veneen sähköjärjestelmä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: veneen sähköjärjestelmä

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Cage » Tue Feb 13, 2024 10:17 am

Itse asensin levyn tuohon starttilukon taakse erottamaan starttilukolle menevät johdot muista asennuksista. Levyyn joutui tekemään loven, johon pystyi mahduttamaan moottorille menevät johdot, mutta johdot eivät kuitenkaan sotkeennu keskenään.

Kun olet puuhaamassa, niin mieti sähkökeskusken siirtämistä vaikka pistopunkkaan styyran puolelle. Siellä se on enemmän suojassa sadevedeltä ja aaltojen roiskeelta. Tämä on itsellä todo-listalla. Ajattelin jättää vain lamppujen kytkimet siihen portaiden alle.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Tue Feb 13, 2024 01:11 am

Ari wrote: Mon Feb 12, 2024 15:31 pm Omani on karmaiseva sekasotku ja johtoviidakko. Aiemmat omistajat eivät ole lainkaan miettineet käytännöllisyyttä, ovat vain mäiskineet rompetta sikin sokin ilman mitään dokumentaatiota ja merkintöjä.
Tältä tämä surkea nykyinen sähkökeskus näyttää. Takapajuiselta. Mitään logiikkaa esim. johtimien lukuisissa väreissä ei näytä olevan. On ruskeaa, mustaa, sinistä, punaista, keltaista ja keltavihreää. Erillinen sulakekotelokin löytyi outoon paikkaan jemmattuna ja siellä mm. ruskeaa, keltaista, keltavihreää, vihreää ja punaista piuhaa. Outoa, että on vasemmalla kytkentäkisko ja sitten tuo harmaa, joka tuntuu hoitavan samaa tehtävää.

Viime kesänä ehdin yhden sähköasentajan palkata pariksi tunniksi hätäpäissäni, kun piti asentaa uusi plotteri. Hänkin oli aivan ulalla, miten toimia. Suuri osa piuhoista ei näytä olevan liitettyinä mihinkään. Oli hintavaa hupia, jatkossa täytyy tehdä itse.

Tarkoitus tehdä täyspurku ja rakentaa kunnollinen sähkökeskus. Näin jo sen takia, että tulee LiFePo4-akku ja AGM-startti, DC-DC-laturia, MPPT-säädintä jne. Esikuvina uudistuksella kolmikko Merelli, Charlotta ja Feria.
Attachments
IMG_0136.jpg
IMG_0134.jpg

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Mon Feb 12, 2024 15:31 pm

olpalon wrote: Mon Feb 12, 2024 13:01 pm Vaikka ehdottelen parempia, niin ei tarkoita sitä, että sellaisia itselläni olisi, mutta jos nyt hankkisin, niin valinta voisi olla toinen. BlueSea on kohtuullisen hyvämaineinen merkkituote, eikä sen kanssa pitäisi tulla suurempia yllätyksiä. Paneelissa on sitten aina liian vähän katkaisijoita. :D

Jos tunnistat kuvissa olevan taulumallin, niin se on ihan ok, mutta on takapuoli aika härdelli vs BlueSean triplahintainen vaihtoehto.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... aripaneeli
Höpsis. Ihastuttava näky ja esikuvallisen selkeä suorastaan! Feriassa on näemmä sama homma kuin Irenessä eli Yanmarin "kojelauta" on siinä istumalaatikossa kajuutan sisäänkäynnin alla, mikä hankaloittaa näitä sähköhommia. Lohdullista nähdä, että ei tuo mahdoton paikka ole saada tällaista johdollista katkaisinpaneelia ja muuta härpätintä paikoilleen.

Omani on karmaiseva sekasotku ja johtoviidakko. Aiemmat omistajat eivät ole lainkaan miettineet käytännöllisyyttä, ovat vain mäiskineet rompetta sikin sokin ilman mitään dokumentaatiota ja merkintöjä.

