Webasto

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Webasto

by Vieras » Mon Jun 18, 2007 10:05 am

Kalevi_Harkonen wrote:Lämppäreistä tuntuu juttua riittävän, täällä ja muuallakin. Nämä nykyiset laitteet on ilmeisesti käyttötarkoitukseensa nähden liian hienoja. Onneksi on villasukat :)

Olen miettinyt, että optimi olisi joku Refleksin tapainen kamiina, joka antaa sen lämmön luotettavasti ja ilman sähköä. Siihen voisi kuulua kytkimellä erikseen ohjattava puhallin, jolla saa ilman kiertoa tehostettua, jos akuissa riittää potku. Mutta saako sellaisia mistään?
Tuosta pomminvarma vekotin: http://www.abpod.se/ge-ha.htm

Uuden webaston hankinta häämöttää

by Piia » Sun Jun 17, 2007 21:47 pm

Niinhän siinä kävi että meidän lämppäri oli tullut tiensä päähän (ikää oli jo tosin kertynyt 20 vuotta) ja uuden webaston hankinta edessä. Katoin netistä tälläistä Webasto Air Top 2000ST veneasennussarjalla, oli käytännössä halvin malli. Onko kenelläkään kyseisestä mallista kokemuksia? Paljonko laitteen päälle tulee laskea vielä asennuskustannuksia? Vaativat ilmeisesti ammattilaisen asennuksen? 8)

by Panu » Fri May 25, 2007 11:47 am

Kalevi_Harkonen wrote:..Juu on ne seikkailut tullut luettua. Harvassa taitaa ne kapineet olla, mitkä Dunckerin käsittelyssä kesti loppuun asti.
Tervehdys

WB:n tekemät purjeet taisivat olla niitä ainoita, jotka kestivät loppuun asti... Mitä nyt uv-suojat rullapurjeista oli jo revitty repaileisina pois jne... [-o<

by KaleviHarkonen » Fri May 25, 2007 10:21 am

Panu wrote:Etpä taida olla kuullut tariniota Reflexin sytytysyrityksistä. Luettuani Pertti Dunkerin Merivuokko kirjan ja niitä Vene lehdessä olleita Dunkerin matkaraportteja, meni usko myös tähänkin teknologiaan.
Juu on ne seikkailut tullut luettua. Harvassa taitaa ne kapineet olla, mitkä Dunckerin käsittelyssä kesti loppuun asti.

by harald » Fri May 25, 2007 10:18 am

Toistan vielä että meidän webasto on toiminut moitteetta, joka kerta, tyhjilläkin
akuilla.

Yleensähän se on niin, että ongelmista kuullaan kyllä kun ongelman kohde siitä
kyllä rummuttaa kovaan ääneen ja vaatii korvauksia sekä ohjeita miten ongelma
tulisi ratkaista. Ne sata muuta, joilla ei ole ongelmia, eivät tiedota asiasta
mitenkään. Tästä syystä netissä saa helposti erittäin negatiivisen kuvan kaikesta
tekniikasta sillä netissä keskustellaan vain ongelmista ja hyvin harvoin tyyliin
"minulla toimii hyvin", "minulla myös" (selkääntaputusta).

by Panu » Fri May 25, 2007 10:14 am

Kalevi_Harkonen wrote:Lämppäreistä tuntuu juttua riittävän, täällä ja muuallakin. Nämä nykyiset laitteet on ilmeisesti käyttötarkoitukseensa nähden liian hienoja. Onneksi on villasukat :)
Tervehdys

Tuntuu tuo lämppäreiden toimivuus olevan kääntäen verrannollista lämmön tarpeen neliöön. Silloin kun tarvitsee niin ei sitten millään toimi...
Kalevi_Harkonen wrote: Olen miettinyt, että optimi olisi joku Refleksin tapainen kamiina, joka antaa sen lämmön luotettavasti ja ilman sähköä.
Etpä taida olla kuullut tariniota Reflexin sytytysyrityksistä. Luettuani Pertti Dunkerin Merivuokko kirjan ja niitä Vene lehdessä olleita Dunkerin matkaraportteja, meni usko myös tähänkin teknologiaan.

