Moottorin vaihtoa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Moottorin vaihtoa

by jukkah » Fri Oct 24, 2003 14:37 pm

Koon puolesta en usko ongelmia tulevan, D12 on sen verran isokokoinen, että esim. 1GM mahtunee sen tilalle vallan hianosti.

Lombardinin listalta tiputtaa pois juuri mainitsemasi sisäinen latausjärjestelmä, jollaista en tahdo enää nähdä veneessäni.

Westerbeke vaikuttaa mielenkiintoiselta (erityisesti sen hinta), googlettamalla sfnet.harrastus.veneet-ryhmää siitä ei juuri negatiivisia kommentteja löytynyt.

Saa nyt sitten nähdä, kaatuuko projekti (hallitus ei vielä tiedä tästä mitään...) ja tyydyn asentamaan ulkopuolisen laturin tuohon bemariin.

by harald » Fri Oct 24, 2003 12:23 pm

Sitten pitäisi varmaan kartoittaa konetilan mittoja koska kaikki koneet eivät
välttämättä sovi ainakaan korkeudensa puolesta. Ja jos muuten sopisivat
niin saako koneen aukosta sisään tilaan?

by harald » Fri Oct 24, 2003 12:03 pm

Jos paino on yhtään merkittävä faktori tuossa tapauksessa (ainakin FE83:ssa on)
niin tuo 1GM ja sitten Lombardinin pikkuinen (2-pyttyä, makeavesijäähd.)
painavat siinä 75kg. Muut on sitten yleensä kymmeniä kiloja painavempia.

Katso linkkisivulta linkki lombardinin koneille. Pikkulombardinissä on sitten sama
ongelma kuin bemussakin, sisäinen laturi. Ulkoisen laturin värkkääminen tuohon
koneeseen ei välttämättä ole mikään mahdottomuus. Muuten hieno peli, alumiini-
lohko jne..

Mielestäni tuo 1gm on aika pomminvarma vehje jos sen tärinän kanssa pystyy
elämään. Tunnettu ja arvostettu kone. Kai minä ottaisin sittenkin sen 1GMän
jos konetta vaihtaisin.

Ja sekaannu sinä vain, ei haittaa :)

Moottorin vaihtoa

by jukkah » Fri Oct 24, 2003 11:54 am

Tervehdys,

suunnittelen tässä moottorin vaihtoa ja kyselisin hieman kokemuksia / vinkkejä.

Nykyinen motti on reilu 20 vuotta vanha BMW D12, muuten oiva peli, mutta laturi on täysi susi (koko laturikonstruktio ko. mallissa on käsittämätön!?).
Vaihtokoneeksi olen hankkimassa joko uutta tai käytettyä mallia seuraavista vaihtoehdoista:

- Yanmar 1GM10
- Sole Mini-11
- Westerbeke 7A/11A
- muut?

Minulle tarjottiin jo yhtä käytettyä Yanmarinia, kansiviallinen ja hinta pyörinee 500 euron pinnassa. En taida kyllä ostaa, kun ei ole paikkaa remontoida ja vene talvehtii paikassa, jonka viereen ei nosturilla pääse (muut talvehtivat veneet piirittäneet...).

Sole on kaksipyttyinen, makeavesijäähdytteinen ja näin ollen jos uutta hankin niin se menee kyllä Yanmarinin ohi. Kokemuksia Solesta?

Westerbeke on myös makeavesijäähdytteinen (yksisylinterinen), hinta lienee edukkaampi kuin nuo kaksi edellämainittua?

Mahtaako näistä pikkudieseleistä löytyä minkään tason vertailuja alan lehdistä?

--

t. Jukka
http://www.iki.fi/jukkah

P.S Toivottavasti ette paheksu Finn 26:n omistajan sekaantumista tänne FE-puolelle :)

Top