Yksikään merikone näissä veneissä ei olla varmaan vaihdettu varsinaisen
kulumisen takia, vaan ikä on vaan tullut täyteen ruostumisen merkeissä.
En usko että nämä nykyiset koneet olisivat niin erilaisia että ne kuluisivat
loppuun nopeammin kuin esim 1GM ja 25 vuotta.
Kulutuksesta en osaa tietenkään sanoa mitään. Saattaa tosin olla että
kun sitä tehoa on, niin ajetaan sitten 6+ solmua koneella ja kulutus kasvaa
siitä. Jos potkuri on valittu oikein niin eiköhän aika samoissa lukemissa
liikuta nopeuden ollessa sama. Toisaalta näissä on mielestäni yks ja sama
kuluttavatko 1,0 vaiko 1,3l tunnissa, kokonaispolttoainekustannukset ovat
kuitenkin niin pieniä.
Kaksipyttyisyys ei sinänsä vähennä tärinää, parempi olisi kaiketi kolmi-
pyttyinen tässä mielessä. Tai bokseri
Kokoero tietenkin vaihtelee konemerkeittäin, Lombardinin M502 on saman-
kokoinen ja painoinen 1GM kanssa, vaikka onkin suljetulla jäähdytys-
järjestelmällä, kakspyttyinen ja 14 heppainen. Jotkut koneet ovat sitten
vähän isompia. Noissa kubota/nanni/beta-koneissa on sitten se paino,
ne painavat luokkaa 120kg+ kun 1GM ja Lombardini ovat luokkaa 75kg.
Lisäpaino ei ainakaan tee hyvää purjehdusominaisuuksille. FE83:en kone-
tila on kuitenkin sen kokoinen että kyllä sinne saa mahtumaan vaikka
mitä, viimeistään akselia siirtämällä.