Kulunut kansi, mitä tehdä?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kulunut kansi, mitä tehdä?

Re: Kulunut kansi, mitä tehdä?

by harald » Fri Jun 07, 2019 13:49 pm

Charlotta on nyt sitloodaa lukuunottamatta maalattu Norrapid maalilla S-3000N sävyllä johon on toiseen kerrokseen sekoitettu Hempelin anti-slip pearl. Tämä on ilmeisesti yksi-yhteen sama menetelmä kuin Danielassa ja myös Melissassa. Pesin kannella tehopesuaineella ja maalasin suoraan karhennetut osat suoraan (vähäisen tallella olevan) karhennuksen päälle. Olisi pitänyt odottaa hiukan enemmän ennen ylimaalaamista, joissan paikoissa meni vähän laikukkaaksi. Saa paikkailla sitten. Tuollainen 3 litran purkki riittää hyvin koko kanteen kahteen kertaan maalattuna.

edit: Kaikkien karhennusten teippaamiseen menee helposti neljättä rullaa kapeaa maalarinteippiä. Kannattaa ostaa sellaista joka ei jätä jälkeensä liimaa, eikä käyttää jotain vanhaa jota sattui löytämään maalauslaatikosta.

Image Image Image Image Image

by Lilie » Mon Jun 19, 2017 14:53 pm

Hieman aiheen ohi, mutta onko kellään kokemusta mistä kannattais rakentaa koiralle liukuestettä kannelle? Meillä miehistöön liittyi keskikokoinen koira tänä kesänä, mutta kansi on sille mahdottoman liukas. Ajattelin laittaa paksusta matosta toiselle laidalle poisotettavan kulkuväylän, joka siis olisi tuossa vain rannassa ollessa/moottorilla ajeltaessa ja otettaisiin pois purjehduksen ajaksi. Hieman mietityttää miten se pysyy paikallaan ja käsiteltävyys sekä kumista kanteen jäävät jäljet.

Jos jollain kokemusta/vinkkejä "helpoista ratkaisuista" niin kuulen mielelläni. Kantta ei kiinnosta maalata enkä enää ehtisikään täksi kesäksi.

yt. Ville
s/y Lilié

by harald » Tue Apr 29, 2014 10:10 am

Höröttelin eilen illalla myös tälle.

by Petri » Tue Apr 29, 2014 08:19 am

VVille wrote:Ruoholahden ohi ni saa käydä vilkaisemassa ja vaikka koeastumassakin.
Nyt kyllä heitetään vaarallisen kaksimieleisiä ohjeita vapun alla kohderyhmälle joka on vahvasti insinööripitoista :)

by VVille » Mon Apr 28, 2014 22:30 pm

Mikko E kuvasi maalausoperaation, eiköhän sieltä löydy kuvia valmiista pinnastakin. Täytyy vain koittaa keksiä mihin jemmaan gallerian salasana on laitettu, mutta kunhan löydetään ni laitetaan kuvia. Toki jos matka menee Ruoholahden ohi ni saa käydä vilkaisemassa ja vaikka koeastumassakin.

by Olli » Mon Apr 28, 2014 12:32 pm

Olikos lopputuloksesta jotain kuvatuksia olemassa?

by VVille » Sun Apr 27, 2014 21:36 pm

Kiwigripillä karhennettu kansi pitää kuin asvaltti, ei lipsu sitten yhtään :) Ulkonäkökään ei hassumpi. Kokemusten perusteella sopiva kerrospaksuus tulis varmaan 2.5-3mm hammaslastalla levittäen (eli noin 1-1.5mm kerros maalia johon telataan kuvio) ja sit telaten, toi 4mm hammaslastan jättämä kerros (eli noin 2mm maalia) tuottaa turhankin rajun kuvion. Tolle "backrolling", eli jälkikäteen telaukselle ei oo tarvista, kevätauringossa +10-15 kelissä toi tulee just hyvälle kuviolle kun telaa levityksen jälkeen ja antaa olla, tasoittuu hiukan jyrkimmistä paikoista mut jää juuri sopivan runsas kuvio.

by VVille » Sun Apr 20, 2014 11:52 am

Vedettiin eilen Teasen kanteen Kiwigripit, vaikutti oikein hyvältä. Tietoa kulutuskestävyydestä saadaan kauden aikana, asentaminen oli varsin jees. Putsattiin ensin irtoroskat kannelta ja puhdistusaineella (maalipesu) jynssäys. Sit porakoneeseen kiinnitetyllä messinkiharjalla kanteen kunnon karheus niin että saa hyvän tartunnan, toi puree aika kivasti loivaksi kuluneen alkuperäiskarhennuksen laaksoihinkin. Sit vielä hiomapölyt pois maalipesuun kastellulla rätillä, talkoomakkaran mittainen tauko et varmasti haihtuu kaikki, teippaus ja maalaus.