Eräs lämppäri huoltaja sanoikin minulle kerran, ettei hänen kaveri moisia vikapesiä veneeseensä halua. Eivät toimi kun tarvetta on. Vastakkaista sukuipuolta oleva kaupallinen seuralainen kuulema toimiii aina :B-flag:.

by KaleviHarkonen » Fri May 25, 2007 10:03 am

Lämppäreistä tuntuu juttua riittävän, täällä ja muuallakin. Nämä nykyiset laitteet on ilmeisesti käyttötarkoitukseensa nähden liian hienoja. Onneksi on villasukat :)

Olen miettinyt, että optimi olisi joku Refleksin tapainen kamiina, joka antaa sen lämmön luotettavasti ja ilman sähköä. Siihen voisi kuulua kytkimellä erikseen ohjattava puhallin, jolla saa ilman kiertoa tehostettua, jos akuissa riittää potku. Mutta saako sellaisia mistään?

by harald » Fri May 25, 2007 08:59 am

Tätä lämppärin käynnistämistä koneen vielä käydessä on hyvä vinkki. Osin tätä
menetelmää käyttäen olemme pärjänneet tosi hyvin viime kaudet. Ongelmaa
tulee luonnonsataman kolmantena iltana kun ei vain viitsi käynnistää tuota
konetta säästääkseen sen lämppärin käynnistyksen ottaman tehon.

Webasto kyllä lähtee käyntiin vaikka akut olisi niin tyhjät ettei kone edes lähde
enää. Kertaakaan <kop kop> ei ole meidän webasto klikannut käynnistyksessään.

by Guest » Thu May 24, 2007 15:11 pm

Vaikka tuossa tulikin jo asiantuntevia vastauksia, niin yksi niksi saattaa vielä pelastaa kylmältä yöltä.
Käynnistyessään tämä webasto haukkaa akusta aika roimasti sähköä, ja jos akun latinki ollut ihan huipussa, niin lämppäri ei välttämättä "jaksa" startata lainkaan. Ehkä täydessä luonnon satamassa ei ensimmäisenä, keskellä yötä halua mitään moottoreita alkaa käynnistelemään, mutta joskus sen lämppärin voi laittaa päälle jo ennen rantautumista, koneen vielä käydessä.

Webasto

by Piia » Wed May 23, 2007 21:36 pm

Kiitos kaikille vastauksista. Yritettiin eka itse korjata webastoa, mutta sitten luovutettiin ja soitettiin Kahalle joka tiesi neuvoa hyvän huollon. Nyt vaan kiikuttamaan lämppäri huoltoon ja toivotaan että saadaan kuntoon piakkoin. Hyvää alkanutta kautta kaikille 8)

by ipe » Mon May 21, 2007 19:45 pm

Oman Webaston toiminta ainakin on seuraavanlainen:

1.Sulaketaulusta lämmppäri asentoon on, ja asetetaan termostaatista haluttu lämpötila.
2. Webaston polttoaine pumppu alkaa pumpaamaan tasaisella nakutuksella polttoainetta. (Ota polttoaineputki pois webastosta ja anna pumppaa kaikki ilmat pois siitä kunnes tulee pelkkää löpöä ja kytke takaisin.)
3.Tämän jälkeen lämmitin hörähtää käyntiin, ensiksi tulee hetken viileää ja sitten 'tuli'kuumaa.

-Jos webasto ei lähde käyntiin niin se yrittää kaksi kertaa noin 30-60s ajan puhaltaa ja sammuu. Tähän saattaa vaikuttaa kohdan 2 ilmauksen puute
- Jos polttoainesyöttö on ok, niin seuraava vaihtoehto liekkivahti. Löytyy webaston kyljestä(iso musta sähköliitin)otetaan irti, jonka alta löytyy noin 5cm pitkä lyijykynän paksuinen liekkivahti. Ajan kuluessa sen pää turpoaa eikä tule kuin väkivalloin ulos reiästään. Se ei saisi olla turvonnut.
-Seuraavaksi Webaston rungosta löytyy musta kuminen ympyrä, joka on ylikuumenemis suoja. Paina sormella pohjaan, jos ei ole.
-Webaston kiinnitys kohdasta löytyy pannan alta mikrokytkin, joka tulee olla pohjassa. Aukeaa jos laite irtoaa pannastaan.
-Ja se tärkein johdot eivät startin aikana lämmetä(pitää olla riittävän paksua) ja hapettumiin CRC:tä

Todennäköisesti se pakoputkesta tuleva on vettä. Onko joutsenkaula olemassa? Webasto kuluttaa niin vähän,että löpöä ei lennä kaaressa.

