by harald » Sat Sep 30, 2006 19:01 pm
Tuo on hyvä kysymys. Periaatteessa kun kallistaa mastoa enemmän taakse,
eli lisätään rakea, niin spriidareiden työntävä vaikutus vähenee, eli
prebend vähenee. Tästä syystä parasta olisi, jos spriidarikulman voisi
jopa säätää. Kuten Skippissä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000746
Jos spriidari on vuorostaan nivelletty, mutta liikkuu vapaasti, niin vantinhan
pitäisi vetää sen spriidarin normaalikulmaan automaagisesti. Mutta mitä
jos se ei sitä tee? Rupeaako spriidarit vatkaamaan aallokossa?
Varmaan tehdään spriidarit kiinteiksi, ja hiukan enemmän taaksepäin
kuin normaalitapauksessa ihan turvallisuuden takia, varmistetaan riittävä
prebend tällä tavalla. Mutta tämä on vain arvaus.
Tuo on hyvä kysymys. Periaatteessa kun kallistaa mastoa enemmän taakse,
eli lisätään rakea, niin spriidareiden työntävä vaikutus vähenee, eli
prebend vähenee. Tästä syystä parasta olisi, jos spriidarikulman voisi
jopa säätää. Kuten Skippissä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album214&id=im000746
Jos spriidari on vuorostaan nivelletty, mutta liikkuu vapaasti, niin vantinhan
pitäisi vetää sen spriidarin normaalikulmaan automaagisesti. Mutta mitä
jos se ei sitä tee? Rupeaako spriidarit vatkaamaan aallokossa?
Varmaan tehdään spriidarit kiinteiksi, ja hiukan enemmän taaksepäin
kuin normaalitapauksessa ihan turvallisuuden takia, varmistetaan riittävä
prebend tällä tavalla. Mutta tämä on vain arvaus.