Genoan halssikulman kiinnitys?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Genoan halssikulman kiinnitys?

Re: Genoan halssikulman kiinnitys?

by harald » Tue Mar 23, 2021 12:12 pm

Purjemaakari kysyi tuota jotta voi suunnitella cutback ja cutup. Ensimmäinen kerta kun minulta tällaisia kysellään. Muutaman genoan olen ostanut.

Re: Genoan halssikulman kiinnitys?

by Olli » Mon Mar 22, 2021 23:36 pm

Joskus töhersin käsivaralla, mutta teit jo näköjään hienomman... Image

Re: Genoan halssikulman kiinnitys?

by harald » Mon Mar 22, 2021 14:45 pm

Tuollaisen tein. Siitä on kyllä tooosi pitkä aika kun on piirtänyt, niin numerot on varmaan väärissä paikoissa jne.
Image
Pitäisi varmaan opetella jonkun piirto-ohjelman käytön. InkScape vai Dia?

Meidän tapauksessa siis, Wichardin 55 pitkällä haa'alla cutback on 64 mm ja cutup 80 mm.

Re: Genoan halssikulman kiinnitys?

by harald » Mon Mar 22, 2021 13:20 pm

Minulla on sellainen käsitys että tuosta kiinnityshelasta on ollut enemmänkin juttua tässä, joltain se puuttui ja joku piirsi uuden. Ei kuitenkaan löytynyt haulla eikä tästä säikeestä. Muistaako joku missä?

by KaleviHarkonen » Mon Aug 04, 2008 16:04 pm

Petri wrote:
harald wrote:Tuo Maritimin Wichard #2473 on mielestäni paras, ja kestää. Mikset nouda sellaista?
43 euroa vs. 7,5 euroa :)
Vestekistä löytyi skuuttihaka leikarilla. Näyttää samalta kuin tuo Wichard, ja toimii hienosti. Lujuutta luvattiin luokkaa 2000 kg ja hinta oli vain 12,90. Valitettavasti sitä ei vaan löydy niiden online-katalookista.

by harald » Mon Aug 04, 2008 15:54 pm

Minkälaisella välityksellä? Ehkä parempi kuitenkin että se sisäskuuttiköysi joustaa
vähän, ei se puukahva nyt mitä vain kestä kuitenkaan.

En ole huomannut venymistä omilla polyesteriköysillä.

Ja tämä meni OT:ksi taas :)

by Petri » Mon Aug 04, 2008 15:44 pm

harald wrote:sisäskuuttiköysiksi kelpaa kyllä ihan polyesteriköysi.
No mulla on ollut testissä kaksi eri polyesteriköyttä ja molemmat ovat venyneet niin hitosti, että käytettävyys on ollut nolla.

by harald » Mon Aug 04, 2008 15:33 pm

sisäskuuttiköysiksi kelpaa kyllä ihan polyesteriköysi.

by Petri » Mon Aug 04, 2008 15:25 pm

harald wrote:190kg vaikuttaa siltä kuormalta jolloin tuosta halvasta sakkelista irtoaa se
hitsattu(!) mutteri leikarista. Tapahtunut meille kahdesti. Sen jälkeen hankittiin
wichard. Ostettiin siis hyvä ja halpa, ensin kaksi halpaa ja sitten yksi hyvä.
Hitsatulta kyllä se vaikutti, jos hajoamisen riski on olemassa, niin pitänee miettiä varaosan hankintaa samantien. Mutta siis imo meillä oli ennen niin paljon ton Maritimin happoteräsversion(12093010K) näköinen, että en silti näe tarvetta 43 euron ostokselle, jos 13 eurolla saa vastaavan.
Huomenna pitänee käväistä Maritimin kautta samalla ostaen sisäskuuttinarua, 4mm dyneema lienee ok.

by harald » Mon Aug 04, 2008 15:14 pm

190kg vaikuttaa siltä kuormalta jolloin tuosta halvasta sakkelista irtoaa se
hitsattu(!) mutteri leikarista. Tapahtunut meille kahdesti. Sen jälkeen hankittiin
wichard. Ostettiin siis hyvä ja halpa, ensin kaksi halpaa ja sitten yksi hyvä.

