Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?

by KaleviHarkonen » Mon May 07, 2007 18:52 pm

No niin sinkki löytyi, hyvistä neuvoista jälleen kerran kiitos. Laturi sivuun ja eturuuvi irti, ahdasta oli. Sivuluukusta nivelet natisten kurkottamalla sain se taaemmankin auki. Koulupoikana minua haukuttiin kukkakepiksi mutta on niistä kapeista hartioista joskus siis hyötyäkin :? Tiiviste unohtui ostaa, niinpä sama voimistelu on edessä uudestaan. Prkl. Pitäisi varmaan jättää sinkit vaihtamatta niin saisi pikemmin sen sähkömoottorin...

by Janne » Mon Apr 30, 2007 09:04 am

Janne wrote:
Kalevi_Harkonen wrote:Hei

Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?

kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Konetta takaapäin (akselin suunnasta) katsottaessa vasemmassa kyljessä. Siinä on sellainen metallilevy, joka pitää avata kahdella ruuvilla. Aika keskiosassa konetta. Siellä sisällä on sinkki.

Toivottavasti koneeseen on sivuhuoltoluukku.. Muuten aika veemäinen homma.
Tässä vielä kuva siitä metallilevystä:
http://www.fe83.org/wiki/images/5/50/Yanmarhuolto26.png

by Janne » Mon Apr 30, 2007 08:35 am

Kalevi_Harkonen wrote:Hei

Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?

kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Konetta takaapäin (akselin suunnasta) katsottaessa vasemmassa kyljessä. Siinä on sellainen metallilevy, joka pitää avata kahdella ruuvilla. Aika keskiosassa konetta. Siellä sisällä on sinkki.

Toivottavasti koneeseen on sivuhuoltoluukku.. Muuten aika veemäinen homma.

by Erkka » Mon Apr 30, 2007 08:32 am

Laturin takana, eli sisältä katsottuna noin puolessa välissä konetta oikealla puolella siis on sellainen kahdella 10 mm pultilla kiinni oleva luukku, jossa on keskellä isompi pultti. Sieltä alta löytyy sinkki. Kannattaa kokeilla, jos laturi lähtisi irti, Awan laturi eu suostunut irtoamaan joten joutui operoimaan "käskopelolla".

by KaleviHarkonen » Mon Apr 30, 2007 08:10 am

Hei

Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?

kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa

Re: kansi on jo uusi

by juhanil » Sat Apr 28, 2007 21:10 pm

FE-Sillanpää wrote:Meilläkin on kansi kuulemma pari vuotta vanha vasta ja siltä se näyttääkin.

Täytynee uusia laponestoventtiili. Kalvon saisi helposti vaihdettua ja tukevaa messinkiähän se muuten on, mutta jos ei parane sillä niin kaipa on parasta ostaa uusi venttiili kokonaan.
Hei Fe - Vaihda suosiolla lappoventtiili :)

Muuten minulla oli ketunhäntä kainalossa ja yritin antaa piilomainosta sy Alman kipparin kaverille, että "uudenveroinen" kansvärkki olisi vapaana :)

Lisäksi sellainen vinkki Sy Alman kipparin kaverille, että n. 80% :n varmuudella vesi on tullut moottoriin polttoaineen mukana: resepti - ime lappoputkella löpötankin pohjalta about 2 L pohjamutaa pois ja asenna moottorille menevään löpöputkeen näkölasilla varustettu vedeneroitin :)


terveisin

kansi on jo uusi

by FE-Sillanpää » Fri Apr 27, 2007 15:31 pm

Meilläkin on kansi kuulemma pari vuotta vanha vasta ja siltä se näyttääkin.

Täytynee uusia laponestoventtiili. Kalvon saisi helposti vaihdettua ja tukevaa messinkiähän se muuten on, mutta jos ei parane sillä niin kaipa on parasta ostaa uusi venttiili kokonaan.

