kannen tiivisteistä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: kannen tiivisteistä

Kannes tiivisteistä

by rpuustin » Tue Oct 07, 2003 14:08 pm

Hei,

törmäsin vuosi sitten samaan asenteeseen Leeveneessä. Päätin olla uusimatta konetta syksyllä ja keväällä muutaman ajon jälkeen lukuisten kuumenemishälytysten jälkeen päädyin kannen vaihtoon. Ja se kannatti koska kannen jäähdytyskanavat olivat aivan piripintaan saakka täynnä töhnää 19 vuoden käytön jäljiltä. Puhdistus ja koeponnistus olisi saattanut auttaa, mutta n. 1000 Euron kustannuksesta kannen ja tiivisteen hinta oli yli puolet joten päädyin tähän vaihtoehtoon. Onpahan nyt Charassa ainakin 20:ksi vuodeksi tältä osin toimiva moottori.
Eikä muuten tarvinnut vaivata päätänsä koko kesänä moottorin ylikuumenemisella.

Toki moottorin vaihto oli mielessä, koska onhan 1000 Euroa sentään n. viidesosa uuden moottorin hinnasta, mutta kyllä säästyneillä n. 4000 EUR:lla peittää mukavasti muita kustannuksia.

by riitta » Tue Oct 07, 2003 12:31 pm

harald wrote:Taitaapi olla niin että minulla on mennyt valuuttavaihdoksen yli hinnat sekaisin. Eli uuden kannen
hinta oli varmaan jotain 5 kmk kohdalla eikä 500 €. Eli jotain 800€ uudesta kannesta kuullostaa
"oikealta" mutta tuo Riitan 1 k€ on liikaa mielestäni.
Kysäsin Leeveltä, vanhempi herra, heitti et noin 1KEUR,mutta ehkä mulle laitettiin nais ja blondilisää tai sit laski varaosatkin,yrittää aina myydä uutta konetta tietty ;)

by harald » Mon Oct 06, 2003 13:38 pm

Taitaapi olla niin että minulla on mennyt valuuttavaihdoksen yli hinnat sekaisin. Eli uuden kannen
hinta oli varmaan jotain 5 kmk kohdalla eikä 500 €. Eli jotain 800€ uudesta kannesta kuullostaa
"oikealta" mutta tuo Riitan 1 k€ on liikaa mielestäni.

by J.A » Mon Oct 06, 2003 12:52 pm

Koeponnistus tehtiin paikallisessa dieselkorjaamossa, moottorikoneistamo Koivukarilla joka sijaitsee Helsingistä katsoen hieman kaukana, eli Raumalla. Tarkkaa hintaa operaatiolle en muista, oisko ollut 30 - 40e. Uusi kansi maksoi kyllä tuolla selvästi enemmän kuin 500e. Laskun loppusumma oli noin 790e, sisältäen vanhan kannen koeponnistuksen, suuttimen säädön (uudessa kannessa ei ollut suutinta vaan se siirtyi vanhasta uuteen) uuden kannen, muutamia tiivisteitä, pultteja ja muttereita. Venttiilit olivat uudessa kannessa paikoillaan.

by riitta » Mon Oct 06, 2003 09:59 am

Kävin Leevenellä viime viikolla ja uusi kansi on n 1000 EUR, kertokaa jos jotain saa halvemmalla.

by oikkpasi » Sat Oct 04, 2003 10:00 am

Missä käytit kannen koeponnistettavana ja pystytkö kertomaan mitä ponnistelu suunnilleen vaati paalua? Uusi kansi lienee siinä 500 eskon kieppeillä?

by J.A » Fri Oct 03, 2003 17:28 pm

Päätettiin pari viikkoa sitten vaihtaa -81 Yanmarin (jälkiasennettu makeavesijäähdytys tässäkin FE:ssä) kannentiiviste, koska käynnistyminen on ollut aika nihkeää. Kansi päätettiin samalla viedä koeponnistettavaksi kun se kerran oli paatista irti revitty. Tuomio: verkonpainoksi. Ei muuta kuin uusi kansi kaupasta ja uusi tiivistehän olikin jo valmiiksi. Kannen hinta ahdisti kyllä jonkin verran, mutta kun se oli saatu paikoilleen ja kone käynnistyi napin hipaisulla puolen minutin sahaamiseen sijasta hinta ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Eli tsemppiä vaan seuraava kannentiivisteen vaihtaja...

by harald » Fri Sep 26, 2003 22:33 pm

No jotkut puhui tuossa newsseisä juuri asiasta ja kerääntyyhän sitä kosteutta talvellakin
öljyyn. Tuossa koneessa (meidän, ei sinun) on niin alhainen lämpötila käydessä ettei se oikein
kai jaksa polttaa kosteuden pois kuten esim auton moottori.