Työläimpiä vaiheita tossa on teippaus, hiominen ja maalaus, koko homma meni keskimäärin kolmella käsiparilla tehden leppoisasti päivässä, oliskohan ollut noin seitsemän tuntia josta ainakin tunti syötiin makkaraa ja nautiskeltiin auringosta. Ainakin maalausvaiheessa on kätevä olla pari-kolme paria tassuja, voi tehä sujuvasti niin että toinen levittää toisella puolen kantta ja toinen poistaa teippiä toisella puolen. Telaaja kannattaa pitää samana koko ajan, käsiala vaikuttaa lopputulokseen ni ei tuu näkyviä eroja. Meillä kun oli paljon tekijöitä ni oli viel erikseen levittäjäkin, joka helpotti kyl hommaa, mut jos tekis kahdella ni arvelisin et paras jako on levittäjä/telaaja ja teipinpoistaja.

Ton karkeutta pystyy säätämään tosi laajasti sillä miten paksulla kerroksella vetää, keulaan tehtiin überaggressiivinen karhennus levittämällä maali 4mm hammaslastalla täyteen paksuuteen, tuohon tulee jo aikamoista vuoristoa ja pito on varmaankin aika mahtava, vaan ei liene enää paljaan jalan alle hyvä. Sivukansille käytettiin vähän matalampaa profiilia jossa voi jo kävellä ja makoilla, tää syntyi pienemmän hammaslastan puutteessa sillä että vedettiin noin puolella hampaan paksuudella samalla lastalla. Toi hammaslasta on aika näppärä kerrospaksuuden vakiointiin, jos vain levittää pensselillä ja telaa kuvion ni tulee vaihtelua paljon enemmän. Sopiva lasta tollaseen normaali järkevään karhennukseen vois olla ehkä n.3mm hampaalla. Tää maalihan siis toimii niin et se on tollasta maitorahkan tasolla viskoosia töhnää jota ensin vedetään vakiopaksu kerros kannelle ja sit pyöritellään kuviotelalla yli niin et saadaan karhennuskuvio aikaan. Periaatteessa telaamallakin voi vaihdella kuviota, mut käytännössä kerrospaksuus näyttäis olevan tärkee muuttuja. Jos haluais vielä aggressiivisempaa ni voi telata uudestaan hetken päästä, koska toi tasoittuu hiukan telauksen jälkeen, mut todettiin et tuossa eilisessä kevätauringossa tuli kerralla aika sopiva kuvio.

Teippien irrotus on sitten ihan sikamaisen sotkuista hommaa, eli puhdistusvälineitä kannattaa varata käden ulottuville paljon. Teipit kun irrotetaan jo märällä maalilla ja heti maalauksen jälkeen. Sileistä pinnoista lähtee märällä rätillä, vanhasta karhennuksesta ei kirveelläkään. Me karhennettiin nyt vain sivukannet, jos haluais karhentaa myös katon kannattais tehdä kahdessa erässä niin on aina kuiva alue jossa voi astella ja säilöä tarvikkeita.

4l ämpäri riitti FE:n sivukansiin aika kivasti, tollasella järkevällä kuviolla. Kuvion aggressiivisuus / levityspaksuus vaikuttaa menekkiin aika rutkasti, meillä meni keulakanteen ehkä 2/5 ämpäriä kun vedettiin ihan viimesen päälle paksulla. Ehkä riittävän monella liukastumisella oli osuutta tähän, vähempikin varmaan riittäisi. Luultavasti kohtuullisella kerroksella ja kuviolla samasta ämpäristä tulis vielä ruffi tai sitlooda, mut ei ehkä molempia.

by VVille » Sun Mar 16, 2014 23:38 pm

Mites, onko kukaan kokeillu Kiwigrippiä? Pohjatöiksi riittäis rasvanpoisto ja teärsharjaus, jonka jälkeen vetää ykskomponenttitahmaa kanteen ja tekee kuvion rullaamalla erikoistelalla yli. Sit toki viel teipeillä rajaus, mut kokonaisuutena kuulostais aika järkevältä työmäärältä. Kuulostaa vähän liiankin hyvältä ollakseen totta, mut netistä löytyneet kokemukset pääosin positiivisia ja valmistaja väittää tuon kestävän noin 1000 veneilypäivää eli meilläkin menis sen 10 vuotta.

