Ongelma ei ole niinkään että kone ruostuisi ulkoa puhki vaan toisinpäin. Merivesi jäähdytys-
kanavissa yhdistettynä ikään ja joskus lämpöönkin edesauttavat koneen syöoymistä puhki
pikkuhiljaa. Ilmiö on yleisin kannessa missä lämpötilavaihtelut ovat suurimmillaan.
Myös huollon laiminlyönti on muuten huono asia. Tärkein on öljyjen vaihto syksyllä jotta ei
koneeseen jää palasmisjätteistä kyllästettyä öljyä. Palaessaan dieselöljystä tulee rikki joka
kosteuden kanssa muodostaa rikkihappoa. Tämä liuos ei tee hyvää koneen sisäosille. Eli
öljyt vaihtoon aina syksyllä, suodattimineen, rippumatta siitä kuinka paljon tai vähän koneella
on kauden aikana ajettu.
Ja sitten pitää merivesikanavat huuhdella kunnolla 50% jäähdytysaineseoksella. Tämä seos saa
jäädä koneeseen talven yli koska siinä on anti-korrosioaineita jotka suojaavat konetta sisältä.
Sitten pitää muistaa vaihtaa se koneen paapuurin puolella oleva sinkki-anodia myös niin koneen
syöpyminen hidastuu.
Toinen tapa on tehdä kuten Pasi ja rakentaa makeavesijäähdytys niin koneen syöpyminen
ainakin merivesikanavien kohdalta käytännössä pysähtyy siihen.
Tässä tuli nyt vähän ekstraakin, olethan jo Riitta lukenut sivun
http://www.fe83.org/docs/kone/vanha/ ?
Niin, ja jos on käynyt niin että kansi on todella ruostunut puhki niin uuden kannen saa
Leeveneeltä. Mikäli kone on muuten priima kondiksessa siis.
Onnea!
Ongelma ei ole niinkään että kone ruostuisi ulkoa puhki vaan toisinpäin. Merivesi jäähdytys-
kanavissa yhdistettynä ikään ja joskus lämpöönkin edesauttavat koneen syöoymistä puhki
pikkuhiljaa. Ilmiö on yleisin kannessa missä lämpötilavaihtelut ovat suurimmillaan.
Myös huollon laiminlyönti on muuten huono asia. Tärkein on öljyjen vaihto syksyllä jotta ei
koneeseen jää palasmisjätteistä kyllästettyä öljyä. Palaessaan dieselöljystä tulee rikki joka
kosteuden kanssa muodostaa rikkihappoa. Tämä liuos ei tee hyvää koneen sisäosille. Eli
öljyt vaihtoon aina syksyllä, suodattimineen, rippumatta siitä kuinka paljon tai vähän koneella
on kauden aikana ajettu.
Ja sitten pitää merivesikanavat huuhdella kunnolla 50% jäähdytysaineseoksella. Tämä seos saa
jäädä koneeseen talven yli koska siinä on anti-korrosioaineita jotka suojaavat konetta sisältä.
Sitten pitää muistaa vaihtaa se koneen paapuurin puolella oleva sinkki-anodia myös niin koneen
syöpyminen hidastuu.
Toinen tapa on tehdä kuten Pasi ja rakentaa makeavesijäähdytys niin koneen syöpyminen
ainakin merivesikanavien kohdalta käytännössä pysähtyy siihen.
Tässä tuli nyt vähän ekstraakin, olethan jo Riitta lukenut sivun http://www.fe83.org/docs/kone/vanha/ ?
Niin, ja jos on käynyt niin että kansi on todella ruostunut puhki niin uuden kannen saa
Leeveneeltä. Mikäli kone on muuten priima kondiksessa siis.
Onnea!