Yanmar SD-20 vetolaite katkoo vaihteensiirtäjän sokkia

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar SD-20 vetolaite katkoo vaihteensiirtäjän sokkia

putkisokkaa ostamaan

by FE-Sillanpää » Mon May 21, 2012 10:52 am

Meillä on samanikäinen SD-20, eikä ole tuo ongelma tullut vastaan. Ei, vaikka vaihde ei mene kunnolla silmään eteenpäin ilman että kahvaa heilauttaa pakin kautta eteenpäin. Eli aika kovalla kuormituksella on ollut ja sokka sen kun kestää. Täytyy hankkia tuollaisia kuitenkin varaosaksi. (Siis 4mm putkisokka ostoslistaan.)

Miten tuon vaihdevivun irroituksessa käy, valuuko osa vaihteistoöljystä ulos?

by VVille » Fri May 18, 2012 22:44 pm

Ohops, toi linkki ei tosiaan näkynytkään ulkomaailmalle. Laitoin toimivan.

by harald » Fri May 18, 2012 22:32 pm

Kuvalinkki vaatii kirjautumisen.

Ennenkuulumaton ongelma minun osaltani.

Yanmar SD-20 vetolaite katkoo vaihteensiirtäjän sokkia

by VVille » Fri May 18, 2012 22:04 pm

Tämmöinen hauska pikkuongelma on vaivannut jo jonkin aikaa. Toki kuukauden välein suoritettava asennusjooga vaihteiston ympäristössä lisää notkeutta, vaan josko tähän olisi muitakin vaihtoehtoja?

Eli tosiaan veneessä on noin 2002 asennettu Yanmar 1GM10 + SD-20 vetolaite joka syö noita vaihteensiirtimen sokkia kohtuu hyvällä ruokahalulla. Ja tosiaan katkeavat eikä vain irtoa, koska välillä tuolta on löytynyt katkenneen sokan jämiä. Osa on siis tuossa kuvassa punaisella nuolella merkitty http://dl.dropbox.com/u/4616966/Vaihtee ... %C3%A4.jpg ja tuossa kuvassa osa numero 3 http://lidingomarin.bai.nu/upl/%7B715DB ... F60%7D.jpg

Onko tämä joku tunnettu tyyppivika tai viittaako johonkin säätöongelmaan tms.? Vaijeri on säädetty kohdilleen siten että vaihteensiirtäjän liikerata on oikein. Toki ajoakin on useamman normaalin purjehtijan verran kun vene on liikkeellä noin 120 päivää vuodessa, mutta eikai noita ihan tuota tahtia pitäisi mennä? Toisaalta sokkaa ei voine kovin paljon lujempaankaan vaihtaa, tai hajoaa kohta jotain muuta (kalliimpaa ja hankalammin vaihdettavaa, arvattavasti). Alkuperäisestä sokasta ei ole havaintoa koska se on mennyt jo ajat sitten, varaosana on käytetty tavallisia jousiteräksisiä rautakaupan 4mm putkisokkia joiden ainakin pintapuolisesti pitäisi olla samanlaisia, olisiko alkuperäisosa sittenkin lujempi? Osaatteko sanoa mistä on kyse ja/tai mitä tuolle pitäisi tehdä?

Top