Käynnistysongelmia

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Käynnistysongelmia

by Guest » Mon Mar 14, 2011 10:09 am

Jos hiilten naputtelu ei auta tai on muita ongelmia startin / laturun kanssa niin turuust löytyy sellainen firna kun Turun laturi ja startti ky. Sieltä on löytynyt
VP MD2002 uusi startti ja laturi. Luulisi, että Yanmariinkin löytyy...
Hinta esimerkkinä MD2002 startti vihreällä 850¤ kun tuolta sain 150¤.


AKK

by harald » Mon Mar 07, 2011 20:02 pm

Vaikea sanoa riittääkö se, mutta jo hiilien saaminen liikkelle voi riittää. Meillä ei kyllä tuon korjauksen jälkeen ole ollut ongelmaa vaan aina on kone pyörähtänyt napista painamalla.

Kai se on laitettava 20-vuotis huolto-ohjelmaan lisäruksi että naputa hiilet startista :)

Hiilipölyn määrä?

by FE-Sillanpää » Mon Mar 07, 2011 18:34 pm

harald wrote:...Irrotimme sitten startin ja koputimme hiilipölyt ulos
Tein juuri äsken tuon. Pölyä tuli koputtelemalla n. puoli teelusikallista. Onko se riittävä selitys ongelmalle joka on ollut "startti pyörähtää vasta kolmannella napinpainalluksella"?

(Tämä siis ketjun alkupään keskustelunaiheesta eli startin pyörähdysongelmat)

by asalovuo » Tue Aug 31, 2010 09:56 am

Kiitoksia vastauksista.
Täytyy aloittaa tutkiminen suodattimista (helpoin vaihtoehto) ja katsoa missä kunnossa ne ovat ja löytyykö vettä/jotain muuta. Tankin tyhjennys voisi olla sitten seuraava jos ja kun suotimista löytyy jotakin.
Toisaalta tankin tyhjennys ja putsaus on varmaan hyvä tehdä varsinkin kun ei ole tietoa milloin se on viimeksi putsattu (saattaa olla ettei koskaan) ja samalla voisi sitten ottaa ohjelmaan mittarianturin asennuksen niin ei tarvitsisi enää leikkiä mittatikkun kanssa...
Tuo ilma ongelma vaatiikin varmaan hieman enemmän aikaa ja vuotokohdan löytäminen voi olla aika haastavaa. Ongelmia alkaa esiintyä kaiketi jo pienillä ilmamäärillä eli varmaan tässä kohtaa tulee eteen letkujen vaihdot jos vika löydy ns. ensi silmäyksellä.

by VVille » Tue Aug 31, 2010 09:06 am

<spekulaatio>
Voisiko tuossa olla kyse siitäkin että kovassa merenkäynnissä vajaa tankillinen polttoainetta vaahtoaa, ja jos tankki on kovin tyhjä ei moottori saa enää imettyä polttoainetta. Suursaaressa moni valitteli ettei kone tahtonut käydä, kun tankissa oli kisakevennettynä minimimäärä polttoainetta, täydemmällä tankilla liikkuneilla ei ollut niinkään ongelmia.
</spekulaatio>

Kova keikutus toki myös möyhentää tankin pohjalla olevan moskan liikkeelle, ja saattaapi tukkia polttoainejärjestelmää myös se. Jos jossain kohtaa polttoainelinjaa on vedenerotin ja iso suodatin niin sieltä näkyy. Meillä semmoinen löytyy hiukan hankalasta paikasta paaran puolelta laivaputkasta, mutta tässä suhteessa veneet lienee aika yksilöitä. Vaan kivampi moskat on löytää suodattimesta kuin ruiskutuspumpusta.

by harald » Tue Aug 31, 2010 08:18 am

Ilmaa voi vuorostaa tulla jostain kumiletkusta joka kovassa merenkäynnin aiheuttaman keinutuksen vaikutuksesta tihuttaa ilmaa.

Minulla on sellainen öljynvaihtoimuri jolla saat tankin näppärästi tyhjennettyä.

by Joakim » Mon Aug 30, 2010 22:04 pm

asalovuo wrote: Oiskos jollain asiaan perehtyneellä heittää villi arvaus mikä on vikana kun kovan kelin jälkeen starttia saa pyörittää todella pitkään ennen kuin kone käynnistyy?
Todennäköisesti syynä joko vesi tai ilma polttoainejärjestelmässä. Vettä voi tulla ainakin huohotusputken ja täyttökorkin kautta.

by asalovuo » Mon Aug 30, 2010 21:20 pm

Viime sunnuntaina tuli taas todettua että 1GM ei startannut normaalisti...
Oiskos jollain asiaan perehtyneellä heittää villi arvaus mikä on vikana kun kovan kelin jälkeen starttia saa pyörittää todella pitkään ennen kuin kone käynnistyy? Oire tulee esiin ainoastaan kun venettä on keikutettu oikein kunnolla...
Voisiko syynä olla vesi tankissa ja tyhjentämätön vedenerotin?

by Guest » Fri Jul 16, 2010 08:59 am

Moro,

selailin aikanikuluksi netin syövereitä aiheesta Yanmar 1 gm harness.

Startti kun ei oikein jaksa aina pyörittää konetta.

Välillä napin painallus ei aiheuta mitään toimintaa. Toisinaan yllättää ja lähtee pirteänä pyörittämään vauhtipyörää.

http://www.cruisersforum.com/forums/f54 ... 24077.html

Tuolta saattaa löytyä apua kännistysongelmiin.
Saattaapihan olla että n. 30 vuotta vanhat johdot ja liitokset ovat jo hieman hapettuneet ja hapertuneet.

