmitta ja kun kyse on 30v vanhasta veneestä niin välirakenne joko on tai on olematta kunnossa. Silmämääräisesti ei kannessa näkynyt kummempaa, pitää katsella noita rakenteita vähän tarkemmin nyt kun masto on kisatrimmissä, jotain se kertoo toki välirakenteista että mastonjalan alta tuli taas hivenen ruskeaa nestettä rikiä kiristäessä (samaa efektiä on nähty käsittääkseni muissakin veneissä missä kannelle ei ole tehty mitään mastonjalan kohdalta).

by avoipio » Sun May 12, 2013 20:45 pm

Kansikiinnikkeet ovat rustiraudan jatke. Kun niiden muttereita kiristää, koko kiinnike aluslevyineen tulee lähemmäs varsinaista rustirautaa. Jos aluslevy on kiinni kannessa, niin siinä tulee myös kansi mukana eli painuu lommolle. Viisi kierrosta kuulostaa aika paljolta, tuliko kanteen lommoa? Ja jos helpolla kiristyi, niin onko kannen ja sisäkuoren väliaine enää kunnossa?

by Petri » Sun May 12, 2013 16:23 pm

Jooh, tulipa Ollin muistutuksesta tsekattua myös Olgassa nuo ruuvit ja kyllä sinne viitisen kierrosta sai kiertää pienellä räikkäavaimella, eli kaitpa nekin olivat hivenen löystyneet. Etuvanttien osalta en vielä tehnyt mitään koska eipä niissä kuormaakaan ole paljoa vs. takavantit.

Top