by Petri » Mon Aug 04, 2008 15:05 pm

harald wrote:Tuo Maritimin Wichard #2473 on mielestäni paras, ja kestää. Mikset nouda sellaista?
43 euroa vs. 7,5 euroa :)
Tietenkin kaukaa viisaana olisi varmaan pitänyt ostaa noita 2, niin hajoamistapauksessa voisi laittaa uuden tilalle samantien. Murtolujuudesta en oikein tiedä, tossa taisi lukea jotain 1900 daN, mutta se ei taida voida tarkoittaa 190 kiloa?

by harald » Mon Aug 04, 2008 14:24 pm

Tuo Maritimin Wichard #2473 on mielestäni paras, ja kestää. Mikset nouda sellaista?

by Petri » Sat Aug 02, 2008 20:05 pm

Nyt on sitten sakkeli, ei ihan samanlainen mutta uskoisin että alkuperäinen on ollut 70mm pitkä ja niin on tämä hankittu korvikekin, eli etupurjeitten halssikulman korkeus muuttunee korkeintaan puoli senttiä suuntaan jos toisee.

Gunnari olisi toki ihan kätevä, etenkin jos ei ole spinlockeja, mutta oon huomannut että kätevämpää on vetäistä tussimerkki falliin silloin kun se on kohtuuhyvässä iskussa ja sitten aina nostojen yhteydessä kiskoa purje merkkiin asti. Jos keli kovenee, sitten vaan noston yhteydessä otetaan sentti lisää merkin jälkeen tai keventyessä jätetään sentti löysemmäksi.

by Artsi » Fri Aug 01, 2008 16:41 pm

Todennäköisesti se pussikkuus ja rypyt johtuvat pikemminkin siitä, että etuliikki ei kiristy tarpeeksi, eli falli ei kulje tarpeeksi pitkälle sen uuden sakkelivirityksen takia. Mulla Danielassa on edelleen kokeilussa genoan gunnari-systeemi, jollaista käytetään lähes kaikissa Albin Expresseissä. Falli vedetään ylös asti, jonka jälkeen gunnarilla kiristetään etuliikki sopivaan kireyteen. Toisaalta voidaan nostaa "alemmaksikin" ja kiristää vasta sitten tuulen voimakkuuden mukaan. (Idea selviää parhaiten lukemalla Northin viritysohjeet Albineille Expresspurjehtijoiden saitilta.) Näin säädetään sekä pussia, että skuuttikulmaa. Näyttää kuitenkin toimivan paremmin noissa dacroneissa, kuin aramideillä, mutta toistaiseksi jatketaan kokeilua.

terv. Artsi

by Petri » Fri Aug 01, 2008 12:35 pm

Tulipa sitten huomattua miten iso vaikutus tuolla leikarisakkelilla on purjetrimmiin. Oli ilmeisesti mennyt vanha sakkeli lomareissulla hajalle ja tilalle oli pistetty erinäisten jatkopalojen kanssa toinen sakkeli. Tuloksena siis ehkä sentin-max kahden ero halssikulman etäisyyteen kanteen.
Tämä sitten aiheutti sen, että ennen niin lattea Mylar-1G näytti ihan pussilta ja Aramid-3G:hen tuli ihan kauheita ryppyjä, siinä missä ykkösen kohdalla muoto vaikutti ihan konkreettisesti myös kulkuun, kolmosen kohdalla sillä ei tuntunut olevan niin suurta vaikutusta.

Nyt siis pitäisi metsästää uusi sakkeli, mulla on tää vanha kädessä ja siinä lukee vain SWEDEN...mulla on jo mutu, että kyse olisi Maritimin tuotteesta nro 12093010K, eli 70 mm pitkä happoterässakkeli, mutta pitää ottaa vanha sakkeli (tai siis pelkkä yläpää, se alapää on ilmeisesti heitetty pois) mukaan ja vertailla, kun muuten pitäisi varmaan muokata rikitrimmiä jos uusi sakkeli onkin eri kokoinen :)

Top