Kenkkumaista, ettei missään kauppiaiden verkkosivuilla ole oikein yhdestäkään mallista kunnon kuvia muualta kuin etupuolesta, hädin tuskin muita mittojakaan kuin paneelin etulevyn koko. Olisi edes selkeät tekniset piirrokset ym.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by olpalon » Mon Feb 12, 2024 13:01 pm

Ari wrote: Mon Feb 12, 2024 12:18 pm
Cage wrote: Mon Feb 12, 2024 11:48 am Mulla ei ole kokemusta Bilteman katkaisinpaneeleista, mutta jos uusisin uudelleen, niin uskoisin että ottaisin ne. Tuossa Ollin linkkaamassa BlueSean versiossa näyttää oelvan juotoksia, jotka kai yleisesti nähdään "helposti" vikaantuvana (tärinä saataa rikkoa juotoksen). Tosin, meillä on tällä hetkellä juotetut versiot, koska en ollut asiasta tietoinen silloin kun uusin ja on ne tähän saakka toiminut. Bilteman versiossa on johdot ja vaikuttaa varsin uskottavilta. Ovat myös omaan silmään kauniimpia, mutta se nyt on sitten taas katsojan silmässä.
Kiitos kommentista! Ehkäpä nuo siis käyn hakemassa, tuskin ovat käytännössä sen huonompia kuin kalliimmat Talamexit ja BlueSeat ym.
Vaikka ehdottelen parempia, niin ei tarkoita sitä, että sellaisia itselläni olisi, mutta jos nyt hankkisin, niin valinta voisi olla toinen. BlueSea on kohtuullisen hyvämaineinen merkkituote, eikä sen kanssa pitäisi tulla suurempia yllätyksiä. Paneelissa on sitten aina liian vähän katkaisijoita. :D

Jos tunnistat kuvissa olevan taulumallin, niin se on ihan ok, mutta on takapuoli aika härdelli vs BlueSean triplahintainen vaihtoehto.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... aripaneeli

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Cage » Mon Feb 12, 2024 12:37 pm

Ari wrote: Mon Feb 12, 2024 12:18 pmKiitos kommentista! Ehkäpä nuo siis käyn hakemassa, tuskin ovat käytännössä sen huonompia kuin kalliimmat Talamexit ja BlueSeat ym.
Juu, painotan tosiaan ettei mitään kokemuksia näistä ole. Huomoitavaa on että vievät aika paljon tilaa taaksepäin juuri noista johdoista johtuen.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Mon Feb 12, 2024 12:18 pm

Cage wrote: Mon Feb 12, 2024 11:48 am Mulla ei ole kokemusta Bilteman katkaisinpaneeleista, mutta jos uusisin uudelleen, niin uskoisin että ottaisin ne. Tuossa Ollin linkkaamassa BlueSean versiossa näyttää oelvan juotoksia, jotka kai yleisesti nähdään "helposti" vikaantuvana (tärinä saataa rikkoa juotoksen). Tosin, meillä on tällä hetkellä juotetut versiot, koska en ollut asiasta tietoinen silloin kun uusin ja on ne tähän saakka toiminut. Bilteman versiossa on johdot ja vaikuttaa varsin uskottavilta. Ovat myös omaan silmään kauniimpia, mutta se nyt on sitten taas katsojan silmässä.
Kiitos kommentista! Ehkäpä nuo siis käyn hakemassa, tuskin ovat käytännössä sen huonompia kuin kalliimmat Talamexit ja BlueSeat ym.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Cage » Mon Feb 12, 2024 11:48 am

Mulla ei ole kokemusta Bilteman katkaisinpaneeleista, mutta jos uusisin uudelleen, niin uskoisin että ottaisin ne. Tuossa Ollin linkkaamassa BlueSean versiossa näyttää oelvan juotoksia, jotka kai yleisesti nähdään "helposti" vikaantuvana (tärinä saataa rikkoa juotoksen). Tosin, meillä on tällä hetkellä juotetut versiot, koska en ollut asiasta tietoinen silloin kun uusin ja on ne tähän saakka toiminut. Bilteman versiossa on johdot ja vaikuttaa varsin uskottavilta. Ovat myös omaan silmään kauniimpia, mutta se nyt on sitten taas katsojan silmässä.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by olpalon » Mon Feb 12, 2024 11:28 am

Ari wrote: Mon Feb 12, 2024 03:58 am Nyt hankittuina kaikki tarvittava. Mietinnässä sähkökeskuksen perusteellinen uudistus saman tien. Kumman isot hintaerot katkaisinpaneeleissa. Isoja teknisiä eroja ei verkkokaupoista tahdo löytää, ellei ole vailla vesitiiviiksi mainostettuja.