Jussi

puhdistus tehty

by pstenman » Sun Sep 02, 2007 17:33 pm

ja toimii. Tosin toisella akulla edelleen ongelmia käynnistyksen kanssa, joten sen navat puhdistukseen ja sitten akku vaihtoon, jos ei auta.

Homma meni jotakuinkin kuten ro sen kuvasi (en tosin ollut ihan yhtä neuroottinen akun kanssa). Mun startissa (vm -83) oli sellainen muovinen suojus päässä, jonka alta löytyi lukkoprikka, jonka irroittamalla sai hiilet näkyviin. En ensin huomannut sitä, kun sen päällä oli edelleen timmi maali ja osa näytti metallilta. No pieni napautus olisi paljastanut asian.

Minulla ei siis ongelmia solenoidin kanssa, vaan hiilien kontaktien, johon auttoi tuo puhdistus.

Kiitos kaikista kommenteista,
Petri

Re: Akkukenkien puhdistus ihan ensiksi

by juhanil » Tue Aug 07, 2007 23:37 pm

FE-Sillanpää wrote:Hei, akun napojen putsaus ja akkukenkien putsaus teräksisellä "pulloharjalla" olisi ihan ensimmäinen konsti. Lika siinä välissä nostaa kovasti vastusta.
Tuo on hyvä neuvo. Vanhemmissa autoissani napojen puhdistus tuli tehtyä
ainakin kerran vuodessa - puhdistustarpeen huomasi, kun virta-avaimen kääntö tuotti vain heikon "klonks" äänen.

terveisin

Akkukenkien puhdistus ihan ensiksi

by FE-Sillanpää » Sat Aug 04, 2007 11:30 am

Hei, akun napojen putsaus ja akkukenkien putsaus teräksisellä "pulloharjalla" olisi ihan ensimmäinen konsti. Lika siinä välissä nostaa kovasti vastusta.

Re: Käynnistysongelmia

by juhanil » Wed Aug 01, 2007 17:37 pm

tommi wrote:vanha pitäisi putsata varaosaksi...
Hei - Serenityn startti on vuodelta 1984. Käynnistystuttia piti usein painaa kolmasti ennenkuin startti heräsi eloon. Otin startin irti ja avasin sen sekä puhdistin spriillä sekä paperilla 400. Koekäytössä kone käynnistyi ensimmäisellä tutin painamalla. Jos jotakuta kiinnostaa laitoin huollosta kuvakokoelman Serenityn albumiin:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album208

Muuten konetöihin on minulle ollut suureksi avuksi englanninkielinen Korjaamo käsikirja, joka löytyi netistä (saattaa olla, että Feorgin sivuilla oli sinne linkki).

terveisin

Re: Käynnistysongelmia

by tommi » Tue Jul 10, 2007 13:17 pm

pstenman wrote:Mun Yanmar vm -83 on alkanut oireilemaan siten, että kun painaa startti-nappulaa, kone käynnistyy noin joka toinen kerta. Joka toinen kerta kuuluu vain naks, mutta startti ei pyörähdä. Kun pyörähtää, kone hurahtaa heti mukavasti käyntiin.

Onkos kokemusta vastaavasta? Kannattaiskos vikaa hakea startin solenoidista vai itse startin hiilistä? Ja mistä kohti kannattaa aloittaa osien purkaminen?

Terv. Petri
Itsellä oli sama ongelma pari vuotta sitten 1GM:n kanssa, juhannus meni startatessa kone vasaran ja viilan avulla...
Starttiproseduuri oli siis viila lappeelleen pystyyn startin päätyyn, toinen painoi nappia ja toinen kolautti vasaralla viilan kylkeen, josta solenoidi sai pienen kolauksen ja lähti jumista... Yllä kuvatut putsausproseduurit auttaa, itse jouduin hädässä ostamaan Pukinmäen Essolta uuden startin, vanha pitäisi putsata varaosaksi...

by Guest » Mon Jul 09, 2007 21:57 pm

pstenman wrote:Kiitti vinkistä vieras ro.

Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.

Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.

Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.

T. Petri
Hyvä kun kelpasi. Kone oli Yanmarin YSE8 mutta uskoisin että noissa pikkudiisseleissä startit ovat kutakuinkin samanlaisia. Homma meni kutakuinkin näin:
- pääkytkin pois päältä
- varmistetaan että pääkytkin on pois päältä
- irroitetaan akkujohdot varmuuden vuoksi ja tarkistetaan että pääkytkin on pois päältä :? (startille tulee paksu plussa suoraan akulta jolla on helppo raapia koneesta akut oikosulkuun, arvattavin seurauksin)
- startti irti koneesta; johdot ja pari pulttia
- tämän yksilön päädyssä (ei siinä joka oli koneessa kiinni) oli kaksi pientä mutteria jotka avaamalla musta hiili/laakeriasetelma lähti irti.
- tästä päädystä sai hiiliasetelman ulos nuo kaksi ruuvia avaamalla
- vanupuikkoja, paineilmaa, valkoista paitaa ja sormia käyttäen kaivetaan kupista/hiilistä ulos musta ja tahraava hiilipölymössö. Tätä toimenpidettä ei kannata välttämättä tehdä avotilassa.
- samalla kannattaa tarkistaa moottorista hiilien ja ankkurin (siinä startissa oleva pyörivä osa jossa vieri vieressä kupariliuskoja) kunto kun se nyt kerran on siinä levällään.
- Sitten palikat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Hiilien kanssa kannattaa olla varovainen jotta asettuvat nätisti [siinä startissa olevan] ankkurin ympärille.
- kokeillaan auttoiko ja keksitään vaimolle selitys joka puolelta venettä löytyville mustille tahroille ja nyttemmin harmaakuvioiselle pyhäpaidalle.

t:ro

Top