Tai onko muita hyviä ideoita tähän, ilmeisesti Decolay todettiin huonoksi ja perinteinen vaihtoehto venemaali + karhennushelmet toimii, mut vaatii ilmeisesti vähän enempi esitöitä?

by jr » Tue Feb 22, 2011 10:50 am

Onko lukijoilla kokemuksia TBS kansikatteesta, siis semmoisesta liimattavasta liukuestematosta. Hiukan painavaahan tuo kate on (2,5kg/m^2), mutta muuten siistin näköistä:

http://autola.wihuri.fi/tuoteryhmat/ven ... fi_FI/tbs/

by Artsi » Thu Jan 27, 2011 19:15 pm

Copypaste tuolta vähän ylempää:
" Maalasin karhennuksen päälle Nor-Rapid -nimisellä rautapinnan yksikomponenttimaalilla (Maalitukku, Turku), johon sekoitin Hempelin Anti-Slip -helmiä. Jokin kaksikomponenttinen esim. epoksimaali olisi tietysti kestävämpi, mutta ongelmana on sävytys. Olen tehnyt pinnan kahteen veneeseen aiemminkin ko. maalilla. Etuna on sävyttämisen lisäksi todella nopea kuivuminen ja hyvä tarttuvuus sekä kulutuksen kesto. Maali on kiiltävänäkin versiona sen verran matta, ettei häikäise auringonpaisteessa. DANIELAN kansi maalattiin perjantaina puolen päivän jälkeen ja merelle lähdettiin iltaviideltä, kun vaimo pääsi töistä. Maali kestää kulutusta hyvin, vaikka pintaa ei ole lainkaan karhennettu. Pesin pinnan ensin astianpesuainevedellä, jonka jälkeen huuhtelu. Sen jälkeen pyyhin Sinolilla. Yksikomponenttimaalin etu on se, että mahdollisiin kulumakohtiin voi vanhasta purkista "sipaista" paikkauksen, jos on tarve. Sitloodan lattia joutuu kovalle koetukselle, ja sieltä irtosikin painepesurilla muutama euron kokoinen pala. Ajattelin uusia sen epoksilla, kun sitä jäi sopivasti pohjahommasta yli."

by harald » Thu Jan 27, 2011 10:25 am

Mitä ainetta Artsilla oli, sehän näytti hyvältä vielä kauden jälkeen?

by Samppa » Mon Jan 17, 2011 19:24 pm

Nyt tulee väite tuntematta ko tuotetta sen tarkemmin...
Jos maali tai muu vastaava ei pysy alustassa kiinni kuin pari viikkoa ei syy kyllä ole kalvopaksuudessa vaan pohjan puhtaudessa tai esim. maalin liian nopeassa kuivumisessa (pinta kuivuu ensin jolloin aine saattaa pohjalta höyrystyä ja nousta irti alustastaan (ei välttämättä silmin havaittavissa). Saattaa ilmentyä vasta pidemmänkin ajan jälkeen. Veneen kannen pesu kunnon rasvanpoisto aineella ( saa esim. värikaupasta jonka nimeä en nyt muista mutta on Aleksiskivenkadulla, Fleminginkadun kulmassa? jonkin tanssitarvikekauoan vieressä) on ensimmäinen ja tärkein vaihe. Kenties kevyt hionta, jonka jälkeen pesu (pölyt pois). Ensimmäinen kerros maalataan ohennetulla "litkulla" ikään kuin primerina, joka ei peitä juuri mitään vaan toimii tartuntana seuraaville maali kerroksille. Sitten voi alkaa hakea sitä kalvopaksuutta...Kuivumisaikoja kannattaa noudattaa vaikka maali vaikkuttaisi jo kuivalta tai olisi kiire vesille.
Nämä ohjeet siis vain kokemuksesta monien maalien ja vesieristeiden käytöstä rakennuspuolella. Kenties kemia on kemiaa feneissäkin...


:roll: :roll:

Samppa
S/Y Festivo

by jr » Mon Jan 17, 2011 13:02 pm

Tuntuisi, ettei kerrosten lisääminen auta jos ongelma oli irtoaminen pohjasta (eikä puhkikuluminen).
Luultavasti kyse on hiukan molemmista, sekä irtoamisesta että puhkikulumisesta. Decolay on niin pehmeää tavaraa, että röpelöiden "huipulta" maali alkaa ensimmäiseksi kuoriutua. Kuoriutumista nopeuttavat santaiset kengät, lattialla pyörivät hylsyt ja laidalta toiselle seilaavat vinssikahvat.

Testaus Decolaylla jatkuu keväällä, sillä nyt sitloora on hiukan kulahtaneen näköinen, eikä oikein huvita kraappia niitä maalijämiä pois, joten lisää kerroksia vaan. Jos levittäis lastalla, vois saadda tarpeeksi kalvopaksuutta kerralla :-k

valaiseva käyttökokemus

by FE-Sillanpää » Mon Jan 17, 2011 11:18 am

jr wrote:...ainoa vika oli, että maali korkkasi irti parissa viikossa, vaikka olevinaan tein pohjatyöt
Siis ainetta käytettiin ohjeiden mukaisesti juuri siihen mihin sitä kuuluikin käyttää mutta ei kestänyt. Ei oikein vakuuta. Tuntuisi, ettei kerrosten lisääminen auta jos ongelma oli irtoaminen pohjasta (eikä puhkikuluminen). Röpelöalustan luulisi myös ennemminkin auttavan kiinnipysymistä kuin haittaavan sitä.

Top