FE-Sillanpää wrote:Hejsan, Navigare-lehdessä oli juttua Arconasta jossa oli keel pro niminen kumipuskuri kölissä.
Tervehdys
Idea ei ole vallankaan uusi. Jo 10-20 vuotta sitten esiteltiin lehdistölle vastaava keksintö, joka perustui juosikuormiteiseen liikkuvaan kölin kuoriosaan, joka kiville ajon yhteydessä jousti taaksepäin sitoen törmäysenergiaa pursottamanlla vettä suojan sisäpuolelta ulos pienten reikien kautta. Jousi palautti kuoren törmäyksen jälkeen takaisin normaaliin asentoon. Nyt on kuori ja jousi korvattu kokonaan kumisella ratkaisulla.
FE-Sillanpää wrote: Aika mielenkiintoinen ajatus. Väite törmäysvoiman putoamisesta 10%:iin on aika merkittävä.
Kummallista, miten tuo törmäyksessä hidastukseen käytettyn matkan piteneminen pienentää kuormia

.
FE-Sillanpää wrote: Kun nyt tässä keskusteluissa on paljon käyty köliasioita ja köliremonttia, niin kukapa ensimmäisenä leikkaisi palan pois feneen kölistä ja laittaisi kumia tilalle? Tuossa tosin vaaditaan ilmeisesti bulbityyppistä ratkaisua, että paksuuttakin olisi alhaalla enemmän.
Rakenne vaatinee, että köli on alunperin suunniteltu kyseiselle aparaatille sopivaksi. Jälkiasennuksesta tullee enemmän tai vähemmän buli.
[quote="FE-Sillanpää"]Hejsan, Navigare-lehdessä oli juttua Arconasta jossa oli keel pro niminen kumipuskuri kölissä.[/quote]
Tervehdys
Idea ei ole vallankaan uusi. Jo 10-20 vuotta sitten esiteltiin lehdistölle vastaava keksintö, joka perustui juosikuormiteiseen liikkuvaan kölin kuoriosaan, joka kiville ajon yhteydessä jousti taaksepäin sitoen törmäysenergiaa pursottamanlla vettä suojan sisäpuolelta ulos pienten reikien kautta. Jousi palautti kuoren törmäyksen jälkeen takaisin normaaliin asentoon. Nyt on kuori ja jousi korvattu kokonaan kumisella ratkaisulla.
[quote="FE-Sillanpää"] Aika mielenkiintoinen ajatus. Väite törmäysvoiman putoamisesta 10%:iin on aika merkittävä.[/quote]
Kummallista, miten tuo törmäyksessä hidastukseen käytettyn matkan piteneminen pienentää kuormia :idea:.
[quote="FE-Sillanpää"] Kun nyt tässä keskusteluissa on paljon käyty köliasioita ja köliremonttia, niin kukapa ensimmäisenä leikkaisi palan pois feneen kölistä ja laittaisi kumia tilalle? Tuossa tosin vaaditaan ilmeisesti bulbityyppistä ratkaisua, että paksuuttakin olisi alhaalla enemmän.[/quote]
Rakenne vaatinee, että köli on alunperin suunniteltu kyseiselle aparaatille sopivaksi. Jälkiasennuksesta tullee enemmän tai vähemmän buli.