Anonymous wrote: Onko joissain potkureissa tosiaan näin? Ainakin Volvon potkureihinhan voi ostaa erikseen lavat ja navat, joten mitään numerointisysteemiä ei voi olla.
Tervehdys
Kyllä meidän pronssisessa rusetissa on juuri näin. Sekä lavat että rungon sijat ovat merkittyjä. Toisaalta rusetin toiminta on herkkää ja välyksetöntä.
Se on selvää, että vasen ja oikea lapa eivät voi olla identtisiä, kun lavat ovat hammastuksella kytketty toisiinsa siten, että molemmat lavat avautuvat / sulkeutuvat saman aikaisesti. Näin toimivuuden kannalta vasemman ja oikean puolen lapojen hampaissa täytyy olla ainakin puolen hampaan vaihesiirto, muuten ne eivät oikein sovi toisiinsa.
Anonymous wrote: Itse olen putsannut potkurin vesihiomapaperilla ja jättänyt sellaiseksi. Syksyllä potkuri oli täysin puhdas. Asiaan vaikuttaa varmasti se, ettei vene seissyt paikallaan koskaan viikkoa kauempaa.
Joakim
Tästä on juuri nämä kaksi koulukuntaa. Itse kuulun siihen laiskempaan

, joka itseään säästäen maalaa potkurin todeten veneen sentään olevan purjeveneen, jossa moottori on vain apukone.
Niin tai näin molemmat tavat lienevät toimivia.
[quote="Anonymous"] Onko joissain potkureissa tosiaan näin? Ainakin Volvon potkureihinhan voi ostaa erikseen lavat ja navat, joten mitään numerointisysteemiä ei voi olla.[/quote]
Tervehdys
Kyllä meidän pronssisessa rusetissa on juuri näin. Sekä lavat että rungon sijat ovat merkittyjä. Toisaalta rusetin toiminta on herkkää ja välyksetöntä.
Se on selvää, että vasen ja oikea lapa eivät voi olla identtisiä, kun lavat ovat hammastuksella kytketty toisiinsa siten, että molemmat lavat avautuvat / sulkeutuvat saman aikaisesti. Näin toimivuuden kannalta vasemman ja oikean puolen lapojen hampaissa täytyy olla ainakin puolen hampaan vaihesiirto, muuten ne eivät oikein sovi toisiinsa.
[quote="Anonymous"] Itse olen putsannut potkurin vesihiomapaperilla ja jättänyt sellaiseksi. Syksyllä potkuri oli täysin puhdas. Asiaan vaikuttaa varmasti se, ettei vene seissyt paikallaan koskaan viikkoa kauempaa.
Joakim[/quote]
Tästä on juuri nämä kaksi koulukuntaa. Itse kuulun siihen laiskempaan :oops:, joka itseään säästäen maalaa potkurin todeten veneen sentään olevan purjeveneen, jossa moottori on vain apukone.
Niin tai näin molemmat tavat lienevät toimivia.