Penkkien laminointi irronnut

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Penkkien laminointi irronnut

by FE-Sillanpää » Mon Jun 11, 2012 08:59 am

Petri wrote:Hmm, vaikkei ihan taida ollakaan niin äkkiseltään voisi mennä läpi FE741:nä tuo lavalla ollut vene :)
Juu, ei mene läpi. Lohi 25 taisi olla. Karmeaa pomputtelua.

70-80 lukujen purjeveneiden tunnistuskisa pitäisi viritellä tänne forumiin. Kunhan keksisi miten. Tuosta videosta tuli heti mieleen Lohi, mutta numeron veikkasin väärin. Nopeaan reagointiin syynä on lapsuuden kesien venelehtien kakkosnumeron ahkera selailu (helmikuun kuvastoon meillä oli oma peli, tai leikki, nimeltä "Valkkaus")

by Petri » Sat Jun 09, 2012 19:21 pm

Hmm, vaikkei ihan taida ollakaan niin äkkiseltään voisi mennä läpi FE741:nä tuo lavalla ollut vene :)

Hyppyö

by Bouncetustako » Sat Jun 09, 2012 13:00 pm

Autokyyti on aina parasta -vakuutusfirmoille


Tässä esimerkki 15 sekunnin kohdalla huippu
http://www.youtube.com/watch?v=wOWvVJq41Tk

:roll:

by FE-Sillanpää » Tue May 22, 2012 14:04 pm

Akuuttiudesta:
Purjehdittiin Päijänne läpi paljon pahemmin ja monesta kohtaa revenneellä Microlla. Oli toki kevyt keli ja reipas mieli. Tilanne paheni onneksi vasta kun vedettiin venettä rantaan. Edessä oli niin perusteellisen korjauksen tarve että ei itse siihen ryhdytty. Mutta Haraldin kuvathan näyttävät että voisi sitä itsekin.

Kuorma-autokyydistä:
Hyvä että tästä varoitellaan. Harkittiin jo viime kesänä Saimaan reissulla, että olisiko toinen suunta menty kuorma-autokyydillä. Jos se on noin vaarallista rungolle, hyvä ettei menty. Perusteluna tuolloin oli, että se päivä, jona laskettaisi mastot, nostettaisiin vene, kuljetettaisiin ja taas laitettaisiin purjehduskuntoon, oli työläämpi kuin kanavapurjehdus.
harald wrote: On tullut nähtyä muutama vene joka on liikkunut kuorkkiksen lavalla ja niissä on jokaisessa jotain sanomista. Parista esimerkistä niin toisesta gelkkarissa hämähäkinseittejä tassujen kohdalla ja toisessa sandwich pehmennyt siitä kohtaa mihin kehto loppuu. Eli ei se pelkkä kehtokaan riitä.
Samaa kertoi moottorivenevalmistaja, että jo sellaiset alta 500 kiloiset perämoottoriveneet rikotaan usein trailereilla hämähäkinseittisiksi trailerien rullilla. Pitäisi aina laittaa pitkä tuki pohjaan ajon ajaksi eikä jättää rullien päälle. Mutta eipä tullut mieleen että sama koskee myös köliveneitä. Tottahan se koskee, kun kölissä on painosta vain pienempi osa.

by harald » Mon May 21, 2012 19:28 pm

FE-83:en painopiste sijaistee melko tarkasti kölin takareunan kohdalla, en tiedä onko sillä tähän juuri merkitystä mutta koko veneen paino jakaantuu melko pienelle alueelle kun se seisoo kölinsä varassa.

Ajatelkaa nyt että seisotatte venettä sen takareunan varassa kuorma-auton lavalle, joka ylittää muutaman hidastetöyssyn matkalla sekä ajaa tunnetusti hyviksi tunnettuja helsingin katuja pitkin.

Ihmettelen ettei syntynyt sen suurempia vahinkoja. Koputtelepas vielä poikkipalkkeja, etenkin niitten päitä takareunan kohdalla. Etsi hiushalkeamia niitten ulkoreunoista. Saa olla tarkka ja hyvällä valolla mutta arvelen että lisää yllätyksiä löytää kyllä.

Minä en ikinä siirtäisi venettä kuorma-autolla. On tullut nähtyä muutama vene joka on liikkunut kuorkkiksen lavalla ja niissä on jokaisessa jotain sanomista. Parista esimerkistä niin toisesta gelkkarissa hämähäkinseittejä tassujen kohdalla ja toisessa sandwich pehmennyt siitä kohtaa mihin kehto loppuu. Eli ei se pelkkä kehtokaan riitä.

Jos siirrättää venettä maanteitse pitäisi mun mielestä olla kunnon kehdot laipioitten kohdalla joita säädetään vielä niin että ne ottavat osan painosta.

Koskien akuuttisuutta neuvoisin yhteydenottoa johonkin ammattilaiseen. Meille sanottiin että vene on purjehduskuntoinen, mutta tämä tietenkin vaihtelee suuresti.

by Guest » Mon May 21, 2012 17:46 pm

Onko vaurio varmasti uusi? Tuo olisi hyvin tyypillinen esimerkki huonosti/puolittain korjatusta vanhasta karilleajosta. Ville

by Handy » Mon May 21, 2012 15:15 pm

Jep, kuorma-auton kyydissä ~10km. Vene seisoo kölin varassa lavalla ja kyljissä on tuet siinä kohtaa missä ne lavalla sattuvat olemaan.

by harald » Mon May 21, 2012 13:14 pm

Samalla lailla irtosi Charlottasta nuo laipiot kun vedimme 5 kn peruskalliion kölin etu-alareunalla. Ei ole varmaan mahdotonta että jos puristetaan runkoa reunoilta riittävästi niin tuo pullauttaa laipion irti?

edit:
Image Image

Millä vene kuljetettiin? Kuorma-autollako? Silloin tulee kyllä väistämättä vähän sitä sun tätä jälkeä. Oliko vene kehdossa laipioitten kohdalla vai seisoiko se vain tuettuna kölinsä päällä?

Penkkien laminointi irronnut

by Handy » Mon May 21, 2012 13:08 pm

Hei,
Onko kukaan törmännyt tällaiseen vaurioon aiemmin?
Image Image

Molemmin puolin venettä penkien väliosa/poikittaislevy on lähtenyt irti. Toisella puolella levyä tuo on pettänyt pohjasta, toisella puolella levystä.
Muuta vauriota en ole löytänyt. Kaikki muut on kunnossa paitsi nuo penkkien sisällä olevat poikittaiset levyt.

Muuta syytä vauriolle en keksi kuin että se olisi tullut syksyllä veneen noston tai kuljetuksen yhteydessä. Muistelen että takimmainen liina olisi ollut poikkeuksellisesti vetolaitteen ja peräsimen välissä eikä vetolaitteen ja kölin välissä. Mutta eikö kaikki akselilla olevat veneet muutenkin nosteta tuolla tavalla?

Olisiko kenelläkään mitään teorioita vaurion syntymisestä ja että kuinka akuuttia tuon korjaaminen olisi?

Top