Kysymys: Mahtaako Bilteman katkaisinpaneeleista olla mihinkään? Näkyy olevan 4, 6 ja 8 katkaisijan malleissa samat max 35A, kun esim. muualta saatava melkein identtinen ja vähän hintavampi Talamex olisi 52A (8 katkaisijan versio). Kumpikin automaattisulakkeilla, mikä lienee kätevintä, niin ei tarvitse perinteistä erillistä sulaketaulua.
Kauppiaiden messuhuumassa lähtisin katselemaan esim Aditan valikoimista tuollaista:

https://www.adita.fi/veneily-ja-kalastu ... 1790-4322/

Halvat ovat yleensä rimpuloita ja jos budjetti kestää, niin mielummin kerralla vähän parempi.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Mon Feb 12, 2024 03:58 am

Nyt hankittuina kaikki tarvittava. Mietinnässä sähkökeskuksen perusteellinen uudistus saman tien. Kumman isot hintaerot katkaisinpaneeleissa. Isoja teknisiä eroja ei verkkokaupoista tahdo löytää, ellei ole vailla vesitiiviiksi mainostettuja.

Kysymys: Mahtaako Bilteman katkaisinpaneeleista olla mihinkään? Näkyy olevan 4, 6 ja 8 katkaisijan malleissa samat max 35A, kun esim. muualta saatava melkein identtinen ja vähän hintavampi Talamex olisi 52A (8 katkaisijan versio). Kumpikin automaattisulakkeilla, mikä lienee kätevintä, niin ei tarvitse perinteistä erillistä sulaketaulua.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Fri Nov 17, 2023 17:24 pm

olpalon wrote: Fri Nov 17, 2023 14:49 pm OY Esco Ab järjestää sähköpäiviä Espoon Suomenojalla talven aikana.

https://www.esconet.fi/blog/ajankohtais ... -taalla-37
Kiitos vinkistä, ja onpas mainiota palvelua asiantuntevien artikkelien lisäksi! Minulla on vieläpä vahvassa harkinnassa heillä myynnissä oleva ja aiemmin vinkkaamasi DC-DC-laturin ja MPPT-säätimen yhdistelmälaite, koska se ei maksaisikaan enempää kuin kaksi laitetta erikseen ja voisi tehdä asennukset siistimmiksi ja yksinkertaisemmiksi.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by olpalon » Fri Nov 17, 2023 14:49 pm

OY Esco Ab järjestää sähköpäiviä Espoon Suomenojalla talven aikana.

https://www.esconet.fi/blog/ajankohtais ... -taalla-37

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Thu Nov 16, 2023 01:53 am

olpalon wrote: Wed Nov 15, 2023 20:52 pm Vaikka loputon ja pikkutarkka laskeminen voikin olla ajoittain hauskaa, niin muutamat faktat ja kokemukset linjaavat useimmat näistä asioista.

Lataus:
Kone lataa mitä lataa ja on FE:n kokoiseen sähkösysteemiin riittävä, koska lähes aina voi ladata lisää koneella jos tilanne niin edellyttää.
Aurinkosähköä saa tilanpuutteen takia kyytiin enintään sen verran, että sillä voi hyvänä päivänä kattaa suunnilleen sen mitä päivässä tyypillisesti kuluu.
Maasähkölle riittänee 5-15A FE:n kokoiseen systeemiin.
Generaattoria, tuuligenua, polttokennoja ja regeneratiojuttuja ei kannata edes miettiä tässä kokoluokassa.

Kulutus:
Tyypilliset laitteet vievät päiväsaikaan sen mitä vievät. Jos hyvää lämppäriä pyörittää yön, niin se vie n. 10 Ah. Jos ei ole mielessä mitään erikoisjuttuja, kuten isoa invertteriä vaikka induktioliedelle tai sähkömoottoria, niin eipä niitä virtoja kannata hirveästi miettiä.