Eli eipä se tuo haittaa. Vaihtaisin öljyt mieluummin kerran liian usein. Tuo suodattimen vaihto
keväällä voi olla vähän turha ehkä? Öljyt riittänee.

Talvella voi muuten käyttää "varastoöljynä" jotain halvempaa laatua ja sitten keväällä laittaa
hienot ajoöljyt koneeseen. Tiedä sitten mikä on se "oikea (TM)" tuohon koneeseen.

by oikkpasi » Fri Sep 26, 2003 22:29 pm

Joo se roppu on just se mitä tuo setä ruuvailee tuossa kuvassa. Se on kai jäähdytyskanavien alin kohta, mutta niinkuin sanoit parempi varmaan antaa niiden nesteiden huilailla siellä koko talven.

Litra öljyä ei ole paha. Olen itseasiassa vaihtanut öljyt ja suotimen sekä syksyllä, että keväällä. No tiedä sitten onko siinä mitään järkeä?

by harald » Fri Sep 26, 2003 22:18 pm

oikkpasi wrote:Kesä näytti, että makeavesijäähdytys toimii.
Taidamme seurata perässä tuossa, ensi vuonna meidänkin pakoputkesta tulee ruoste-vapaata
vettä :)
Ajattelin avata kannen ja tarkistaa tilanteen, kunhan saan veneen ylös. Suosittelen kannen oikaisemista ennen sen uudelleen asentamista. Tosin en näe mitään järkeä lähteä kantta huvikseen availemaan. Samalla voisi tietysti koeponnistaa kannen, mutta jos se siihen lopullisesti hajoaa, niin taas maksaa...
OIkaisu ehdottomasti. En sitten tiedä onko se niin tärkeää tuon muotoisessa kannessa. Eri
juttu rivinelarissa tai jopa kuutoskoneessa mutta? No, en ottaisi riskiä jättää oikaisematta.

Tuosta koepnnistuksesta niin jos se siinä halkeaa niin parempi niin kuin siinä missä tarvitaan
sitä konetta, eikö?
Tämä ei liene ole enää niin suuri ongelma kuin ennenvanhaan, sillä ymmärtääkseni edes löpössä ei enää saa olla yhtään rikkiä.
Totta taitaa olla tuokin. 1l öljyä ei vain maksa niin paljoa että kannattaisi säästää siinä..
Telakoinnin jälkeen lasketaan merivesi pois moottorista tyhjennyspropun kautta. Jos vesi valuu heikosti, voi venttiiliä avata varovasti puikolla.(5)
:oops: Oikeesti, onko siinä löpöpumpun alla joku tyhjennyskraana vai? Tuosta pikkukuvasta
numero 5 ei oikein saa selvää..

Joku suositteli juuri että jätetään ne pakkasnesteet antikorroosioaineineen koneen sisälle, ei
taida haitata ainakaan.

by oikkpasi » Fri Sep 26, 2003 22:01 pm

Kesä näytti, että makeavesijäähdytys toimii. Negatiivisena puolena tosin on se, että ainakin omassa tapauksessani kannentiiviste ilmeisesti vuotaa, sillä makeavesipiiriin kertyy painetta. Syyksi olen arvaillut/toivonut, että vähän falskaava kannentiiviste laskee jäähdytyspiiriin joko öljynpainetta tai painetta männän päältä. Onhan se toki mahdollista, että kannessa on hiushalkeama öljykanavan ja jäähdytyskanavan välillä. Jäähdytysneste ei kuitenkaan ole öljyistä, joka puoltaa tiivisteen vuotamista. Merivesijäähdytteisessähän tätä ei voi huomata mitenkään, ellei sitten propusta tuleva nokinen vesi viittaa tähän?

Ajattelin avata kannen ja tarkistaa tilanteen, kunhan saan veneen ylös. Suosittelen kannen oikaisemista ennen sen uudelleen asentamista. Tosin en näe mitään järkeä lähteä kantta huvikseen availemaan. Samalla voisi tietysti koeponnistaa kannen, mutta jos se siihen lopullisesti hajoaa, niin taas maksaa...
Palaessaan dieselöljystä tulee rikki joka
kosteuden kanssa muodostaa rikkihappoa.
Tämä ei liene ole enää niin suuri ongelma kuin ennenvanhaan, sillä ymmärtääkseni edes löpössä ei enää saa olla yhtään rikkiä.
Missä tämä veden tyhjennysproppu sijaitsee? Koneen kyljessäkö? Minä en ole huomannut tuollaista proppua.
:wink:
Telakoinnin jälkeen lasketaan merivesi pois moottorista tyhjennyspropun kautta. Jos vesi valuu heikosti, voi venttiiliä avata varovasti puikolla.(5)

by harald » Fri Sep 26, 2003 18:01 pm

Missä tämä veden tyhjennysproppu sijaitsee? Koneen kyljessäkö? Minä en ole huomannut
tuollaista proppua. Jos ehkä tarkoitat äänenvaimentimen/vesilukon proppua niin sieltä tulee
kyllä mustaa kun siellä on pakokaasut ja syylarivedet sekaisin.

