Miten potkuri puhtaaksi?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Miten potkuri puhtaaksi?

by harald » Mon Apr 07, 2008 09:43 am

Putsasin epäkeskolla tosi varovaisesti P240 paperilla, jonka jälkeen vesihiontaa
P400, P600 sekä sitten epäkeskolla rubbingilla ja lampaanvillakiekolla kiillotus.

On kyllä pysynyt puhtaana.

Image

Re: Miten potkuri puhtaaksi?

by Guest » Sun Apr 06, 2008 19:12 pm

Panu wrote: Kyllä meidän pronssisessa rusetissa on juuri näin. Sekä lavat että rungon sijat ovat merkittyjä. Toisaalta rusetin toiminta on herkkää ja välyksetöntä.

Tästä on juuri nämä kaksi koulukuntaa. Itse kuulun siihen laiskempaan :oops:, joka itseään säästäen maalaa potkurin todeten veneen sentään olevan purjeveneen, jossa moottori on vain apukone.
Volvon 2-lapaisen prossipotkurin napa vaikuttaa täysin symmetriseltä, joten lavat voi siihen laittaa kahdella tavalla. Jos lavat voi vaihtaa, ei kokonaisuus voi olla tasapainoitettu (ainakaan uusilla lavoilla).

Potkurin hiominen P120 vesihiomapaperilla kesti ~10 minuuttia, joten aika laiskan hommaa se on. Lähes aina tulee konetta käytettyä vähintää toisessa päässä päivän reissua, joten potkuri puhdistuu, jos levät/näkit eivät ole ehtineet kovasti kiinnittyä. Mikä myrkkymaali edes pysyy potkurissa?

Joakim

Re: Miten potkuri puhtaaksi?

by Panu » Sun Apr 06, 2008 17:50 pm

Anonymous wrote: Onko joissain potkureissa tosiaan näin? Ainakin Volvon potkureihinhan voi ostaa erikseen lavat ja navat, joten mitään numerointisysteemiä ei voi olla.
Tervehdys

Kyllä meidän pronssisessa rusetissa on juuri näin. Sekä lavat että rungon sijat ovat merkittyjä. Toisaalta rusetin toiminta on herkkää ja välyksetöntä.

Se on selvää, että vasen ja oikea lapa eivät voi olla identtisiä, kun lavat ovat hammastuksella kytketty toisiinsa siten, että molemmat lavat avautuvat / sulkeutuvat saman aikaisesti. Näin toimivuuden kannalta vasemman ja oikean puolen lapojen hampaissa täytyy olla ainakin puolen hampaan vaihesiirto, muuten ne eivät oikein sovi toisiinsa.
Anonymous wrote: Itse olen putsannut potkurin vesihiomapaperilla ja jättänyt sellaiseksi. Syksyllä potkuri oli täysin puhdas. Asiaan vaikuttaa varmasti se, ettei vene seissyt paikallaan koskaan viikkoa kauempaa.

Joakim
Tästä on juuri nämä kaksi koulukuntaa. Itse kuulun siihen laiskempaan :oops:, joka itseään säästäen maalaa potkurin todeten veneen sentään olevan purjeveneen, jossa moottori on vain apukone.

Niin tai näin molemmat tavat lienevät toimivia.

Re: Miten potkuri puhtaaksi?

by Guest » Sun Apr 06, 2008 17:36 pm

Panu wrote: Jos kuitenkin päätät putsata potkurin oikein kunnolla ja irroittaa lavat rungosta, niin kannattaa muistaa, että lavat ja niiden paikat on numeroitu stanssamalla runkoon / lapaan. Näin saat kokoamisvaiheessa toisiinsa sovitetut osat taas oikeille paikoilleen.
Onko joissain potkureissa tosiaan näin? Ainakin Volvon potkureihinhan voi ostaa erikseen lavat ja navat, joten mitään numerointisysteemiä ei voi olla.

Itse olen putsannut potkurin vesihiomapaperilla ja jättänyt sellaiseksi. Syksyllä potkuri oli täysin puhdas. Asiaan vaikuttaa varmasti se, ettei vene seissyt paikallaan koskaan viikkoa kauempaa.

Joakim

Re: Miten potkuri puhtaaksi?

by Panu » Sun Apr 06, 2008 17:19 pm

Kalevi_Harkonen wrote:Hei, pariin kauteen ei olla potkurille tehty mitään jotenka nyt se näyttääkin siltä että tarttis tehdä jotain. Millähän aineilla ja menetelmillä sitä kannattaisi puhdistaa? Potkurissa on vähän näkkiä ja paljon harmaata, sitkeästi istuvaa töhnää.
Tervehdys

Tuollainen porakoneeseen laitettava lamellilaikka toimii aika hyvin. Hankalaksi homman tekee, että pahuksen potkuri rupeaa pyörimää, kun sitä yrittää putsailla. Tällöin voi laittaa vaihteen päälle tai pyytää lisäkädet apuun.

Lopulta pitääkin sitten päättää kiillottaako potkurin ja toivooko kiillotetun pinnan estävän näkkiä tarttumasta tai maalaako kylmästi koko potkurin.
Itselläni ei pitkäjänteisyys ole koskaan riittänyt kiillotukseen, vaan olen aina putsannut niin, että maali tarttuu ja potkuri toimii.

Jos kuitenkin päätät putsata potkurin oikein kunnolla ja irroittaa lavat rungosta, niin kannattaa muistaa, että lavat ja niiden paikat on numeroitu stanssamalla runkoon / lapaan. Näin saat kokoamisvaiheessa toisiinsa sovitetut osat taas oikeille paikoilleen.

Miten potkuri puhtaaksi?

by KaleviHarkonen » Sun Apr 06, 2008 15:34 pm

Hei, pariin kauteen ei olla potkurille tehty mitään jotenka nyt se näyttääkin siltä että tarttis tehdä jotain. Millähän aineilla ja menetelmillä sitä kannattaisi puhdistaa? Potkurissa on vähän näkkiä ja paljon harmaata, sitkeästi istuvaa töhnää.

Top