by risto » Thu Jul 02, 2009 19:02 pm
Petri wrote:Anonymous wrote:Purjenumerot eivät kylläkään kai ole yksilöllisiä, vaan samalla purjenumerolla löytyy useita veneitä.
Tämä on tavallaan totta, mutta antaa vähän vinoutuneen kuvan asiasta. SPL:n "tavallisten veneiden" venerekisterissä ei ole kahta venettä samalla numerolla eli nämä numerot ovat kyllä yksilöllisiä. Tavallisten veneiden lisäksi rekisteröitynä on kuitenkin useiden yksityyppiluokkien veneitä, joilla on sitten oma yksilöllinen numerointinsa, joka perustuu esim. runkonumeroon (esim. Albin Express, X-35) tai joidenkin kansainvälisten luokkien osalta kansainväliseen juoksevaan numerointiin (lähinnä jollia, esim. laser).
Kiitos täsmennyksestä, mä vaan muistelin jonkun Villen joskus sanoneen mulle:
"Toisaalta purjetunnusta ei mielestäni edes pitäisi käyttää tietokannassa identifikaationa, koska kisoissa on olemassa (käytännössäkin) kaksi FIN644 venettä, h-vene ja express."
Ja siitä tein oletuksen, että purjenumerot eivät ole yksilöllisiä, enkä sen tarkemmin asiaa tunne.
Kyllä Ville on (tässäkin) asiassa melkoisen oikeassa.
Käytännössä tuo menee ymmärtääkseni niin, että viralliset SPL:n alaiset luokkaliitot saavat oman numeroavaruuden, jossa luokka saa itse päättää, millä perusteella numerot jaetaan:
runkonumero, esim Albin Express, H, Platut, Melges24, jne
Suomeen tuontijärjestys: E-scow
ja vielä sokerina pohjalla DN, jossa on henkilökohtainen purjenumero, kun osallistumislisenssikin on henkilökohtainen.
Nämä "kaiken kansan" purjenumerot on sitten joku avomeri-luokka tms, jossa ei ole kahta samaa numeroa yhtä aikaa liikkeellä. Kuitenkin jos radalla on yhtäaikaa eri yksityyppiluokkia, ei ole missään määrin mahdotonta, että sama purjenumero esiintyy
eri luokissa, kuten Ville tuossa aiemmin kirjoittikin:
Ville wrote:Purjehduksen kilpailusäännöissä purjetunnus muodostuu venetyypin tunnuksesta, kansallisuustunnuksesta ja numerosta. Nämä kolme yhdessä muodostavat täysin yksilöllisen numeroinnin.
Kun FE kerran on oma luokkansa, näissäkin veneissä voisi olla juokseva numerointi. Toisaalta noiden numeroiden väsääminen on kiinnostavaa lähinnä siinä vaiheessa, kun ostetaan veneitä ja purjeita ulkomailta, ei tarvitse kuin maa-tunnus vaihtaa.

[quote="Petri"][quote="Anonymous"][quote]Purjenumerot eivät kylläkään kai ole yksilöllisiä, vaan samalla purjenumerolla löytyy useita veneitä.[/quote]
Tämä on tavallaan totta, mutta antaa vähän vinoutuneen kuvan asiasta. SPL:n "tavallisten veneiden" venerekisterissä ei ole kahta venettä samalla numerolla eli nämä numerot ovat kyllä yksilöllisiä. Tavallisten veneiden lisäksi rekisteröitynä on kuitenkin useiden yksityyppiluokkien veneitä, joilla on sitten oma yksilöllinen numerointinsa, joka perustuu esim. runkonumeroon (esim. Albin Express, X-35) tai joidenkin kansainvälisten luokkien osalta kansainväliseen juoksevaan numerointiin (lähinnä jollia, esim. laser).
[/quote]
Kiitos täsmennyksestä, mä vaan muistelin jonkun Villen joskus sanoneen mulle:
"Toisaalta purjetunnusta ei mielestäni edes pitäisi käyttää tietokannassa identifikaationa, koska kisoissa on olemassa (käytännössäkin) kaksi FIN644 venettä, h-vene ja express."
Ja siitä tein oletuksen, että purjenumerot eivät ole yksilöllisiä, enkä sen tarkemmin asiaa tunne.[/quote]
Kyllä Ville on (tässäkin) asiassa melkoisen oikeassa.
Käytännössä tuo menee ymmärtääkseni niin, että viralliset SPL:n alaiset luokkaliitot saavat oman numeroavaruuden, jossa luokka saa itse päättää, millä perusteella numerot jaetaan:
runkonumero, esim Albin Express, H, Platut, Melges24, jne
Suomeen tuontijärjestys: E-scow
ja vielä sokerina pohjalla DN, jossa on henkilökohtainen purjenumero, kun osallistumislisenssikin on henkilökohtainen.
Nämä "kaiken kansan" purjenumerot on sitten joku avomeri-luokka tms, jossa ei ole kahta samaa numeroa yhtä aikaa liikkeellä. Kuitenkin jos radalla on yhtäaikaa eri yksityyppiluokkia, ei ole missään määrin mahdotonta, että sama purjenumero esiintyy [b]eri luokissa[/b], kuten Ville tuossa aiemmin kirjoittikin:
[quote="Ville"]Purjehduksen kilpailusäännöissä purjetunnus muodostuu venetyypin tunnuksesta, kansallisuustunnuksesta ja numerosta. Nämä kolme yhdessä muodostavat täysin yksilöllisen numeroinnin. [/quote]
Kun FE kerran on oma luokkansa, näissäkin veneissä voisi olla juokseva numerointi. Toisaalta noiden numeroiden väsääminen on kiinnostavaa lähinnä siinä vaiheessa, kun ostetaan veneitä ja purjeita ulkomailta, ei tarvitse kuin maa-tunnus vaihtaa. 8)