Akkukapasiteetti:
Startille tarvitaan jotain 60-80 Ah perinteistä.
Käyttöakuston riittävä kapasiteetti on näissä tyypillisesti n. 200 Ah periteistä tai n. 100 Ah lipoa. Lisäksi tilaa on rajallisesti, joten koko viikon kapasiteetin sijoittamisen ja sen painon kuljettamisen järkevyys on kyseenlaista. Eli käyttöakuksi niin iso kuin lompakko kestää ja että se sopii tyypilliseen tai olemassa olevaan sijoituspaikkaan.

Eli tylsänä yhteenvetona, valtaosa asioista on jo enemmän tai vähemmän "niitattu kiinni" eikä niiden ylisäätäminen tai viimeiseen asti optimointi tuota juurikaan hyötyä käytettyyn aikaan nähden.
Tämän tason tarkkuus riittää erinomaisesti. Oikeastaan mietintä lähti siitä, riittääkö varmasti listallani oleviin melko perusjuttuihin harkinnassa oleva 60-80 Ah AGM-starttiakku (speksien mukaan starttikelpoinen malli) ja hupiakuksi Saksasta jo matkalla oleva 100 Ah LiFePo.

Koska ikinä ennen en ole venettä omistanut, olen täysin vailla käytännön käsitystä siitä, mikä riittää ja mikä ei. Muuta keinoa en keksinyt kuin alkaa ynnäilemään ja penkomaan eri laitetyyppien spekseistä tietoa. Olen sieltä täältä erilaisia foorumeita lukiessa saanut käsityksen, että esim. kompressorijääkaapit, lämmittimet ja esim. AIS-laitteet voivat pahimmillaan hotkia akkuja todella pahanpäiväisesti.

Yksi tuore kokemus myös säikäytti, vaikka wanhat akut vetävät viimeisiään. Ollessani talviteloilla olevassa omassa veneessä vilutti ja laitoin lämmittimen päälle. Kajuutan led-lamput välkkyivät sen käynnistyessä. Kun oli lämmennyt, yritin startata koneen pakkasnesteiden ajoa varten. Yllättäen kone ei startannut ja akun varoitusvalo paloi. Piti sammuttaa lämmitin ja valot ennen kuin kone starttasi.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by olpalon » Wed Nov 15, 2023 20:52 pm

Vaikka loputon ja pikkutarkka laskeminen voikin olla ajoittain hauskaa, niin muutamat faktat ja kokemukset linjaavat useimmat näistä asioista.

Lataus:
Kone lataa mitä lataa ja on FE:n kokoiseen sähkösysteemiin riittävä, koska lähes aina voi ladata lisää koneella jos tilanne niin edellyttää.
Aurinkosähköä saa tilanpuutteen takia kyytiin enintään sen verran, että sillä voi hyvänä päivänä kattaa suunnilleen sen mitä päivässä tyypillisesti kuluu.
Maasähkölle riittänee 5-15A FE:n kokoiseen systeemiin.
Generaattoria, tuuligenua, polttokennoja ja regeneratiojuttuja ei kannata edes miettiä tässä kokoluokassa.

Kulutus:
Tyypilliset laitteet vievät päiväsaikaan sen mitä vievät. Jos hyvää lämppäriä pyörittää yön, niin se vie n. 10 Ah. Jos ei ole mielessä mitään erikoisjuttuja, kuten isoa invertteriä vaikka induktioliedelle tai sähkömoottoria, niin eipä niitä virtoja kannata hirveästi miettiä.

Akkukapasiteetti:
Startille tarvitaan jotain 60-80 Ah perinteistä.
Käyttöakuston riittävä kapasiteetti on näissä tyypillisesti n. 200 Ah periteistä tai n. 100 Ah lipoa. Lisäksi tilaa on rajallisesti, joten koko viikon kapasiteetin sijoittamisen ja sen painon kuljettamisen järkevyys on kyseenlaista. Eli käyttöakuksi niin iso kuin lompakko kestää ja että se sopii tyypilliseen tai olemassa olevaan sijoituspaikkaan.

Eli tylsänä yhteenvetona, valtaosa asioista on jo enemmän tai vähemmän "niitattu kiinni" eikä niiden ylisäätäminen tai viimeiseen asti optimointi tuota juurikaan hyötyä käytettyyn aikaan nähden.