Re: laponestoa?

by juhanil » Thu Apr 26, 2007 22:57 pm

FE-Sillanpää wrote:
Venttiili falskaa, joten pidetään siinä tulppaa päällä ajossa. Pitäisi löytää uusi kalvo tuollaiseen, mistähän saa vai pitäneekö etsiä kokonaan uusi venttiili?
Hei FE - irroittelin viime syksynä Serenityn 1GM:n kannen puhdetöinä ja totesin, että kansi oli ehjä,
mutta kannen tiivisteen käyttötunnit (22 vuotta) olivat juuri loppumaisillaan. Vaihdoin koko kannen uuteen.
Mäntä ja sylinteri olivat OK (katso Sy Serenityn albumista kuvat).
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 1GM-remppa

Minulle jäi projektista suhtkoht ehjä kansi työpajan pöydälle. Koneistin sen tiivistepinnan ja poistin pakosarjasta karstat.
Tällä hetkellä venttiilit odottavat vielä hiontaa.

Muuten - tuo Yammun laponesto venttiili on mielestäni jo aikapäiviä lopettanut hommansa.
Leevene myy kohtuulliseen hintaan uusia. Suosittelen venttiilin vaihtoa ensitilassa :)

Alkavaa kautta odotellessa

by Olli » Wed Apr 18, 2007 12:50 pm

harald wrote:On, anopinkotelon puolella aika korkealla.
Juu, kai se on syytä laittaa. On se kuitenkin halvempi laittaa nyt kuin sitten kun kone on niellyt merivettä...

Suositus noissa on kai, että venttiili olisi veneen keskilinjalla, mutta on se kyllä tuolla reunalla riittävän ylhäällä styyran halssillakin, jos sen laittaa katonrajaan.

by harald » Wed Apr 18, 2007 12:04 pm

On, anopinkotelon puolella aika korkealla.

Re: laponestoa?

by Olli » Wed Apr 18, 2007 10:37 am

FE-Sillanpää wrote:Mielenkiintoista tämä lappoajatus. Olen miettinyt onko laponestoventtiilistämme mitään hyötyä, mutta sellainen meillä kuitenkin on. Kuva näkyy tässä: http://yammi741.spaces.live.com/photos/ , kohdassa yanmar ja kuva 3 eli 03_laponesto_oikea_irti.JPG.
Noita 741:n kuviahan katsoo ihan kateellisena, kun tuossa moottorin sijoituksessa on ajateltu vähän huoltoystävällisyyttäkin...

Onko muuten porukalla FE83:ssa laponestoventtiili yammuissa ja muissa koneissa? Mietiskelen tässä josko laittaisi sellaisen uuteen Kubotaan. Vanhassa Vire7 asennuksessa oli jonkunlainen itse tehdyn näköinen laponestohäkkyrä, mutta tämä uusi kone tulee luonnostaan sen verran korkeammalle, että en ole ihan varma venttiilin välttämättömyydestä...

Re: Mitä pitäisi tehdä?

by Guest » Wed Apr 18, 2007 10:23 am

Helpoimmalla (mutta kalliillla) pääsee uusimalla kannen. Jos kansi on vielä muuten hyväkuntoinen, siihen voi istuttaa uudet seetit.

Kannattaa kysyä koneistamosta tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Mitä pitäisi tehdä?

by FE-Sillanpää » Tue Apr 17, 2007 14:15 pm

Entä mikä auttaisi? Eihän siitä nyt tule kuin harmia jos muutaman vuoden välein ollaan koneistamassa konetta.

nimim. eilen lähdettiin laiturista purjein ja palattiin purjein... vapaaehtoisesti.

Re: Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?

by petrus » Tue Apr 17, 2007 10:21 am

Ei sinne tarvitse varsinaisesti vettä tulla mistään. Se riittää että pakoventtiili jää auki kun koneen sammuttaa ja kun pakoputken vedenkerääjään jää vettä niin avonaisesta pakoventtiilistä pääsee kosteutta sylinteriin. Tätä kun tapahtuu parikymmentä vuotta niin venttiili-istukat hapertuu ja vaikka ne koneistaa niin muutaman vuoden päästä sama juttu on taas edessä.

laponestoa?

by FE-Sillanpää » Mon Apr 16, 2007 21:32 pm

Mielenkiintoista tämä lappoajatus. Olen miettinyt onko laponestoventtiilistämme mitään hyötyä, mutta sellainen meillä kuitenkin on. Kuva näkyy tässä: http://yammi741.spaces.live.com/photos/ , kohdassa yanmar ja kuva 3 eli 03_laponesto_oikea_irti.JPG.

Venttiili falskaa, joten pidetään siinä tulppaa päällä ajossa. Pitäisi löytää uusi kalvo tuollaiseen, mistähän saa vai pitäneekö etsiä kokonaan uusi venttiili?

Top