by harald » Wed Sep 26, 2012 10:58 am
Aihetta sivuttu tuossakin:
Akselin sinkin kuluminen.
Onhan aurinkopaneelissa diodi ja/tai säädin akun ja paneelin välissä ettei aurinkopaneeli yritä valaista taivasta öisin? Joissain säätimissä on diodi, ja joissain oletetaan että paneelissa on säädin. Onko paneeli toiminut kuinka kauan? Diodin voi mitata yleismittarilla että se todellakin yksinsuuntaistaa virran.
Meillä on pääkytkimet asennossa both koko ajan.
Uudetkin akut voivat sipata niin että ovat käyttökelvottomia. Akkutesterillä voi testata akun, mm. akkupalvelu Häkkinen on hyvä paikka. Ladataan ensin akku, jonka jälkeen kuormitetaan sitä 100-200 A virralla jonka aikana jännitteen ei saisi laskea alle olikos se nyt 10,5V tai 11V. Kun minulla oli uudehko akku autossa jonka kanssa oli ongelmia jaksoi se pitää jännitteen vain 8,5 voltissa, eli yksi kenno oikarissa. Tällainen akku myös purkaa itsensä vaikka se olisi irrallaankin.
Vuotoa voi myös etsiä irroittamalla miinusnavan, ja kytkemällä yleismittari A-mittauksella väliin. Sitten vain irroitelemaan johtoja sähkökeskuksessa kunnes virrat tippuu nolliin.
Aihetta sivuttu tuossakin: [url=http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2860&highlight=s%E4hk%F6vuoto]Akselin sinkin kuluminen[/url].
Onhan aurinkopaneelissa diodi ja/tai säädin akun ja paneelin välissä ettei aurinkopaneeli yritä valaista taivasta öisin? Joissain säätimissä on diodi, ja joissain oletetaan että paneelissa on säädin. Onko paneeli toiminut kuinka kauan? Diodin voi mitata yleismittarilla että se todellakin yksinsuuntaistaa virran.
Meillä on pääkytkimet asennossa both koko ajan.
Uudetkin akut voivat sipata niin että ovat käyttökelvottomia. Akkutesterillä voi testata akun, mm. akkupalvelu Häkkinen on hyvä paikka. Ladataan ensin akku, jonka jälkeen kuormitetaan sitä 100-200 A virralla jonka aikana jännitteen ei saisi laskea alle olikos se nyt 10,5V tai 11V. Kun minulla oli uudehko akku autossa jonka kanssa oli ongelmia jaksoi se pitää jännitteen vain 8,5 voltissa, eli yksi kenno oikarissa. Tällainen akku myös purkaa itsensä vaikka se olisi irrallaankin.
Vuotoa voi myös etsiä irroittamalla miinusnavan, ja kytkemällä yleismittari A-mittauksella väliin. Sitten vain irroitelemaan johtoja sähkökeskuksessa kunnes virrat tippuu nolliin.