Volvo MD5 jäähdytys

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Volvo MD5 jäähdytys

by harald » Tue Jun 23, 2009 23:44 pm

Saattaahan tuolla olla vesikanavissa vanhan siipipyörän jämiäkin. Ei ole kovin epätavallista mitä olen saanut kuulla.

Olethan koittanut etsiä vesipumpun tuottolukemia tuolta:

http://motoren.ath.cx/

Lukema, ämpäri ja sekuntikello ja veden ulostulo ämpäriin varmaan selventää onko pumpun tuoton vähyys asentajan mutua, vaiko todellista.

Jos kone ei ylikuumene, en pitäisi tätä ehkä vikana. Omituisuutena korkeintaan, joka tosin voi johtaa vikaan tulevaisuudessa.

Re: Volvo MD5 jäähdytys

by Panu » Tue Jun 23, 2009 22:45 pm

Sunwind wrote: ...Mistäköhän kannattaisi aloittaa vikaa hakemaan, kaikki vihjeet otetaan kiitollisuudella vastaan.

Henkka
Tervehdys

Jos kerran pumppu on kunnossa, mutta silti ei letkun päästä lennä kunnon kaarta on vikä tietenkin eturauhasessa :roll:. Näin siis meillä miehillä on vanhentuessa tapana. Tavallaan samasta oireesta on kyse moottorisi kanssa. Jostain ahdistaa...

Raakavesijäähdytteiseen moottorin kuumille pinnoille saostuu vedestä Ca-ja Mg-suoloja, joka hiljalleen tukkii jäähdytysvesitilaa ja estää kunnon virtauksen syntymistä ja haittaa moottorin jäähdytystä. Kattilakiveä poistetaan tyypillisesti mekaanisesti taikka tarkoitukseen kehitetyillä kemikaaleilla, joita on sekä sitruuna- että suolahappo pohjaisia ryyditettynä sopivilla korroosioinhidiittoreilla.

Volvo MD5 jäähdytys

by Sunwind » Tue Jun 23, 2009 21:51 pm

Terve!

Olen itse "väärän" venetyypin omistaja mutta FE.ssä esiintyy käsittääkseni samaa konetta kuin Sunwindissä.

Koneessa oli ongelmaa syöttöpumpun kanssa ja Volvon asentaja kävi moista katsomassa. Pumppu tuli kuntoon, mutta asentaja kehoitti vaihtamaan impellerin koska jäähdytysvettä tulee putkesta kuulemma varsin vähän. Tein työtä käskettyä ja vaihdoin siipipyörän vaikka vanhakin oli aivan uudenveroinen.

Veden määrä on edelleen mielestäni kovin vähäinen ja nyt kysymys kuuluukin, että miten paljon sitä pitäisi sieltä putkesta tulla tyhjäkäynnillä/Kierroksilla? Varmaan sanallisesti vähän hankala kuvailla mutta jos jotain arviota saisi...

Sen verran konetta tutkiskelin, että letkut/putket ja termarin kotelo ovat koneen käydessä "kylmiä" eli jotain jäähdytystä sentään tapahtuu.

Mistäköhän kannattaisi aloittaa vikaa hakemaan, kaikki vihjeet otetaan kiitollisuudella vastaan.

Henkka

Top