by fe125 » Fri Jan 25, 2008 00:57 am
Hej Harald o alla andra trevliga FE83 seglare.
PDF filen har jag på jobbdatorn fixar detta imorgon.
Har en Maxi Fenix som är "upphottad" för lys segling.Där sitter skotskenor
på rufftaket och båten klarar detta fast det blir ett smalt spår att styra i.
Genua skotpunkter har flyttats till ruffsidan och visst gör detta stor skillnad på höjdtagningen.Storseglet har lysoptimerats (stor akterrunda) samt hängbom.Med dessa åtgärder får man bra fart i gamla 80 tals båtar.Givitvis har man inte halva garaget liggandes i båten under kappsegling heller.Dagens moderna segel mtr gör underverk med gamla familjebåtar.FE83.an har jag köpt ihop med mina barn och tanken är att få dem intresserade av kappsegling.Seglade Express i 12 år o ngr SM blev det.Tror ändå att en familjebåt vinner i långa loppet....inte alltid är resten av familjen beredda att leva campingliv i båt.25-29 fot är lagom storlek för sedan blir seglingen mkt tyngre.(framförallt spinnaker köret)
Du tror inte FE83 klarar skotning på rufftaket?Har du sett skotvinkeln på Express?Man har ju chans att tvista oxå,eller en kort tvärskena kanske?
Genuan måste defenitivt gå att skota längre in....det är bara att pröva till våren.Den borde inte vara mer svårdriven än en Fenix.Skönt med beg båt som man kan borra lite i.....
Batteriet (1st) är redan flyttat,fixat ett risigt elsystem,sänkt mantåget till 450mm,slängt ut septitanken (luktar alltid ngt),klämt fingrarna på bordet,slängt ut all gammal 80 tals utrustning etc.Nästa vecka öppnar båtmässan i Gbg och då kommer även ljuset tillbaka!
Orginal winscharna är ett skämt,har ngn Lewmar 16 el Andersen 16 över så hör av er.
Nu kommer snart John Blund....
Hälsn
Urban L
Hej Harald o alla andra trevliga FE83 seglare.
PDF filen har jag på jobbdatorn fixar detta imorgon.
Har en Maxi Fenix som är "upphottad" för lys segling.Där sitter skotskenor
på rufftaket och båten klarar detta fast det blir ett smalt spår att styra i.
Genua skotpunkter har flyttats till ruffsidan och visst gör detta stor skillnad på höjdtagningen.Storseglet har lysoptimerats (stor akterrunda) samt hängbom.Med dessa åtgärder får man bra fart i gamla 80 tals båtar.Givitvis har man inte halva garaget liggandes i båten under kappsegling heller.Dagens moderna segel mtr gör underverk med gamla familjebåtar.FE83.an har jag köpt ihop med mina barn och tanken är att få dem intresserade av kappsegling.Seglade Express i 12 år o ngr SM blev det.Tror ändå att en familjebåt vinner i långa loppet....inte alltid är resten av familjen beredda att leva campingliv i båt.25-29 fot är lagom storlek för sedan blir seglingen mkt tyngre.(framförallt spinnaker köret)
Du tror inte FE83 klarar skotning på rufftaket?Har du sett skotvinkeln på Express?Man har ju chans att tvista oxå,eller en kort tvärskena kanske?
Genuan måste defenitivt gå att skota längre in....det är bara att pröva till våren.Den borde inte vara mer svårdriven än en Fenix.Skönt med beg båt som man kan borra lite i.....
Batteriet (1st) är redan flyttat,fixat ett risigt elsystem,sänkt mantåget till 450mm,slängt ut septitanken (luktar alltid ngt),klämt fingrarna på bordet,slängt ut all gammal 80 tals utrustning etc.Nästa vecka öppnar båtmässan i Gbg och då kommer även ljuset tillbaka!
Orginal winscharna är ett skämt,har ngn Lewmar 16 el Andersen 16 över så hör av er.
Nu kommer snart John Blund....
Hälsn
Urban L