by Guest » Thu Apr 01, 2004 21:21 pm
mikke wrote:Tiedätkö, tarvitseeko kannen (vanha kansi, uusi tiiviste) kiristysmutterit jälkikiristää muutaman tunnin ajon jälkeen?
Kyllä. Kansipultit pitää kiristää, koska tiiviste painuu hieman kasaan ja kannen pultit ja kansi "hakee" oman paikkansa. Tästä aiheutuu hieman löysää, joka kiristämällä poistetaan. Pultti liitos on ns. esijännitetty kitkaliitos, joka tarvitsee hieman aikaa asettuakseen.
Muistathan, että kannen pultit kiristetään aina ristiin, jotta kansi asettuisi oikeaan asentoon, eikä jäisi kantamaan jostain. Muista tarkistaa, että kansi on suora. Jos kansi on kiero ei se tule toimimaan kunnolla, josta ensimmäinen oire lienee kannentiivisteen palaminen.
Kiristys tehdään oikeaoppisesti monessa vaiheessa kiristymomenttia vaiheittain lisäten esim. 50%, 80% ja lopuksi täyteen momenttiin (tarkista manuaalista). Näin kansi saadaan "istumaan" oikein.
Huomaa, että jälkikiristys tehdään myös momenttiavaimella

.
T:Panu

[quote="mikke"]Tiedätkö, tarvitseeko kannen (vanha kansi, uusi tiiviste) kiristysmutterit jälkikiristää muutaman tunnin ajon jälkeen?[/quote]
Kyllä. Kansipultit pitää kiristää, koska tiiviste painuu hieman kasaan ja kannen pultit ja kansi "hakee" oman paikkansa. Tästä aiheutuu hieman löysää, joka kiristämällä poistetaan. Pultti liitos on ns. esijännitetty kitkaliitos, joka tarvitsee hieman aikaa asettuakseen.
Muistathan, että kannen pultit kiristetään aina ristiin, jotta kansi asettuisi oikeaan asentoon, eikä jäisi kantamaan jostain. Muista tarkistaa, että kansi on suora. Jos kansi on kiero ei se tule toimimaan kunnolla, josta ensimmäinen oire lienee kannentiivisteen palaminen.
Kiristys tehdään oikeaoppisesti monessa vaiheessa kiristymomenttia vaiheittain lisäten esim. 50%, 80% ja lopuksi täyteen momenttiin (tarkista manuaalista). Näin kansi saadaan "istumaan" oikein.
Huomaa, että jälkikiristys tehdään myös momenttiavaimella :idea: .
T:Panu :D