Akselin korjauksesta

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Akselin korjauksesta

by harald » Mon Feb 06, 2017 10:59 am

Ei minkäänlaisia, mikä on varmaan hyvä asia. Pilssi on vihdoinkin kuiva. Uskallan suositella, vaikkei nyt ekasta keväästä ole vielä kokemusta.

by jbeardie » Sat Feb 04, 2017 18:29 pm

harald wrote:Etran valikoimasta löytyi sellainen lattea ø 38 mm lietteen pumppausletku. Ostin sitä 10 cm, josta riittää varmaan kolmelle veneelle. Hyvin tuo kiristyi paikalleen, katsotaan nyt onko se todella vesitiivis käytännössäkin.

Image
Minkälaiset kokemukset oli viime kaudella stuffyboxista? Meillä on tiivisteenvaihto edessä kevätrempassa.

by harald » Sun Apr 24, 2016 19:11 pm

Etran valikoimasta löytyi sellainen lattea ø 38 mm lietteen pumppausletku. Ostin sitä 10 cm, josta riittää varmaan kolmelle veneelle. Hyvin tuo kiristyi paikalleen, katsotaan nyt onko se todella vesitiivis käytännössäkin.

Image

by Olli » Sun Apr 17, 2016 14:14 pm

Letkunpätkä väliin? Löytyiskö jostain parin millin seinämävahvuudella?

by harald » Sun Apr 17, 2016 13:30 pm

Hetkinen, onko meillä vannasputki 38 mm Ø? Ja tuon kumin sisämitta on 43 mm. Mitä sitten keksisi?

by harald » Sat Apr 16, 2016 15:47 pm

Tuli nyt tilattua tuollainen Stuffy Box Evo kumitiiviste.

http://www.mepratuote.fi/akselistot/kum ... eella.html

Saas kattoo onko meillä kuiva pilssi sen jälkeen. Samalla pitää tietysti keskittää tuo akseli kunnolla.

Yllätys oli että tuo oli suomalaisesta kaupasta halvin, vielä 0¤ rahti.

Tuo Speedi-sleeve oli hyvä vinkki, kiitos siitä. Ihan ETRA:sta saisi noita.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g17233066/sp ... -akselille

Onko yhtään ideaa paljonko tuollainen sitten maksaa? Laittaisiko sellaisen ihan vain huvin vuoksi?

by Juice » Fri Aug 31, 2012 12:09 pm

Kannattaisikohan akseli uusia samalla? Siinähän on nyt varmaan 30 v stefan jälkiä. Samalla saisi tasapainotettua akselin.
Speedi-Sleeve?
http://www.skf.com/files/344136.pdf

by Olli » Fri Aug 31, 2012 11:44 am

harald wrote:Kannattaisikohan akseli uusia samalla? Siinähän on nyt varmaan 30 v stefan jälkiä. Samalla saisi tasapainotettua akselin.
Vaatii vaan joko perämelan tai moottorin irroittamisen, jotta saat akselin jommasta kummasta suunnasta pihalle :(

by harald » Fri Aug 31, 2012 10:48 am

Me ajattelimme kuivan pilssin toivossa kokeilla tuota Volvon Black-Jack nimistä tiivistettä. PItää vain muistaa aina puristaa siitä ilmat, mutta muuten sen pitäisi kuuleman mukaan olla huoltovapaa ja kuiva.

Kannattaisikohan akseli uusia samalla? Siinähän on nyt varmaan 30 v stefan jälkiä. Samalla saisi tasapainotettua akselin.

by Panu » Fri Aug 31, 2012 10:18 am

jbeardie wrote:akseli ei ollut erityisen jäykkä. jouduin käyttämään laippakitkuttelua koska puristusliitoksen ja stefapaketin välissä on vain muutama milli paljasta akselia.
Tervehdys

Ok. Eli tuo "hankaluus" johtui siis tilanpuutteesta, mikä on tässä tilanteessa se paras selitys.
jbeardie wrote:...Potkuri pyörii käsin, akselilinja on ok ja huippuvauhti moottoriajolla on n. 5 solmua.
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta vauhtia pitäisi olla enemmän. Millä tuon nopeuden mittasit? Jos se on lokin näyttämä, niin syksyllä lokin anturiin on usein ainakin meillä kasvanut levää yms sontaa, niin että lokia tulee kalibroida uudelleen / putsata aika-ajoin. Feneen pitäisi kulkea Yanmarilla kaasupohjassa puhtaalla pohjalla tuollaiset 6-6.5 solmua. Tuo mainitsemasi 5 solmua onkin jo sopiva matkavauhti.
jbeardie wrote: Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.
Olet oikeassa, että tuohon liitokseen ja sen pitävyyteen kannattaa panostaa. Pelkonahan on, että moottorilla voimakkaasti jarruttaessa voi potkurin veto vetää akselin irti laipasta aina peräsimeen asti. Silloin vannasputkesta tulee vettä sisään tulvimalla. Yksi mies ei ehdi äskäröimään sitä pois mitä uutta virtaa sisälle. Älä kysy mistä tiedän ](*,) .