Niin ja oma lämppäri oli mallia 18D. Toivottavasti en sekoittanut täydellisesti :D

Re: Webasto

by Guest » Mon May 21, 2007 11:52 am

Piia wrote:Moi,

Olimme siirtopurjehduksella loppuviikosta, jonka aikana veneen Webastoon tuli vikaa. Laite puhaltaa pakokaasua/savua sisälle, räkii ”savupiipusta” dieseliä ja pitää muutenkin aikamoista siritystä ollessaan käynnissä.

Jussarössä vietetyn viileän yön jälkeen pääsimme kuitenkin onnellisesti uuteen kotisatamaan Suomenojalle

:P
Ois voinu käydä paljon huonomminkin, ja aamuherätys jäädä väliin.. Kannattaa ehdottomasti asentaa CO eli häkähälytin veneeseen ennen kuin käynnistää laitteen uudestaan. Hälytin siis tavallisen palovarottimen näköinen, saa hyvin varustetuista rautakaupoista muutamalla kympillä. Ja siis luonnollisesti kannattaa myös korjata itse Webasto.

by Sinisilmä » Mon May 21, 2007 11:04 am

Webaston maahantuojalta Kahalta kanattaa kysyä neuvoa.
Antavat varmaan hyviä neuvoja, ennen kuin ohjaavat lähimmälle korjaajalle. Muistakaa tarkistaa laitteen malli ennen soittoa.

Oy Kaha Ab
PL 117, 01511 Vantaa
Ansatie 2, 01740 Vantaa
Puh. 09 615 6800
Fax 09 615 68301
info@kaha.fi


Terveisin Jussi

by harald » Mon May 21, 2007 08:52 am

Onnittelut venehankinnan johdosta! Jäseneksi vain!

Ensiksi poistaisin vedet tankista. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä siitä tulee
ongelmia, ellei lämppärin kanssa niin sitten koneen. Mikäli lämppärin haluatte
kokeilla niin mitä jos polttoaineletkun vetäisi suoraan kanisteriin ja kokeilisitte
niin?

Aika harvinaista kai että putket olisi tukossa. En ole kuullut aikaisemmin siitä
vaihtoehdosta ainakaan.

Webasto

by Piia » Sun May 20, 2007 22:00 pm

Moi,

Olimme siirtopurjehduksella loppuviikosta, jonka aikana veneen Webastoon tuli vikaa. Laite puhaltaa pakokaasua/savua sisälle, räkii ”savupiipusta” dieseliä ja pitää muutenkin aikamoista siritystä ollessaan käynnissä. Olemme ensimmäistä kesää veneen omistajia ja emme tehneet lämppärille huoltotoimenpiteitä nyt keväällä ennen vesille laskua (jostain luin että varsinaisia määräaikaishuoltoja webastolle ei tarvitse tehdä). Ja muutenkin, jos oikein olen ymmärtänyt, niin laitteen tulisi olla ilmeisen hiljainen ollessaan käynnissä.

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaisia ongelmia lämmittimen kanssa? Voisko vika olla polttimessa tai onko putket vaan mahdollisesti tukossa? Tankissa on tällä hetkellä vanhat löpöt, jonka seassa on ilmeisesti jonkin verran vettä. Voiko tällä olla jotain tekemistä ongelmien kanssa? Voiko lämppärille tehdä huoltoa itse tai tiedättekö hyvää korjaamoa, johon kannataisi viedä lämppäri huollettavaksi?

Jussarössä vietetyn viileän yön jälkeen pääsimme kuitenkin onnellisesti uuteen kotisatamaan Suomenojalle

Kiitos jo etukäteen vastauksista :P

Top