puomin kannattajaköysi mastosta

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: puomin kannattajaköysi mastosta

by jarmos » Fri Jun 12, 2009 14:14 pm

Kiitos neuvoista! Molemmat neuvot ovat hyvin käyttökelpoisia.

by Anssi-vieras » Wed Jun 10, 2009 22:17 pm

harald wrote:Jos se dirkki on pylpyrän kautta säädettävissä siis. Meillä dirkki oli
pleissattu kraanaan, samaan tappiin hekin kanssa. Säätö oli puomin
päässä ihan vain spinnusakkelilla. Suosittelen tätä, mikäli dirkkiä
haluaa pitää kikkapuomin sijaan.
Siinä se.

Boomkicker tai dirkki tarvitaan, jos on sprayhood

by FE-Sillanpää » Wed Jun 10, 2009 22:17 pm

harald wrote:Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. ....
Alumiiniputkirunkoisen sprayhoodin päällekään ei voi kolautella puomia. Jollain se puomi pitää pitää ylhäällä. Meillä on boomkicker. Siirrämme muuten ison fallin aina puomin päähän kun on iso laskettu. Tähän on kaksi syytä: 1) Ettei vaijerifalli kolise mastoon ja 2) samalla kiskotaan fallilla puomia sen verran ylöspäin, että puomi+purje eivät kihnuta sprayhoodin yläpintaan.

by jarmos » Wed Jun 10, 2009 16:41 pm

Minulla ei ole dirkkiä ja viime kesänä meni hermot, kun puomi pyöri aina jaloissa. Fene on vedessä, mutta masto vielä maissa. Ajattelin dirkin asentaa, että puomi pysyy yläilmoissa. Maston topissa on vain yksi pyörä ja se on ison fallia varten. Osaisko joku kertoa, mistä dirkin köyden pitää mennä mastosta alas?

ottiatuota

by Guest » Sat Mar 08, 2008 21:39 pm

Me teimme Demokratian kanssa purjehduskauden mittaisen tahattoman experimentin, kun dirkki unohtui laittaa paikoilleen mastoa nostettaessa eikä jaksettu vaivautua takaisin kraanalle. Yhden kesän käytännön kokeet johtivat siihen, ettei meillä sen koommin ole dirkkiä ollut, todettiin kapistus vallan tarpeettomaksi _meidän käytössä_.

Edellä mainitus käyttötarkoitukset yms. ovat ihan ok ja noista syistähän se dirkki siellä on, mutta ei sitä mihinkään välttämättä tarvitse. Toki se helpottaa montaa operaatiota, mutta ei ole millään muotoa kriittinen vekotin, ainakaan näin pienissä paateissa kuin meidän.

Ville

by harald » Fri Mar 07, 2008 22:12 pm

Jos se dirkki on pylpyrän kautta säädettävissä siis. Meillä dirkki oli
pleissattu kraanaan, samaan tappiin hekin kanssa. Säätö oli puomin
päässä ihan vain spinnusakkelilla. Suosittelen tätä, mikäli dirkkiä
haluaa pitää kikkapuomin sijaan.

by risto » Fri Mar 07, 2008 21:32 pm

Ja sitten vielä bonuksena dirkkiköysi toimii samalla varanostimena, jos se varsinainen katsoo asiakseen katketa.

by harald » Fri Mar 07, 2008 19:16 pm

Ai niin, ja reivaaminen.

by Panu » Fri Mar 07, 2008 18:41 pm

harald wrote:Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.

Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.
Tervehdys

Nuo Haraldin mainitsemat syyt ovatkin ne yleisimmin tunnustetut. Seikka, joka usein unohtuu meiltä "saaristo" purjehtijoilta on turvallisuus. Dirkki / boomkicker on myös turvallisuus väline. Seuraavassa pieni selitys aiheesta:

Valtamerillä matkaavat eivät ylensä suostu ilman kys. härpätintä lähtemään satamasta. Syynä on, että pikillä legeillä köysien yms, fallien kuluminen on pahimmassa tapauksessa erittäin voimakasta. Lisäksi kun reitit ovat yleensä myötäisiä, niin riski vahinkojiipin ja fallin katkeamiselle samanaikaisesti on olemassa ja riski korostuu pienellä miehistöllä liikkeellä ollessa. Jiipin aikana kannen tasolle valahtanut ison puoli toimii voimakkaana kannen putsarina raivaten kaiken edeltään heittäen laidan väärälle puolelle. Jos sitten oletkin "sillä" hetkellä kannella selvittämässä "katkennutta fallia", niin noutaja on lähellä :?, vähimmillään tulee uinti reissu.

by pjtuomaa » Fri Mar 07, 2008 13:43 pm

Jotain tollasta arvelinkin. Tämä oli tyhjentävä vastaus, kiitos.

by harald » Fri Mar 07, 2008 12:59 pm

Pitää puomin niin, ettei se kolahda kanteen isonfallia päästäessä. Kevyessä
kelissä kannattelee puomin ja skuuttikulman painon niin, että isoon saa twistiä.

Suurin hyöty on omasta mielestä se jälkimmäinen.

by pjtuomaa » Fri Mar 07, 2008 12:51 pm

Moi. Pitkästä aikaa langoilla. Voisiko joku tiivistää boomkickerin/dirkin käyttötarkoituksen? Mihin tarpeeseen se vastaa?

by harald » Mon Feb 18, 2008 13:32 pm

Erittäin tyytyväinen, ei valittamista.

Pitää varoa että se ei jää hankaamaan mihinkään, tuo pinta ei kestä.

by Guest » Mon Feb 18, 2008 11:31 am

Hei Harald,

Oletko ollut tyytyväinen tuohon Barton Boomkickeriin? Olen harkinnut samanlaisen systeemin hankkimista. Hinnaltaan vaikuttaa edulliselta verrattuna Seldenin tai Benss alumiinisiin joissa kuoleentuva jousi sisällä.

t Antti

by harald » Wed Jun 01, 2005 23:06 pm

Olen mittaillut. Tuo Boomkicker on jotain 200¤ ja kymppejä päälle.

Tämä siis Bartonin Boomkicker (TM). http://www.bartonmarine.com/html/boom_strut.htm

Top