Katso vaikka noita kuvia: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album28
ja lue tuo http://www.fe83.org/docs/kone/huolto/ niin aukeaa aika paljon juttuja tuon vekottimen
toiminnasta. Siellä ei tosin kerrota kannen irrottamisesta mutta tuo kone on siitä hyvä että
nokka-akseli on lohkossa. Täten ei kantta irotettaessa mene ajoitukset sekaisin.

Uusi kansi sisältänee uudet venttiilit, jouset, lukot jne. Aika valmis paketti. Tällaiselle mopoa
harrastaneelle ei ole kovin vaikea juttu vaihtaa mutta jos ei ole syntynyt löpöä suonissaan niin
en lähtisi kokeilemaan tuolla 5 k€ koneeseen ensimmäisenä harjoitustyönä.

Toivotaan nyt vain että se kansipahvi on mennyt, turha minun on tässä pelotella. Asia on sitten
niin kuin se on ja katsotaan ne sitten.

Viikonloppua :)

by Guest » Fri Sep 26, 2003 15:45 pm

harald wrote:Sellainen vielä että jos kansi on rikki niin Leeveneeltä sellaisen saa runsaan 500€ rahalla.
Oliko Riitalle annettu tarjous vain kansipahvin vaihdosta?
Hyvä tietää mitä maksaa jos pragaa.500EUr oli arvio työstä vaihtaa kannenen tiivisteet, ja tarkistaa moottorin tila tältä osin.en tiedä pitikö tarvikkeet edes sisällään,mutta kuulemma 10h ei paljoa tee ja tuntihinta 50EUR. Jos se on helppo itse tarkistaa ja kenties vaihtaa niin ehkä saan siihen apuvoimia.Kysymys siksi että a) asian tärkeys b) onko vaikea itse tehdä.Hyviä vinkkejä ja linkkejä jo saatu roppakaupalla.seuraavaksi vaan hankittava manuaalikirja niin näkee missä sijaitsee.

Kysymys: veden tyhjennyspropun kun avasin sieltä lirutteli veden lisäksi jotain pieniä mustia hiutaleita.Onko nämä kenties sitä nokisakkaa vai ruostetta?enempi mustaa kuin ruosteenväristä.Onko aihetta huoleen?

by harald » Fri Sep 26, 2003 10:56 am

Sellainen vielä että jos kansi on rikki niin Leeveneeltä sellaisen saa runsaan 500€ rahalla.
Oliko Riitalle annettu tarjous vain kansipahvin vaihdosta?

by harald » Thu Sep 25, 2003 18:47 pm

Ongelma ei ole niinkään että kone ruostuisi ulkoa puhki vaan toisinpäin. Merivesi jäähdytys-
kanavissa yhdistettynä ikään ja joskus lämpöönkin edesauttavat koneen syöoymistä puhki
pikkuhiljaa. Ilmiö on yleisin kannessa missä lämpötilavaihtelut ovat suurimmillaan.

Myös huollon laiminlyönti on muuten huono asia. Tärkein on öljyjen vaihto syksyllä jotta ei
koneeseen jää palasmisjätteistä kyllästettyä öljyä. Palaessaan dieselöljystä tulee rikki joka
kosteuden kanssa muodostaa rikkihappoa. Tämä liuos ei tee hyvää koneen sisäosille. Eli
öljyt vaihtoon aina syksyllä, suodattimineen, rippumatta siitä kuinka paljon tai vähän koneella
on kauden aikana ajettu.

Ja sitten pitää merivesikanavat huuhdella kunnolla 50% jäähdytysaineseoksella. Tämä seos saa
jäädä koneeseen talven yli koska siinä on anti-korrosioaineita jotka suojaavat konetta sisältä.

Sitten pitää muistaa vaihtaa se koneen paapuurin puolella oleva sinkki-anodia myös niin koneen
syöpyminen hidastuu.

Toinen tapa on tehdä kuten Pasi ja rakentaa makeavesijäähdytys niin koneen syöpyminen
ainakin merivesikanavien kohdalta käytännössä pysähtyy siihen.

Tässä tuli nyt vähän ekstraakin, olethan jo Riitta lukenut sivun http://www.fe83.org/docs/kone/vanha/ ?

Niin, ja jos on käynyt niin että kansi on todella ruostunut puhki niin uuden kannen saa
Leeveneeltä. Mikäli kone on muuten priima kondiksessa siis.

Onnea!

Top