Jag har, rekommenderar varmt!
Aktersta kölbulten är sådär 5cm för långt framöver, men den som man
skall lyfta i.
Det finns ett företag som heter
Machinetool därifrån jag köpte en
lyftmutter, speccad 2.5tn. Sen sätter jag en 8mm dyneemalina
i ena akterknapen, genom lyftögglan och tillbaka till andra sidans
akterknape. Med denna spänner jag kroken så den är aningen
akteröver lutande (när jag först lyft en aning vikt bort med kranen).
På detta sätt kan jag lyfta med masten på, endast häcken måste tas bort.
Bilder av installation och delar:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m51&page=5
Muttern rymdes inte i kölfickan, men det var så nära att jag endast
behövde hyvla med en vass täljkniv (finne som man är) så fixade
det sig. Vad jag har förstått så har en dito lyfmutter en säkerhets-
koefficient på 1:5 och är då speccad för 2.5tn. Nu hittar jag inte
precis den mutter vi har. Närmaste är väl ungefär på sida 1 (EL)
men den ryms antagligen inte, verkar för bred nertill.
http://www.machinetool.fi/pdf/nostolaitteet/60_6_10.pdf
Installation var såpass enkel att från det att jag kom till båten så
var båten upplyft med det nya centrumlyftet endast en timme
senare. Nuförtiden kör jag till kran, lyfter, tvättar, sjösätter och
kör tillbaka till platsen på 45-55min.
Jag luskade i tiderna ut den numera pensionerade gubben som
göt kölarna, enligt honom är det ett skelett syrafast där de där
20mm bultarna är ihopsvetsade. Detta är sedan gjutet in i gjutjärnet.
Det skall nog hålla <fingrarna korsade>.