pstenman wrote:Kiitti vinkistä vieras ro.
Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.
Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.
Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.
T. Petri
Hyvä kun kelpasi. Kone oli Yanmarin YSE8 mutta uskoisin että noissa pikkudiisseleissä startit ovat kutakuinkin samanlaisia. Homma meni kutakuinkin näin:
- pääkytkin pois päältä
- varmistetaan että pääkytkin on pois päältä
- irroitetaan akkujohdot varmuuden vuoksi ja tarkistetaan että pääkytkin on pois päältä

(startille tulee paksu plussa suoraan akulta jolla on helppo raapia koneesta akut oikosulkuun, arvattavin seurauksin)
- startti irti koneesta; johdot ja pari pulttia
- tämän yksilön päädyssä (ei siinä joka oli koneessa kiinni) oli kaksi pientä mutteria jotka avaamalla musta hiili/laakeriasetelma lähti irti.
- tästä päädystä sai hiiliasetelman ulos nuo kaksi ruuvia avaamalla
- vanupuikkoja, paineilmaa, valkoista paitaa ja sormia käyttäen kaivetaan kupista/hiilistä ulos musta ja tahraava hiilipölymössö. Tätä toimenpidettä ei kannata välttämättä tehdä avotilassa.
- samalla kannattaa tarkistaa moottorista hiilien ja ankkurin (siinä startissa oleva pyörivä osa jossa vieri vieressä kupariliuskoja) kunto kun se nyt kerran on siinä levällään.
- Sitten palikat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Hiilien kanssa kannattaa olla varovainen jotta asettuvat nätisti [siinä startissa olevan] ankkurin ympärille.
- kokeillaan auttoiko ja keksitään vaimolle selitys joka puolelta venettä löytyville mustille tahroille ja nyttemmin harmaakuvioiselle pyhäpaidalle.
t:ro
[quote="pstenman"]Kiitti vinkistä vieras ro.
Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.
Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.
Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.
T. Petri[/quote]
Hyvä kun kelpasi. Kone oli Yanmarin YSE8 mutta uskoisin että noissa pikkudiisseleissä startit ovat kutakuinkin samanlaisia. Homma meni kutakuinkin näin:
- pääkytkin pois päältä
- varmistetaan että pääkytkin on pois päältä
- irroitetaan akkujohdot varmuuden vuoksi ja tarkistetaan että pääkytkin on pois päältä :? (startille tulee paksu plussa suoraan akulta jolla on helppo raapia koneesta akut oikosulkuun, arvattavin seurauksin)
- startti irti koneesta; johdot ja pari pulttia
- tämän yksilön päädyssä (ei siinä joka oli koneessa kiinni) oli kaksi pientä mutteria jotka avaamalla musta hiili/laakeriasetelma lähti irti.
- tästä päädystä sai hiiliasetelman ulos nuo kaksi ruuvia avaamalla
- vanupuikkoja, paineilmaa, valkoista paitaa ja sormia käyttäen kaivetaan kupista/hiilistä ulos musta ja tahraava hiilipölymössö. Tätä toimenpidettä ei kannata välttämättä tehdä avotilassa.
- samalla kannattaa tarkistaa moottorista hiilien ja ankkurin (siinä startissa oleva pyörivä osa jossa vieri vieressä kupariliuskoja) kunto kun se nyt kerran on siinä levällään.
- Sitten palikat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Hiilien kanssa kannattaa olla varovainen jotta asettuvat nätisti [siinä startissa olevan] ankkurin ympärille.
- kokeillaan auttoiko ja keksitään vaimolle selitys joka puolelta venettä löytyville mustille tahroille ja nyttemmin harmaakuvioiselle pyhäpaidalle.
t:ro