Fe:n koristeraidat

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Fe:n koristeraidat

Re: Fe:n koristeraidat

by Janne Nieminen » Thu Oct 26, 2023 11:25 am

Poistin just ruffin alkuperäiset raidat höyrypesurilla, jollaista kuulemma ammttilaiset käyttävät bussien ja kuormureiden teippauksien vaihdossa. Reilun parin tunnin homma huomattavasti hellävaraisemmin kuin kuumailmapuhaltimella. Lähinnä aikaa kului siihen, että raidat olivat jo repeilleet sen verran pieniin osiin, ettei päässyt kovin suuria kappaleita irroittamaan kerralla. Vähän jäi viimeisteltävää Sinolilla, mutta kohtuullisen hyvin lähti liimatkin. on kyllå erittäin suositeltava kampe tähän hommaan. Lauantaina jatkuu hommat runkoteippien poistolla, ja keväällä sitten myllytetään.

Re: Fe:n koristeraidat

by harald » Mon Jun 10, 2019 20:51 pm

Ajattelin vaahtorullalla maalata.

Nuo siveltimen ohjeet olivat hyviä.

Re: Fe:n koristeraidat

by mihor » Mon Jun 10, 2019 20:49 pm

Pari muuta konkareilta opittua vinkkiä.
  • Jos sivellin on uusi, kannattaa kuivalla pensellillä pyyhkiä hetki karkeaa hiekkapaperiarkkia. Tuo nyppii pois irtonaisia jouhia ja samalla tekee karvoista mattapintaisia (maali tarttuu siveltimeen tasaisemmin ja levittyy paremmin). Lopuksi pesu miedolla saipuavedellä (+kuivaus) ennen siveltimen käyttöä.
  • Kannattaa käyttää tuoretta ja laadukasta rajausteippiä, niin maalireunasta tulee siisti. Muistaakseni laitoin sellaista muovipohjaista teippiä reunaan ja sitten paperiteippiä jatkoksi. Automaalikaupoista saa hyviä teippejä

Re: Fe:n koristeraidat

by Olli » Mon Jun 10, 2019 20:00 pm

Vahan poisto huolella ennen maalausta. Jos sitä jää vähänkin, niin hylkii maalia jännästi. En tiedä mikä on oikea tapa, mutta kertapyyhkäisy asetonilla ei riittänyt.

Re: Fe:n koristeraidat

by harald » Mon Jun 10, 2019 09:00 am

Kiitos tästä, yhden kerroksen ajattelin hukata aikaa tälle projektille. Aina voi vetää lisäkerroksia sitten myöhemmin.

Re: Fe:n koristeraidat

by mihor » Mon Jun 10, 2019 07:58 am

Ostinkin Marikon albumista bongaamani Hempelin väriä punaisena, mutta kun nyt luin uudestaan noteerasin että "reippaasti ohennettuna". Miksi ohentaa?
Tuo levittyi paljon helpommin ja tasoittui sileämmäksi, kun maalia ohensi.

En nyt muista mitä tuo "reippaasti" tarkoitti, mutta jonkin verran lorautin ohenninta joukkoon (varmaan ihan ohjearvojen puitteissa). Ohennettu maali peitti kuitenkin hyvin: Marikoon tuli vain yksi kerros tuota maalia ja lopputulos on edelleenkin hieno.

Re: Fe:n koristeraidat

by harald » Sun Jun 09, 2019 22:42 pm

Olen jälleenrakentamassa ruffikaton raidat jotka lähtivät painepesurilla lentämään monta vuotta sitten. Ostinkin Marikon albumista bongaamani Hempelin väriä punaisena, mutta kun nyt luin uudestaan noteerasin että "reippaasti ohennettuna". Miksi ohentaa?

Image

by FE-Sillanpää » Fri Oct 19, 2018 11:13 am

harald wrote:Olisiko aika palauttaa niitä tarroja kylkeen? Mistä ja millä hinnalla olette saaneet raitoja kylkeen, vai olisiko parempi vain vetää sudilla?
Tässä lainaus 8.5 vuoden takaa. Teipparista Ogelista kanattaa edelleen kysyä. Teetettiin kylkiraitaa viime vuonna:
"
Sat Apr 25, 2009 08:16 am Post subject: kylkiviivaa

Nostinpa tämän vanhan kysymyksen esiin, kun kävin eilen rekisteritarroja teettämssä Teipparissa Helsingissä ( http://teippari.net ). Siellä oli pöydällä FE83 valokuvat ja kylkitarrat tulossa tekeille.
"

by harald » Fri Sep 14, 2018 23:26 pm

Olisiko aika palauttaa niitä tarroja kylkeen? Mistä ja millä hinnalla olette saaneet raitoja kylkeen, vai olisiko parempi vain vetää sudilla?

by nikkem » Thu Jun 25, 2015 21:58 pm

Tänään lähti koristeraidat toisesta topicista bongaamani Kiilto Removerin kanssa. Toimi kyllä todella hyvin. Vielä pitäisi hioa pinnat, mutta samassa alkoi myös mietityttää uusien tarrojen laittaminen. Jotenkin ei heti ainakaan silmä tottunut tuohon tarrattomuuteen. Ajatuksena oli saada modernimpaa ilmettä poistamalla tarrat, mutta tuntuu että nyt menikin päinvastaiseen suuntaan kuin piti. Kaikki on tietysti katsojan silmässä.

by alex » Thu May 21, 2015 08:50 am

mason wrote:Miten olisi kuumailmapuhallin vai tykkääkö kansi huonoa? Maalin tai lakan poistoon puupinnoilta puhallin toimii ainakin hyvin.
One thing it is too easy to overheat the gelcoat I am afraid. Another thing is that höyrypesuri brings more energy and moisturizes the film. With höyrypesuri the film was coming off in long pieces - about a meter or more, while with solvent or kuumailmapuhallin there were very little pieces.

by mason » Wed May 20, 2015 19:45 pm

Miten olisi kuumailmapuhallin vai tykkääkö kansi huonoa? Maalin tai lakan poistoon puupinnoilta puhallin toimii ainakin hyvin.

by harald » Mon May 18, 2015 13:46 pm

Höyrypesuria suosittelen minäkin. Pienellä harjoittelulla lähtee liimatkin tarran mukana.

by alex » Mon May 18, 2015 13:39 pm

Ah, tape removing business pops up every year. :-)

I removed waterline tape this year. Used Kärcher steam machine (like this - http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ypuhdistin). It is a lot safer that hot air gun - you won't overheat the gelcoat, and is very fast - two people removed the whole waterline in less than 2 hours. With no unhealthy solvents and no damage to gelcoat. The only disadvantage is hot water is running inside your sleeves, but I got used to it quite fast. :-)

by harald » Mon May 18, 2015 09:32 am

Tuota suositellaan autoissa, pitäisi varmaan kokeilla. Tuo maininta muovimateriaaleista ei varmaan päde muoviveneisiin?

Top