Ei ole huono ajatus siirtää stefapaketin paikkaa akselilla muutaman vuoden käytön jälkeen. Näin ehkäiset akselin uraantumisen stefan kohdalta. Ura akselissa pahimmassa tapauksessa kuluttaa stefat ennenaikaisesti loppuun. Rikkinäiset stefat taas eivät tiivistä ja päästävät voiteluainetta mereen #-o .

by Olli » Thu Aug 30, 2012 21:18 pm

jbeardie wrote:Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.
Kun potkuria työntää sisäänpäin, se nousee samalla lähemmäs pohjaa. Kannattaa selvitellä potkurivalmistajan suositus minimietäisyydeksi pohjaan. Vaikka se ei kiinni ottaisikaan, niin virtausten takia siinä pitäisi olla jonkin verran rakoa.

by jbeardie » Thu Aug 30, 2012 18:29 pm

akseli ei ollut erityisen jäykkä. jouduin käyttämään laippakitkuttelua koska puristusliitoksen ja stefapaketin välissä on vain muutama milli paljasta akselia. Noissa Topin ja Haraldin kuvissa paljasta akselia näyttää olevan useita senttejä. Potkuri pyörii käsin, akselilinja on ok ja huippuvauhti moottoriajolla on n. 5 solmua.

Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.

Re: Kuntoon tuli

by Panu » Wed Aug 29, 2012 14:13 pm

jbeardie wrote: ...Tällä lailla pumppaamalla sain akselin n.10mm puristusliitoksen sisään. Toki olisin voinut vetää akselia pidemmällekin, mutta en halunnut aiheuttaa stefoille tarpeetonta rasitusta. Tällä mennään kausi loppuun ja asiaan paneudutaan tarkemmin sitten kuivalla maalla...
Tervehdys

On hyvin erikoista, että akseli on noin "jumissa". Oletan, että avasit vetolaipan ruuvit riittävän auki. Tuon akseli pitäisi liikkua ihan kädellä vetämällä. Se, että olet joutunut käyttämään "järeitä" kikkoja kertoo, ettei kaikki ole niin kuin pitää.

Onko varma, että sait kaiken köysimateriaalin pois akselista ja sen kannatinlaakerista. Jos kannatilaakerin väliin olisi jäänyt jotain selittäisi se tuota akselin jähmeyttä. Pyörihän akseli normaalisti. Jos pyöriin niin oletettavasti kannatilaakeri on kunnossa.

Onko akselin suuntaus vetolaippaan kohdallaan? Jos akseli ei osu laipan reikään keskelle, vaan painaa johonkin sivuun voimakkaasti, estää kitka akselia liikkumasta.

Kuntoon tuli

by jbeardie » Tue Aug 28, 2012 22:57 pm

Noniin seiluut jatkuu.

Kävin sukeltamassa spinnuköyden pois ja virittelimme vinkkisi mukaisen köyden potkuriin. Köyden avulla saimme akselia siirtymään n.3mm sisäänpäin. Tämän jälkeen keksin toisen menetelmän akselin siirtämiselle:

1. Vaihteen laippapultit löysälle
2. Sinisen palikan siirto taaksepäin 5mm ja puristusliitoksen kiristys.
3. Laippapultit kireälle ja samalla akselin pyöritystä.

Tällä lailla pumppaamalla sain akselin n.10mm puristusliitoksen sisään. Toki olisin voinut vetää akselia pidemmällekin, mutta en halunnut aiheuttaa stefoille tarpeetonta rasitusta. Tällä mennään kausi loppuun ja asiaan paneudutaan tarkemmin sitten kuivalla maalla.

Vene on meillä tällä hetkellä Helsingin Laajasalossa, mutta ensi kesäksi on paikka hakusessa Espoon puolelle.

Kiitokset vinkeistä. Laitamme jäsenhakemusta vetämään tässä piakkoin.

T: JB

by harald » Mon Aug 27, 2012 09:35 am

Image Image Image

Top