by Panu » Tue Oct 03, 2006 15:51 pm
harald wrote: Sirkkeli timanttiterällä, sillä voisi sahata railoja, ja sitten taltalla hakkaa pois ne harjanteet.
Tervehdys
Tuo timantin käyttö rautametalleilla tuottaa hieman harmaita hiuksia, koska timantin hiili (timanttihan on hiiltä) liukenee rauta matriisiin lastuamislämmön vaikutuksesta (hiilen diffuusio on varsin voimakasta korkeassa lämmössä).
Se, että valuraudassa on hiili ylijäämä ja matriisissa vapaata grafiittia voi auttaa asiassa, mutta takeita siitä ei ole.
Tuo railojen teko ja taltalla hakkaaminen taas kuulostaa hyvältä ajatukselta, koska tuollainen suomugrafiittivalurauta on varsin haurasta ja lohkeaa helposti.
harald wrote: Sitten ne puhuu jostain "INOX disc"-eistä, mitähän ne on?
INOX on tuollainen "tuotenimi" ruiostumattomille teräksille. Arvelen, että tarkoitus on suositella rostereille tehtyjä kulmahiomakoneen laikkoja (eri laikat kun normaaleille teräksille).
[quote="harald"] Sirkkeli timanttiterällä, sillä voisi sahata railoja, ja sitten taltalla hakkaa pois ne harjanteet.[/quote]
Tervehdys
Tuo timantin käyttö rautametalleilla tuottaa hieman harmaita hiuksia, koska timantin hiili (timanttihan on hiiltä) liukenee rauta matriisiin lastuamislämmön vaikutuksesta (hiilen diffuusio on varsin voimakasta korkeassa lämmössä).
Se, että valuraudassa on hiili ylijäämä ja matriisissa vapaata grafiittia voi auttaa asiassa, mutta takeita siitä ei ole.
Tuo railojen teko ja taltalla hakkaaminen taas kuulostaa hyvältä ajatukselta, koska tuollainen suomugrafiittivalurauta on varsin haurasta ja lohkeaa helposti.
[quote="harald"] Sitten ne puhuu jostain "INOX disc"-eistä, mitähän ne on? [/quote]
INOX on tuollainen "tuotenimi" ruiostumattomille teräksille. Arvelen, että tarkoitus on suositella rostereille tehtyjä kulmahiomakoneen laikkoja (eri laikat kun normaaleille teräksille).