Re: veneen sähköjärjestelmä

by harald » Wed Nov 15, 2023 16:26 pm

Meillä jääkaappi on noin 0,6 A keskiarvo. Eli noin 14 Ah/vrk

Purjehtiessa menee noin 1-2 A, vaikea sanoa koska aurinkopaneeli tuottaa jonkin verran. Sisältää AIS-vastaanottimen, kaksi isoa mastoinstrumenttia, tuulimittari mastolla, autopilotti EV100 näyttöineen, tuuli-, kaiku-, loki-, gps-anturit jne, NMEA-WiFi silta ja joskus välillä android-tabletin lataus (~0,5A @12V).

Pitäisi oikeasti tehdä ihan taulukko missä on vuorokausikulutukset, tyyliin valot 0,6 A * 1,5 h = 0.9 Ah / vrk. Näistä sitten laskee. Ja sitten kertaa päivämäärien perusteella montako vuorokautta pitää pärjätä ja millaisella latauksella.

Mojovan kokoinen tuo 170-200 Ah LiFePo4-akusto, siitä riittä kyllä virtaa vaikkei pitäisi täyteen ladattunakaan.

Saan aurinkoisena päivänä 100 watin aurinkopaneelista noin 200 Wh, tämä pitää akun täyteen ladattuna päivästä toiseen todella pienellä moottoriajolla per päivä. LiFePo4-akulla pitäisi ehkä mitoittaa niin ettei akku ole täysi koko ajan, vaan ennemmin että se pyörisi jossain 50-80 % lataustilan välillä. Tuo 30 % 200 Ah-ista on 60 Ah, jonka pitäisi riittää moneksi päiväksi.
Screenshot_20230621_120611.jpg

Re: veneen sähköjärjestelmä

by Ari » Wed Nov 15, 2023 15:59 pm

Ihastuttavan siistejä sähköpääkeskuksia näkyy feneissä olevan! Haaveilen samanlaisista näkymistä omassa veneessä siinä kajuutan kulkuaukon alla.

Mutta asiaan (meneekö liikaa sivuun ketjun otsikosta ja aloituksesta vai avaanko uuden ketjun?):

Millaisen virrankulutuksen kannalta kannattaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisuus? Mitä kaikkea sähköä kuluttavaa noin keskimäärin on vesillä päällä ja paljonko kukin kulutusyksikkö vaatii virtaa parhaimmillaan per tunti?

Mietin tällaisen listauksen kautta:
-karttaplotteri: 1A?
-perus-VHF /VHF+AIS-vastaanotin / VHF+AIS-lähetinvastaanotin: 0,5–6A? (maksimi lähetystilassa)
-lämmitin (tosin tuskin päällä koskaan ajaessa): 1–3 A?
-jääkaappi: 1–2A?
-FM-radio: 1A?
-autopilotti: A?
-tuulimittari ja -anturi: A?
-tankkimittarit- ja -anturit: A?
-loki+näyttö: A?
-kaiku+näyttö: A?
-muut mittarit: A?
-puhelimien ja tablettien lataus: A?
-valaistus: A?
-kulkuvalot: A?
YHTEENSÄ: A?

Mitä varsin tavanomaista mahtaa puuttua? En laskenut akkujärjestelmään liittyvien laitteiden omaa sisäistä kulutusta mukaan. Järeitä viihdekeskuksiakaan en merkannut enkä edes televisiota, joka lienee aika harvassa veneessä.

Tämän perusteella voisi kumminkin laskelmoida, missä menee akkukapasiteetin ja virrantuoton kannalta järkevä raja, mihin ylipäätään on järkevä investoida ja mikä johtaisi liialliseen kulutukseen suhteessa virran saatavuuteen. Itselläni näistä ei ole kuin plotteri, siihen kytketty kaiku, lämmitin, autopilotti, loki+mittari ja tietysti valot ja valaistus. Uuden AGM+LiFePo-akkukaksikon kapasiteetti tulee olemaan kaliberia 170–200A.

Laadukkaalla Stetson-Harrison-metodilla lopputulos voisi huidella helpostikin jopa 10A tienoilla, jos olisi nämä ja kaikenlaista muuta samaan aikaan päällä. Mutta noin keskimäärin voisi vesillä ajossa olla kulutus ehkä 3–5A. Koneella ajossa ei liene ongelmaa eikä silloin, kun aurinko paistaa.

Top